måndag, mars 22, 2010

MER ASK och AFTONBLADET GRANSKAR HAGA VIDEO


Inget för mig att se på tv-n förrän 22.00 då Medium börjar, så tänkte att jag kan ju skriva lite mer här på bloggen. Har ju några dagar att ta igen. Bilden från förra veckans fotande. Iden jag tog från boken och som sedan inte blev så bra med mig som modell *ler*. Kastade alla i den här posen, utom då den här.

Känner mig lite ur slag och på lite halvdåligt humör. Kan bero på att vardagen kryper på efter en helg utan tankar på egentligen något, mer än att få det att flyta och att efter umgänge med roligt, lättsamt och trevligt folk ta del av media och konfronteras med nätfolk och politikers tänk vars åsikter och värderingar är ljusår från mina. Folk som mailar utan att ta till sig det minsta av vad som framgår på hemsidan. Hobbymobilen hann jag knappt sätta på idag förrän den började pipa och nu ikväll började den fasta telefon att ringa igen. Ska kolla numren sedan. Orkade inte svara och huta åt dom. Lite självömkan så här på kvällskvisten *ler*.



Avstår från att trösta mig med några glas rött. Då skulle ljusåren bli ofantliga. Var iallafall riktigt skönt med en promenad. Även fast luften var kylig så värmde solen. Såg att det trängt fram några knoppar här vid entretrappan, som jag då förstås fotade. Ja, jag såg ju naturligtvis snödroppar hos folk när jag gick.. De här knopparna vet jag inte vad det är. Påskliljor kanske. Lite mag och armrörelser när jag kom hem och 10 minuters dans på det. Men det förslår ju inget om jag inte gör det regelbundet. Idag var det nog helgens frossande som gav motivation.

Fick sedan till ett inlägg till Expressenbloggen. Såg nu nyss i någon blogg att hon (Ask) figurerat i TV4 nyheter, så klickade in mig på fyrans hemsida. Tycker inte om att känna skadeglädje, men kan ta mig sjutton inte låta bli när jag läser att hon hånas på nätet. Orkar inte se videoinslagen, men tydligen står hon fast vid sin åsikt fast har väl backat vad gäller kuvertens färg. Hur tänker hon egentligen? Trodde hon att hon skulle få svenska folket med sig, eller var det bara otur att hennes åsikt om män som betalar för en sexuell tjänst skulle bli offentlig?

Hittade på Aftonbladet en artikel om Polischefen. Jag tror att AB är den mest osmakligaste av kvällstidningarna. Aftonbladet granskar heter det här. Det är jättebra att journalister granskar och gräver, men inte när reportaget andas fördömande för att det strider mot just dessa journalisters moral och absolut inte när de inte är insatta i det de granskar. Nu var det en klubb i Stockholm, Haga Video, som de besökte, troligtvis för att det framkommit att den för sexköp häktade polischefen brukade besöka klubben.

Jag betalade faktiskt för att kunna läsa artikeln.

Det är en plats för sexentusiaster med böjelser utöver det vanliga.
På gatan utanför, i centrala Stockholm, anar ingen vad som pågår innanför de anonyma och igenbommade fönstren.
Ofta börjar allt på internet, på klubbens olika forum för de invigda. Kvinnor och män poserar på utmanande bilder och stämmer möte på klubben.
”Ska till Stockholm i mitten av mars. Hoppas på gangbang med massa killar och massa sperma”, skriver en 42-årig kvinna.
De möts i mörkret i klubbens källare. På vardagarna mestadels homosexuella äldre män som glider runt diskret mellan filmvisningarna. På helgerna kommer de heterosexuella paren, de ensamma kvinnorna och männen, transvestiterna.
Vad som helst kan hända. Bara det är förbjudet, extremt och utmanande.

När Karin, en tidigare prostituerad som vittnat för polisen i den pågående utredningen, gick till Haga Video hade hon den förre polischefen Göran Lindberg vid sin sida.
Han ville se henne ha sex med flera andra män.
Det skulle inte bli det sista besöket för Göran Lindberg, tidigare rektor för Polishögskolan och länspolismästare i Uppsala.
Karin berättar att han flera gånger besökt Haga Video och andra porrklubbar i centrala Stockholm.
– När jag var där med honom fick jag betalt. Han ville att jag skulle bli påsatt av en massa andra. Han gick igång på den grejen. Men han har även berättat att han varit där flera gånger själv.
Karin undrar varför.

KNARK Den dömde klubbchefen som i flera år styrt klubben har ett långt brottsregister, kopplingar till kriminella mc-gäng och är öppen med sitt omfattande amfetaminmissbruk. Han dömdes, bland annat, för att ha sålt och bjudit på knark på klubben. Ytterligare en person som jobbat på klubben, en 36-åring, är dömd för bland annat medhjälp till narkotikasmuggling.
PROSTITUTION Enligt flera källor rör sig flera prostituerade på klubben och söker kunder. Ibland får prostituerade betalt för att delta i gruppsex, enligt flera källor. Den 36-årige mannen som jobbat för klubben är dömd för att ha förmedlat sexuella tjänster till ett hundratal personer.
SVARTA AFFÄRER Klubbägaren Gunnar Malmberg, 57, är nolltaxerare sedan flera år men kör en lyxig Chrysler-modell, har sommarställe i skärgården och ett ställe utomlands. På klubben betalas allting kontant. Flera av medarbetarna har aldrig hört talas om någon bokföring och lönerna betalas svart, enligt källor. Klubbchefen har dömts för grova bokföringsbrott.
SVARTSPRIT Något utskänkningstillstånd eller stadigvarande alkoholtillstånd för slutet sällskap, som det kallas, finns inte enligt tillståndsenheten i Stockholm. Ändå blir Aftonbladets utsända erbjudna starköl och vin på plats.

Ewa Carlenfors är chef för citypolisens grupp mot människohandel.
Med den samlade bilden av vad som pågår på klubben, hur kan den finnas kvar?
– Det är svårt för oss att stänga ner ett ställe och det är ofta upp till dem som äger fastigheten om de vill ha den här verksamheten. Uppgifterna om alkoholservering kan dock bli en sak för vår tillståndsavdelning.
Ni vet men kan inget göra?
– Vi vet ju att det har hittats narkotika där nere och att det är en plats för tillfälliga sexkontakter. Men det är ett svårspanat ställe där det är svårt att bevisa penningtransaktioner. Det är en märklig värld.
Så man ska inte se Haga Video som en fristad för knarkbrott och sexrelaterade brott?
– Nej, vi kollar de här klubbarna regelbundet och kan göra tillslag om vi får in tips
.


I samband med artikeln finns en medlemslista på några av medlemmarna som är domare, poliser, kända artister och skådespelare. Jag förstår inte riktigt grejen med det här reportaget. Är det meningen att läsarna ska ta avstånd och tycka att hu så hemskt? Är det för att svartlista polischefen ännu mer? Är det för att det handlar om likasinnade människor vad gäller det sexuella? Eller är det, vilket jag inte tror, för att få folk att inse vad som kan ske när dessa likasinnade måste hålla till i det dolda? Att det gynnar kriminella nätverk att verka ifred.

Attyder ändras inte över en natt, inte ens under ett år. Men fortsätter det här tabubelagda så ökas även den brottsliga verksamheten. Journalisterna anser, enligt min tolkning, att gruppsex, dominans, sadism, homosexuella, transvestiter mm tillhör det förbjudna, extrema och utmanande och att det är snudd på sensationellt och häpnadsväckande att dessa förbjudna läggningar även finns hos poliser, artister mm. När samhället genom bla media vill förstärka den här attityden att avvikande sexuella läggningar inte bör finnas, är det helt naturligt att de någonstans måste kunna samlas. Haga video är ett ställe. Många fler finns.

Svaren de fick av Ewa Carlenfors var nog kanske inte vad de räknat med. Ingenstans framgår det att det handlar om tvång, vilket då hade varit en helt annan sak. Här handlar det om frivilligt medlemsskap och frivilliga besök.

Oj så mycket det blev. Men nu har jag fått ur mig en del *ler*.

Inga kommentarer: