fredag, april 22, 2016

LITE ÄNDRINGAR

Dottern tog kort på pelargonen igår. Trodde inte den skulle blomma om i år, så lite lattjo att den gör det tycker jag. Nu är det väl ingen som vill ha den sedan. Jag har poängterat att de inte ska spara en massa skit som de inte har någon nytta av eller inte vill ha. Det blir bara att man till slut sitter där med skuldkänslor över saker man egentligen inte vill ha, men inte heller vill kasta eftersom det är efter mamma. Bättre att göra rent hus direkt.

Över till dagen lite snabbt. De kan komma när som helst och hämta mig. Nä, inte mina vänner "ovan där ", utan röntgen. De ska kolla med ultraljud om jag behöver tömmas. Den försämrade andningen som även fanns där i morse, kan ju bero på vätskan. Bättre då att fixa det idag ifall det skulle bli sämre i helgen.

Lite läskigt när luften tar slut, även fast jag är van sedan månader tillbaka. I morse försvann den när jag satt på toa vid sjusnåret. Jag har nytta av mina andningsverktyg, så tog mig till sängen, inhalerade och tog det snabbverkande morfinet. Tjugo minuter senare kändes det mycket bättre. Även rosslandet har jag haft idag, vilket inte heller är så kul att höra på.

Satt här sedan och filosoferade medan dottern sov och snusade så gott. Pratade med läkaren under dagen och bestämde att vi ökar morfinet till två långtidsverkande även på morgon. Robynol för att torka ut slemmet väntar jag med. Slemmet är just nu ,det lilla som kommer upp, lättlösligt.
Jag hoppas kroppen vant sig mer nu vid morfin så jag slipper synerna, Tror nästan det. Även fast vi höjer dosen långtidsverkande, så kan jag vid behov ta snabbverkande och det är ju bra.

På måndag flyttar jag till korttidsboende. Spelar ju ingen roll nu om ni vet vart. Vallastaden hette det. Ingen aning hur det är. Det kan ju bli bra med bättre utsikt och större rum kanske. Det kan också bli sämre och mer otryggt. Det märks. Men som ni vet vill jag ju helst stanna här sista tiden som jag inte tror blir så länge nu.

Yes, jag hann skriva ner de viktigaste ändringarna. Snart dyker sonen upp, han ska ha stafettpinnen i helgen. 08-ungen åkte hem vid tolvsnåret idag och kommer inte tillbaka förän om cirkus en vecka. Om inget händer förstås. Sonens sambo kommer också ikväll. Vattenmelon har jag beställt och persika och päron på burk. Hoppas något är sådär gott som jag längtar efter.

Även minsta ungen kommer senare. Det fixar sig på bästa sätt så nu börjar jag få okänd hjälp, som jag ofta får vid behov. Känns tryggt och bra. Bara att hänga med.
Det hänger inte bara på mig nu om avkomman får den helg som de planerat för sedan ett år. Kompisen har varit sjuk men är på bättringsvägen och de åker inte i kväll utan i morgonbittti. Sedan hoppas jag de får en toppenhelg. Det kommer inte att hända något med mig under helgen ( har jag bestämt ).

Få se om jag skriver något i morgon här när ungarna är hemma hos mig och fixar räkningarna. Beror på när de är där. Annars blir det på söndag eller måndag.
Till dess önskar jag alla en TREVLIG HELG och hoppas att Wassberg åker ur lets dance i kväll.

2 kommentarer:

Biffen sa...

Hej Greta, hoppas du får en trevlig helg med vännen
Kram Dan

Unknown sa...

Greta
Önskar dig en trevlig helg!