fredag, maj 07, 2010

DRICKER VIN och SKRIVER och SKRIVER

Fredag. Klockan är fyra på eftermiddagen cirkus. Jag gick precis och hällde upp ett glas rött som jag nu njuter av i små klunkar medan jag skriver. Har haft en öppnad flaska stående rätt länge och ska den inte förfaras så måste den ju förtäras. Idag var det iallafall gott, så det blir alla gånger ett glas till och kanske ett till eller ett halvt för att få den definitivt tömd.

Tycker även att jag behöver trösta mig med lite gott vin, då jag tycker en smula synd om mig själv idag. Dels för att våren tar baklängessteg. För att inte frysa halvt ihjäl gick jag och stängde alla fönster som jag hade en gnutta på glänt. Dels för att jag fick kabeln till den externa disken idag. Som visade sig vara fel och inte passade alls. Det var upp som en sol och ner som en pannkaka ungefär. Får returnera den och hoppas att de ändå någonstans i gömmorna hittar en sådan jag behöver. Skickade ett mail också för att gardera mig och förbereda dem.


Inte lika trött idag som igår. Verkar vara något varannandag syndrom. Men låg i sängen strax efter 23 igår. Det är tidigt för att vara mig. Började läsa i boken och det var mycket knulla hit och knulla dit. Blir ganska tröttsamt och tråkigt så får väl skumma lite när jag läser. Hon börjar boken den här Josefine, från då hon var i sjuårsåldern. Jodå, det var knulla då. Först som väl de flesta barn genom lek med andra barn och sedan blir hon mer och mer nyfiken och mer och mer sugen på riktigt knulla.

Somnade iallafall innan tolvslaget och vaknade innan klockan larmade i morse. Det första jag ser när jag drar upp persiennerna är en snubbe som går och plockar upp skräp med en sådan där pinne ni vet. Halv åtta på morgonen. Han gör ju nytta på sitt sätt och behövs i samhället, men troligtvis har han dåligt betalt och troligtvis önskar han sig någon helt annanstans. Men hur många idag kan välja sättet att försörja sig på?

Jag är arbetssökande, men har en hobby som inbringar lite guldkantspengar. Jobbet jag hade tidigare var nästan som en hobby även det, som gav mig tillfredsställelse och massor av annat och som jag fortfarande vill jobba med om det gick runt. Jag tänkte på det när jag såg den här personen plocka sitt skräp på sin pinne och lägga det i en säck. Tusen, tusen, tusen gånger hellre äter jag min frukost i lugn och ro innan jag går bort till min lokal där jag har fredagsmys (dagens persons egna ord) med en trevlig människa och efter det har ledig fredagseftermiddag, än att jag går upp svintidigt för att med en pinne börja plocka skräp, antagligen mot en väldigt dålig ersättning. Skräpplockaren är ett mycket större offer än vad jag och mina frivilliga sexsäljarkolleger är.


När fredagsmyset var avverkat, andningen återgått till det normala, den eventuella vätskeförlusten åtgärdats och besöket tackat för sig så tog jag fram kameran som jag helt spontant stoppade ner innan jag gick iväg. Knäppte några kort på de nya trasorna. Hade förresten en av dem idag, då dagens person har sett mig i allt annat jag har. Jag vill ju gärna ha nytt varje gång. Löjlig princip kanske, men sådan är jag även i andra situationer. Dagens bild är således dagens outfit. En perfekt trasa i sommar att massera i. Luftig och sval. Jag kan lätt bli varm när jag masserar. Inte av ansträngning alltid, utan av energin jag ger ifrån mig och också tar till mig.

Den andra nya trasan var inte helt okej. Fanns bara i stor storlek när jag beställde, så måste för att få bysten på rätt ställe sy in den lite. Men jag kunde fota lite i den ändå. Tredje nya trasan är ingen trasa, utan linne och trosa och det väntar jag med att fota mig i tills jag kan ta utebilder.

Men när jag knäppt ett par bilder av varje pose och klädsel, fick jag för mig att testa en trasa jag skickade efter gången innan denna. En trasa som var alldeles för tight och därtill genomskinlig så varenda valk syntes. Jag har låtit den ligga i garderoben med förhoppningen att kanske, kanske någon gång osv. Idag satt den mycket bättre om än inte perfekt. Några centimetrar borde jag således ha minskat i omkrets. Tog ett par kort även med den då. Mest för att det ofta är lättare att se på ett kort än i spegeln. Korten var iallafall helt användbara, så det finns hopp.

Borde efter det och innan jag lämnade oasen ha gått ett varv med moppen över golven. Brukar göra det varannan torsdag eller fredag. Samma vecka som jag har tvättstugan. Det har liksom bara blivit så, det är inget jag räknat ut att det ska vara. Idag hoppade jag det. Tyckte inte det såg så smutsigt ut och sedan skulle jag handla, hämta paket och jag ville hem. Tar det på onsdag istället innan långhelgen och nästa helg hoppas jag verkligen att det är skapligt väder. Något bad på Kristi flygare har jag svårt att i dagsläget tänka mig *ler*, men kan kanske lapa sol på en filt på gräset.

På expressenbloggen klickar man i när man publicerar inlägget. Här går det inte att ändra, utan det blir tidpunkten man påbörjar inlägget. Det brukar normalt ta mellan 20-30 minuter att få till ett normalt inlägg. Jättelånga och om jag har många länkar då kan det ta längre tid. Ibland som idag får man gå ifrån och då kan ett inlägg man påbörjade kl.16.00 kanske inte publiceras förrän 18.00 tex. Vet inte varför jag redogör för det *ler*. Kanske för att jag nu druckit både det första glaset och ännu ett glas gott rött vin och kanske för att det just idag var så att det kom annat i vägen medan jag skrev. Skit samma. Det blev nästan ytterligare ett helt fullt glas av det som var kvar i flaskan och det har jag bredvid mig nu. Tre glas a 1 dl, summasummarum 3 dl på fastande mage får väl resultera i ett spretigt inlägg.

En länk blir det ändå i det här inlägget. Kan liksom inte låta bli. Ni minns nässprejen med hormonet oxytocin och vad jag ansåg om det? Helt fel har jag inte. Men naturligtvis har jag någonstans, någongång fått den informationen och sedan med egna erfarenheter fått det bekräftat. Allt jag skriver är inte svammel.


Helgen som är i antågande, vet jag ingenting om. Jag har saker jag gärna vill få gjorda och lagda bakom mig. Men hur det blir beror på väder och lust och vem som ev kommer och vad som ev sker. Nu är vinglaset tomt och flaskan tömd. Jag är nöjd och glad och fryser inte. Ska fylla på mitt vattenglas och göra det sista vid datorn för ikväll. Sinnet är lugnt så kanske kan jag tillbringa kvällen framför tv-n. Har en dvd jag inte sett ifall inget program faller mig i smaken. Egentligen har jag två, men det är just en av dem jag är sugen på att se. Blev tipsad om den här filmen. Att den verkligen vore något för mig, jag som annars har väldigt svårt för att se filmer.

Doorslide eller något liknande heter den. Ena avkomman hade sett den och trodde inte det var något för mig. Det här är lite kul och gör mig nyfiken. Att folk som tror sig känna mig pratar sig varm om en film som de tror absolut är i min smak, medan en som står mig väldigt nära och som är en del av mig påstår det motsatta. Jag måste ju nu bara se filmen för att avgöra vem som har rätt. Men troligtvis blir det inte ikväll, för känner inte just nu för att engagera mig i en film.

Boken däremot suger efter mitt intresse. Ja, det känns ungefär så. Inte att jag sugs till att läsa boken, utan att boken sugs efter att få bli läst av mig. Förstår ni skillnaden? Boken ligger där och ropar...läs, läs läs.

Jag märker nu när jag skriver att jag skriver utan att tänka, så kanske fortsätter jag i den andan. Alltså att klicka upp world eller works som det är på Vista och påbörja ett nytt alster utifrån drömmen jag hade för några dagar sedan. Jag har allt fortfarande så klart för mig. Drömmen var inte otäck, tvärtom, men tankarna vid uppvaknandet hur det skulle kunna gå och bli är rena skräcken. Jag tror det får bli så.

Jag fixar lite ätbart, wook, eller pasta med ostsåsen den goda fettsnåla, tar den lilla, lilla datorn i knäet i soffan, tänder massor av ljus, har tv-n på i bakgrunden så länge jag pallar med, byter sedan till lugn musikcd och skriver tills jag stupar. Vet ju att jag kan sova så länge jag vill i morgon. Åtminstone till fyra, för då har jag tvättstugan igen. Det här tvättandet är så himla tråkigt tycker jag. Men nödvändigt och ett måste. Tvättkorgen är inte tom så värst länge. Det är ett evighetsarbete, men jämfört med när jag hade familj där många personers persedlar, handdukar och sängkläder skulle tvättas (och stundtals strykas) så ska jag inte klaga nu. Det är nästan ett himmelrike om man jämför ha,ha.

Ja,ja, jag ska sluta. Nu är det slut för idag. Ha en skön fredagskväll, mysig lördagsstart och trevlig fortsättning på resten av helgen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja - den boken... Har runkat frenetisk till den i mina tonår "ler" men när jag nu helt nyligen läst om den igen blir resultatet typ "jäsp"/ Svart

Benny sa...

Hej såg att dú gillade inte att tvätta,hör bara av dig kan jag hjälpa dig,du får en härlig skölj medel doft med vanilj,trevlig helg,Jag har också druckit ett glas rött i kväll,Kram Benny

Gunnar sa...

Her går det i alkoholfri dansk Tuborg øl. Godt faktisk :-)

God helg !

Svenne sa...

Tvätta bör man, annars dör man:-)
Kraaam

Gretas Svammel sa...

Håller typ med dig...Svart

Gretas Svammel sa...

Du är snäll du..Benny..men jag tvättar nog min byk själv *ler*. Men tack för omtanken.

Gretas Svammel sa...

Alkoholfritt behöver inte alls vara dumt...Gunnar

Gretas Svammel sa...

Nja, dör gör jag väl inte...Svenne...men det skulle bli dyrt att köpa nytt istället för att tvätta rent.