torsdag, februari 25, 2010

NÄTUNDERSÖKNING och ANNAT SVAMMEL

Har några timmar på mig innan jag byter mysbrallorna till jeans, stoppar fötterna i ett par stövlar, tar på jacka, halsduk, vantar, slänger väskan över axeln och traskar iväg i ett grått vinterväder till min lilla oas för ett möte med en gammal trevlig bekantskap. Det blir veckans avslut för mig. I morgon är det fredag och jag kan ju alltid hoppas att jag har diciplin att förvalta den dagen på annat sätt än att häcka här vid datorn.

Jag har en plan *ler. Följer jag den planen så kan mitt projekt för eftervärlden vara avslutat på söndag. Om inte får jag ta nya tag och göra upp en ny plan.

Bilden vill inte symbolisera att jag är stor i käften, vilket vore en stor överdrift. Men jag kände igår med tungan att en tand var lite vass. Jag måste alltså utan att ha observerat det tappat en bit av en lagning. Nu borde det visserligen vara på gång att få kallelse till tandläkaren för undersökning. Men lagning av en kindtand är ju en utgift jag inte vill ha just nu. Efter lite egen undersökning med speglar och ficklampa kom jag till slutsatsen att det måste vara en rotfylld tand (min enda rotfyllda) som tappat en bit av fyllningen.

Tur i oturen alltså. En rotfylld tand är en död tand, så ingen panik med att få den fixad. Kanske räcker att bara slipa till den. Men det vassa var ju irriterande och tungan drogs som en magnet dit. Bra karl reder sig själv, heter det ju, så jag tog en nagelfil och filade till kanterna. Det blev bra.


Över till annat viktigt. Den här nätundersökningen jag nämnde i gårdagens inlägg är faktiskt från KAST/FAST i Malmö och gäller hela Sverige. Läs gärna kommentar under gårdagens inlägg av Linda från KAST. Vill ni svara på enkäten, vilket jag skulle önska att ni gjorde, hittar ni dem här. Det gäller både köpare och säljare och ni är anonyma. Jag gjorde det själv alldeles nyss. Jag tror det här ger en mer nyanserad bild än vad den begärda utredningen av regeringen kommer att göra.


Mindre viktigt, men ändå lite intressant är härvan runt polischefen. Nu är han även misstänkt för koppleri. För gemene man kan det ordet tolkas som ett förskräckligt brott, medan det i själva verket kanske inte borde klassas som brott överhuvudtaget. Det finns alltså olika former av koppleri. Hur det ligger till i det här fallet vet som vanligt bara de inblandade. Även fast det står att det är koppleri med egen ekonomisk vinning så säger det ingenting om omfattningen. Hyr jag en lokal och berättar att jag tänker ta emot en del mansbesök där i sexuellt syfte mot en viss ersättning, så gör sig uthyraren skyldig till koppleri för egen ekonomisk vinning då han eller hon tar emot hyran. Har jag bråttom till ett sexmöte och ber någon skjutsa mig för några hundra, så är det samma sak där.

Nu kan jag ha åsikter ändå om just den här polischefens agerande och tycker det är bra att det fått ett slut. Mycket möjligt tycker han själv det också. Tyvärr är han inte den enda som tycker si i ena rummet och helt tvärtom i det andra. Säkert är hans kämpande för jämlikhet mm ett sätt att hålla det inre skamfyllda begäret i schack och för att döva samvetet. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att han stundtals haft ett helvete, när han kämpat mot sina inre demoner. Jag kan också tycka att det är fegt att han utnyttjade sin ställning i sina kvinnokontakter ( om det nu är sant).

Kanske skulle det här aldrig ha hänt om sexuella avvikelser och böjelser inte varit så tabubelagt. Om man pratade mer öppet om sådant och om sex överhuvudtaget. Inte då om sex i sängkammaren med sin älskade partner, för det översköljs vi ju med i varenda tidningsblaska. Undrar hur många självmord som begåtts i en forntid på grund av fel läggning. Nu är homosexualitet accepterat, men inte av alla.

Jag ska sluta svamla snart. Sex mot sin vilja är i allafall aldrig accepterat och ska heller aldrig bli, om det nu var det han ägnade sig åt, polischefen. Men sex är aldrig fel och jag tycker vi kan ta efter Norge, som ska öppna gratis bordeller i protest mot sexköpslagen. Vad sexsäljarna säger om det framgår inte *ler*, men just som protest tycker jag det är fenomenalt. Trots att det inte strider mot lagen då det ska vara gratis, så är lagivrarna emot det läste jag i en annan artikel. Då kan man undra vad de egentligen är emot? Kanske är det här bara en anka för att få folk att tänka till? Vad vet jag. En bra anka i såfall. Bättre än både Kalle och Anna.

11 kommentarer:

Svenne sa...

Du är ju din egen tandläkare, precis som jag!
Avslöjar inte vad jag gjorde för då kanske du svimmar och det är ju inte meningen :-)
Kraaam

Gunnar sa...

Nå kan jeg snart gå gratis på bordell i Norge, det blir fint. Ikke bryter man loven heller!! Les denne artikkelen:
http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article743312.ece

Det blir i alle fall en del debatt, og det er bra.

Gunnar sa...

HA HA! Steike.. i dag var du før meg. Jeg skrev kommentaren før jeg leste ditt blogginnlegg!
he he..

Gretas Svammel sa...

Jag svimmar inte så lätt...Svenne...drog du kanske ut en tand själv, eller satte dit en krona med karlssons klister?

Gretas Svammel sa...

Kul att se en kommentar från dig igen..Gunnar...jag tänkte väl att det borde stå även i era tidningar om gratisbordellerna. Klart du ska göra ett besök *ler*

Gunnar sa...

Jeg har hatt meg en liten pause fra internet og det meste annet for den del. Måtte ha meg en liten ferie, reise bort litt. ;-)
Men nå er alt ved det samme gamle igjen, haha..!

Svenne sa...

Greta... Kul kommentar! Man "drar" inte ut tänder på sig själv. Först vickar man på den tills den är riktigt lös och sen vrider man loss den. Min tandläkare bara skrattade när jag berättade att jag blåst henne på den inkomsten:-)

Gretas Svammel sa...

Du är galen..Svenne...du måste ha haft tandlossning

Svenne sa...

Greta... Jag har haft tandlossning men resten av mina gaddar räddade min tandläkare ihop med min tandhygienist! Himla tur att dom finns till! Men det kostar på:-)

Gretas Svammel sa...

Det är aldrig fel...Gunnar...att ta paus från både dator och annat. Fast inte så lätt *ler*

Gretas Svammel sa...

Det är inte så ovanligt med tandlossning..Svenne...och kunniga och kompetenta utövare är guld värda.