fredag, januari 22, 2010

HANDLINGSFÖRLAMAD

Handlingsförlamad var ordet, sa Bull. Ni har säkert märkt att jag rätt ofta skriver vad jag ska göra, vad jag planerar göra, vad jag vill göra, vad jag borde göra osv. Eftersom en blogg är ungefär som en dåtida dagbok, kan man ju göra så. Men att pränta ner det blir nästan som ett löfte till sig själv och när man inte står upp för det man skrivit känner man av det dåliga samvetet än mer, än om man bara hade tänkt tanken.

Det kanske bara är jag som känner så? Vad vet jag? Det jag inte skrev var tanken jag hade, att ta en promenad varje dag nu, fredag, lördag, söndag och måndag. Bara en kort på 30 min ungefär. Det sket sig redan i starten kan jag säga. Ingen lust alls att gå ut före frukost. Satt sedan länge med kaffe och datorsurfande. Hela tiden med tanken att...nu går jag snart ut en runda och sedan sätter jag mig med skrivandet i några timmar. Sedan dusch, blogg, mail och Lets dance.

Framåt fyra satt jag där fortfarande. Men visserligen hade jag väl gjort lite nytta genom att kolla jobbsajter och leta tänkbara jobb. Den här veckan uppfylls inte kvoten av det jag bestämt, kan jag säga. Började bli mörkt ute och tänkte att jag skiter i att gå ut. Men för att inte känna mig som en fullständig loser, satte jag på lite uppåtmusik för att dansa av mig och få som jag trodde lite energi. Efter fem minuter orkade jag inte höra på musiken längre. Bytte till en lugnare cd och läste lite i boken på rumsbordet.

Det var nog bra, för det hjälpte både mot tungsinnet och det dåliga samvetet. Läste att man måste släppa taget om sin personlighet för att hitta sin individualitet. Det sistnämnda är man född med, personligheten har samhället format oss till. Får går i flock för då känner de sig trygga, lejon strövar fritt. Att jag hellre är ett lejon än ett får i en fårskock, är kanske inte så svårt att lista ut *ler*.

En lång, med betoning på lång dusch blev det sedan. Hade jag haft ro att ligga i ett bad, kunde jag lika gärna gjort det. Det gick åt lika mycket vatten, om inte mer till duschen. Ökade vattentemperaturen undan för undan. Men gud vad mycket tankar som ploppar upp när man står i duschen. Till slut var jag ju tvungen att ge mig, men frös så fort jag stängde av kranen. Nu sitter jag med blött hår, vita mysbyxor och min rödrutiga storskjorta och smuttar på lite vin. Vin istället för mat blir det idag. Inget ovanligt, då vinsuget säkerligen beror på blodsockerfall. Ikväll är det legitimt med några glas både som tröst och som sällskap till Lets dance, som jag snart ska sätta mig och titta på. Några ungdomar har jag inte ett till..än.

I morgon. Då. *ler*


Glömde ju. Fick ett förklarande mail idag från gårdagens förvirrade kund. Ingen tredje person var inblandad iallafall.

4 kommentarer:

Svenne sa...

Du skriver bra!
Puss puss o nattis

Gretas Svammel sa...

Tack för det...Svennis.

Gretas Svammel sa...

Reagerade precis nu, på att jag skrev Svennis och inte Svenne. Gick tillbaka i inläggen och ser att jag gjort så i flera utan att reflektera. Lustigt.

Svenne sa...

Greta lilla: Svennis? Antar att du har kollat lite för mycket på fotboll:-) Kram