måndag, mars 08, 2010

VÅRSOL och NEGATIVA ORD


Jag vet inte vad jag ska säga om den här dagen? Att det var rent ljuvligt att befinna sig i solen. Mindre ljuvligt i skuggan. Att det känns skönt att ha klarat av två presenter till de förestående kalasen. Att jag av någon anledning känt mig trött hela dagen, trots att jag varit i farten. Trött när klockan larmade halv nio, trött när jag gick upp, trött när jag åkte, trött när jag kom hem. Tycker att jag borde ha vaknat pigg och på alerten idag.
Vidare att jag trots trötthet tog mig an hemsidan nu när jag kom hem. Två ynka bilder har jag bara kvar till Aprilbytet nu. Orkar jag inte, eller inte har lust att ta några nya, så tänker jag ta förra årets Aprilbilder när det blir dags för nästa byte.

Ja, jag var alltså en sväng till stan idag och flanerade i vårsolen *ler*. Men först var jag då på det där mötet jag var kallad till. Måste nog säga att jag bävat lite inför det då jag inte hade minsta aning om vad det skulle komma att gå ut på. Nu var det bara en form av information idag ihop med ytterligare fyra arbetssökande och jag tycker nog det var en rätt sympatiskt kvinna som höll i det. Den kvinnan ska jag numer ha som coach med första mötet nästa vecka.

Det innebar att jag fick maila och ändra en inbokad tid när jag kom hem. Men förhoppningsvis blir det framöver lättare att veta när jag kan boka in. Jag ska väl anmäla mig till en del seminarier för att visa framfötterna, men även för att det fanns några som intresserade mig och jag bestämmer sedan själv hur ofta jag vill träffa coachen. Så det kanske kan bli bra i slutändan.

Kände lite anti och fick lite dåliga vibbar när jag satt och väntade på den här infon. Fattar inte varför de inte kan göra det lite mysigt. Satt i en obekväm fåtölj och tittade på väggen mitt emot. Där hängde tre ganska stora inramade aficher. På den första en äldre dam och så stod ordet MAKT med röda stora bokstäver. På den andra en kostymsnubbe med ordet POLITISKT KORREKT och på den tredje en yngre tjej med utländsk härkomst och ordet RESPEKT.

Nu stod även en text med mindre bokstäver som jag inte kunde läsa därifrån jag satt. Men de här orden tillsammans och även var för sig betyder auktoritet för mig. Något jag har väldigt svårt för. Respekt kan man tolka på olika sätt men tillsammans med makt och politisk korrekt sänder det ut just det jag tar avstånd ifrån. Så när vi till slut blev hämtade så hade jag redan garden uppe *ler*, men jag sänkte den ganska snart.


Ord betyder ju olika för olika människor. En annan benämning jag reagerar på är nya namnet på apoteken (som inte längre kallas apotek). Kronans Droghandel. Är inte det rätt befängt? Medicinbutik eller vad som helst är bättre än droghandel. Tycker åtminstone jag.


Vet inte vad jag ska ta mig för nu resten av kvällen. Känner inte för att påbörja någon större aktivitet. Kanske sätter jag mig vid skrivdatorn och försöker komma ännu en bit med det jag håller på med, eller så kryper jag ihop i soffan med en bok, eller så sätter jag på lite skön musik och bara filosoferar. Men då somnar jag och då är risken stor att jag är pigg i natt och inte kommer i säng förrän framåt soluppgången. Det vore dumt, nu när jag fått till sovvanorna någorlunda. Hur länge det nu håller.
Nu har det gått över en timma sedan jag skrev sista meningen. Det kom lite i mellan så gick ifrån datorn. Satte mig sedan och letade efter en vårbild för att piffa upp inlägget med. Hittade inget roligt som stämde med bilden jag hade i huvudet. Skulle haft kameran med mig till stan. Blev en sol till sist som jag inte haft förrut.
Blev ännu tröttare av att glo på bilder, så nu går jag och tvättar bort sminket, tar med en kopp ost och broccolisoppa och placerar mig i soffan med en bok.

Inga kommentarer: