måndag, maj 03, 2010

ANTINGEN ÄR MAN ANSTÄLLD, ELLER SÅ HAR MAN FÖRETAG

Fy och usch så trött jag är. Blev en bra bit över ett inatt, innan jag kom i säng och så upp svintidigt idag. Väntar på att några bilburna ungdomar ska komma och skjutsa ner mig och kistan till bussgodset. Om de nu kommer ihåg att de ska det, fast det får jag väl lita på att de gör.

Solen tittar fram då och då, men speciellt varmt vill jag inte påstå att det är. Iallafall var det inte det när jag befann mig utomhus. Kom hem för en timma sedan ungefär, en och en halv kanske. Det är väl alltid bra att ventilera sina tankar med någon och få respons på sina ideer. Men annars vet jag inte om det egentligen ger så mycket det här coachandet. Förutom att få upp mig i ottan. I morgon ska jag tillbringa en hel dag på ett seminarium. Det är frivilligt, men man måste ju visa sin vilja ibland så det ser bra ut ha,ha. Men alltid lär man sig något och man träffar helt nytt folk. Bara det kan ju bli kul.

Svängde in till Skatteverket och där hade jag väl valt en väldigt bra dag *ler*. Var inte direkt folktomt vill jag påstå. Varför väntar folk till allra sista dagen med sin deklaration och att få hjälp med den? Ganska snabbt betades väntetiden av ändå. De hade garderat sig med extrapersonal antar jag. Jag blev väl ett avbrott mot de vanliga frågorna. Hon fick kalla dit en som jobbade med företagande och jag fick de svar som jag väl trodde jag skulle få. Fattar inte varför den förra kvinnan gav andra svar.

Antingen är man anställd eller så har man en egen verksamhet. Har man eget måste man ha F-skatt. Något mellanläge finns helt enkelt inte. Även om man inte har verksamheten för försörjning. Hobbyverksamhet gäller inte tjänster. Däremot kan jag ha det, vad gäller boken om jag vill. Men det lär nog inte bli någon vinst på den så det är inte aktuellt nu. Jag får fundera vidare om jag vill ha tillbaka F-skattsedeln. Kanske är det bara jag som gör redovisningen till något så stort hinder, bara för att förra revisorn var så pedantisk. Jag vet inte.

Ska iallafall kolla upp en utbildning jag vill gå och sedan ta kontakt med olika landsting. Jag som egentligen inte vill ha något alls att göra med landstinget mer. Men om intresse finns så tror jag att jag skulle kunna vara en jätteresurs vid olika behandlingar och få snabbare resultat än de själva uppnår. Men då fodras förstås att de är lite vidsynta. Vid sidan om det, var min tanke att ha lite eget jobb i samma genre som tidigare utom det allra mest mentalt krävande och så komplettera och variera som förut med hobbykunder.

Nog om det. Det kanske bara dyker upp något helt annat i min väg plötsligt som för mig in på helt andra vägar. Det är ingen som vet. Det jag vet är däremot att den här historien bekräftar att sexköpslagen bara finns för syns skull och för moralisters skull. Inte för människor som behöver hjälp och stöd inom prostitutionen och inte för att hindra oempatiskt sexköp. Jag skriver oempatiskt för att jag vet ju inte egentligen hur det ligger till mer än det som står i tidningarna. Men jag tycker ju, fast det är svårt att veta även det, att sexkunderna borde ha förstått att allt inte låg rätt till. Desutom är det väldigt märkligt att, om nu det stämmer ,många kände till det men ingen agerade.

Nu fick jag nyss samtal att mina bramhärtiga änglar är på väg. Bäst att jag är klar när de kommer. Sedan ska jag nog slumra lite i soffan tror jag.

4 kommentarer:

Hans-Erik sa...

Greta.

Strunta i att bekymra dig om din hobbyverksamhet och om detta täcks av F-skattsedel. Staten är nog sugen på att ta del av dina inkomster men samtidigt så skall den ju vara "politiskt korrekt" och då funkar ju inte sexhandel.

Skandal i Malmö hur en 14 åring lämnss åt sitt öde av stat och kommun trots anmälningar och påstötningar av allmännheten

Grattis till din nya utgåva av din hemsida. Ser fin ut. Tyckte mest om bilderna på "förtyd .."sidan. Fin vårkvinna i fältet!

Gretas Svammel sa...

Nu är det ju inte hobbyn...Hans-E...jag ska ha F-skatt till. Vet inte om jag är otydlig, men jag skriver om hur jag ska gå vidare i mitt arbetssökande. Om jag ska starta upp på nytt med min verksamhet plus lite ny utbildning.

Hobbyn var, är och kommer då att förbli (ett tag till) ett komplement till min vanliga verksamhet.

Sabina sa...

Hej Greta! Jag heter Sabina och går andra året på jensen gymnasium södra. Jag ska skriva en uppsats om prostitution, ur er synvinkel och skulle vara tackam om jag fick byta några ord med dig, som en liten hjälp på traven. Jag tycker själv att prostitution ska legaliseras och då förstår du att jag har väl avsikter med detta!

Tack, och hör av dig!
Sabiinieus@hotmail.com

Gretas Svammel sa...

Hej Sabina...du får väl maila mig med de frågor du vill ha svar på.