torsdag, februari 11, 2010

FÖRSÖKER TÄNKA GODA TANKAR

Jag vet inte vad jag ska säga om livet, om världen, om människorna idag. Jag önskar att jag hade förmågan att bara flyta med i det som händer. Le och vara snäll och god mot alla, hur dumma jag än tycker att de är emot mig. Inte bry mig, inte tycka så mycket och inte tänka så mycket om sådant som händer andra och sådant jag kan läsa om i media och se på tv. På ett sätt önskar jag det. På ett sätt inte. För om jag inte tänkte, inte tyckte och inte brydde mig. Vad skulle jag då vara här för? Här på jorden. Här bland människorna.

Någon som varken tänker eller bryr sig, utan bara tycker är väl tjejen på AF. Idag hade jag tid hos denna dam som jag då bara pratat med i telefon. Ni som läser varje dag vet att jag ringde och frågade eftersom jag aldrig fick någon tid. Sent om sider kommer per post tiden till idag, vilket gör att jag måste lämna återbud till en gammal bekant hobbykund som äntligen lyckats få till en lucka och möjlighet att besöka mig. Långväga kund som många är. Men jag var ju förberedd på att jag eventuellt skulle få lämna återbud till något hobbybesök.

Eftersom jag inte är någon vän av att springa på stan, så försöker jag alltid att få in fler ärenden när jag ändå måste åka ner. Idag hade jag då turen att få tid hos frissan på morgon innan AF och även få lite tid att inhandla lite "stadsaker". Precis lagom innan det var dags att besöka AF. När jag står i hallen i morse och håller på att ta på mig ytterkläderna för att gå till bussen, ringer telefon. Jag känner igen numret och svarar snabbt. - Jag måste flytta fram din tid till eftermiddag, säger AF damen.

Jag svarar att jag måste iväg till bussen för jag har tid hos frissan och att det var ju skit att jag svarade. Nästan exakt så säger jag och lägger till att jag inte vill gå och dra två timmar i stan för att vänta in den här nya tiden och att jag planerat dagen utifrån den tid jag hade fått.

- Jag skickar dig en ny tid, säger damen.

-Gör det, säger jag och räknar upp de två dagar nästa vecka som är tomma.

- Är de andra dagarna jobbreleterat, frågar hon.

Jag kan inte ljuga, så säger nej. Men tillägger som det är, att jag väntat på tid till AF innan jag kunnat planera något vad gäller barn mm och att jag nu måste rusa. Här önskar jag att jag bara kunnat ha fortsatt le och varit glad. Istället svor jag inom mig hela vägen till bussen. Jag tycker det är dålig stil att ringa några timmar innan vi ska ses och vilja ändra tiden. Speciellt som jag har fått väntat 1½ mån, vilket gjort att också ekonomiska beslut fått vänta. Utan handlingsplan får jag ingen jobbgaranti och inget arbetslöshetsstöd. Hade det varit en läkartid hade jag haft förståelse, ifall något akut dykt upp. Det är lätt att få för sig saker när adrenalinet rusar till. Nu fick jag för mig att hon bara ska jävlas, först att dröja innan jag fick tid och sedan ändra i sista stund.

Men på bussen försökte jag se det med lite andra ögon. Det är ju helt upp till mig att välja om jag vill ta energi till att irritera mig. Om några månader är läget ett annat och jag har glömt den här dagen. Jag vet inte heller anledningen till att hon ville ändra tiden. Det har jag inte heller med att göra, men det kan ju ha varit något livsviktigt för henne. Om inte så behöver jag ändå skicka goda positiva tankar till henne för att hon är så dum och är man dum så mår man oftast inte så bra.

Besöket hos frissan blev som vanligt en energikick. Före och efterbild ser ni här ovan. Nöjd med resultatet och nöjd i sinnet spatserade jag sedan vidare i solen som verkligen värmde kinderna. Luften var ju jäkla kall men solen var varm. Hälsokost (dyrt som attan), tunn jeanskjol på rea till sommaren och lite vin inhandlades, innan jag styrde kosan hemåt igen. Nu har jag suttit en stund och surfat runt på forum och på nyhetssidor. Förundras och förfasas över folks tänk och folks åsikter. Det här tex, föräldrar ska bli skadeståndsskyldiga till sina barns brott.

Visst ska föräldrar ta ansvar för sina barn. Helt klart. Men det här är inte riktigt förankrat i verkligheten med mitt sätt att se. Många barn begår brott eller börjar med missbruk pga sociala problem. Där ska man börja. Inte införa en lag som slår undan fötterna på redan utsatta familjer och där barnet blir syndabock och får ännu mer problem.

Ni har kanske läst om de svenska soldaterna som på sin fritid köpte sex i Tyskland och som blev frikända. Helt naturligt, eftersom de inte begått något brott. Sexköp är lagligt i Tyskland. Nu vill försvarsmakten ändra reglerna så att det ska bli straffbart att köpa sex utomlands. ?????

Hittade sedan på sexforumet en artikel i GT om en idrottsledare (det är tydligen viktigt att poängtera yrket) som agerat som hallick på Rosenlund i Göteborg. Som vanligt är det bara de inblandade som vet fakta. Men tänk om det istället hade stått "Man i Gtbg hjälpte utländska kvinnor så att de på ett betryggande sätt kunde sälja sexuella tjänster." Eller " Utländska kvinnor tog hjälp av man för att få fart på sina sexulla verksamheter ". Bara en tanke. Medias avsikt verkar inte alltid vara att skildra en verklighet, utan dels att få köpare och dels att ge läsaren den uppfattning som anses politiskt korrekt, även om det inte stämmer med den sanna historien.

Halkade också in på en artikel i SvD om fruimport och nutidens slavar, som då skulle vara thailändskor. Även här rubrik och uttryck för att befästa fördomar och försöka få läsaren att tycka som skribenten. Ofta lyckas det för att många har inte tid att tänka själva. Nutidens slavar finns nog i större antal och på närmare håll än vi vill veta, än dessa få procent thailändskor som olyckligtvis råkat på fel man och hamnat på någon kvinnojour. Men det är bara vad jag tror. Jag vet inte och det tror jag inte artikelförfattaren heller gör. Dackefejden har åsikter, liksom även Blogge. Länkade till Blogge häromdagen och vill inte vara tjatig *ler*. Hans länk hittar ni ju här på högerkanten.

Nu ska jag fortsätta att försöka flyta med i livet. Angående frågorna till sexköpslagens utvärdering hoppas jag att det framgick att det är svar från sexsäljarna som Anna vill ha, inte köparnas. Men jag tycker det är fel, så jag hoppas några eller många köpare också svarar och skickar in sina svar, så kanske hon får sig en funderare.



6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Greta kan inte du skicka dessa bra tankar till Hannes på SVD eller till Svd's redaktion. För jag håller med dig helt. Jag har varit gift med Thaitjej i ca sju år, tyveärr nu skillda pga kärleken tog slut, Haft bar i Thailand. tar fortfarande hand om med delad vårdnad om mitt thaiex dotter. Och kan på rak arm säga att jag känner ca 30 svensk/thai par som som fungerar precis som alla andra par vissa bra och vissa inte bra. Känner absolut inga där männen är stora svin och ej heller damerna . Men visst finns det ett antal tragiska exempel . Men svd ta då för fan och gör en ordentlig undersökning. och berätta då om dessa fåtal exempel. Och för en gångs skull dra inte alltid Thailändskor in i mer fördommar please.

Henke

Gunnar sa...

Det stod om de her soldatene også i den norske presse.
Hadde dette vært norske soldater, så hadde de blitt straffet.
Sverige får nok også innført utenlandsforbud mot sexkjøp skal du se.

Anonym sa...

Tack Greta för en human människosyn! :)

Problemet är ju att 22000 Thailändska kvinnor bosatta i sverige och deras partners och barn får blickar på sig som dom inte förtjänar.

22000 Thailändska kvinnor och deras partners barn som får kommentarer på skolor och i dagis.

Är det sant att din mamma är importerad?

Allt pga av 36 dårars perversa snedvridna kvinnosyn skall dom övriga 99.5 % av paren och deras barn utstå vuxna människors fördomar.

Tänk om samma generalisering skulle appliceras på vilken annan grupp i samhället som helst, vilket ramaskrik det skulle bli (som tur är!)!

mvh Olle

Gretas Svammel sa...

Tack...Henke..för kommentar och respons. Mina tankar i den här frågan är inte mycket att sända till en tidningsredaktion.

Men jag förstår fullt ut din och andras reaktion. Det är helt fel att de fåtal dåliga exemplen ska stå som mall för en hel grupp.

Gretas Svammel sa...

Det är ju förslag på det...Gunnar...att även vi ska göra som ni, förbjuda sexköp utomlands. Inte bara för militärer. Nattmössepolitik, kallar jag det för. Kom på ordet precis nu *ler*

Gretas Svammel sa...

Tack även du...olle...för respons och kommentar. Jag håller med dig. Det är snudd på diskriminering. Vissa tänker inte längre än näsan är lång.