onsdag, april 23, 2014

DAGARNA GÅR FÖRVÅNANSVÄRT FORT

En bild från september som ni redan har sett en gång ( om ni inte är helt nya läsare förstås ). Sitter med de böcker jag hade beställt då och jag har sedan inte köpt några fler. Förrän nu förra veckan då jag beställde tre nya som jag väntar på. Fast fick ju en i present kom jag på. Det blev inte så väldigt mycket läsande under höst och vinter eftersom jag hade en bok kvar nu. Den jag håller i handen på bilden. Började läsa den på sjukan och har väl nu läst två tredjedelar ungefär. Tillbaka till henne av Sara Lövestam heter den. En lite annorlunda bok som faktiskt är rätt mästerligt skriven. Jag vet inte vilken genre man ska stoppa den i, kärleksroman kanske eller samhällsroman.

Hon växlar och vartannat kapitel handlar om en skollärarinna i början av 1900-talet som kämpar för kvinnlig rösträtt och som förälskar sig i en annan kvinna. De andra kapitlen är nutid där Hanna är huvudpersonen. Hon jobbar på arbetsförmedlingen, lever i en ointressant relation och har en mor som ständigt klagar på hennes kläder med mera. En dag får hon i sin ägo, på olika märkliga sätt, fyra gamla saker..... ett par skor, ett par glasögon, en trälinjal och en brosch. I dessa skor och glasögon blir hon en helt annan person. Hon tar semester och börjar söka efter rötterna till dessa saker, som naturligtvis finns hos skollärarinnan. Det låter inte speciellt spännande, men det är ändå ett driv i skrivandet och man vill gärna veta vad som komma ska.

Det var det om detta. Böckerna jag har beställt visar jag när jag fått hem dem. Det är förvånansvärt hur fort dagarna ändå går trots att jag inte kan företa mig så värst mycket. Vädret spelar förstås en viss roll då några eftermiddagstimmar tillbringas på balkongen. Jag försöker ju även ruta in dagarna nu och skriver upp saker som bör göras i den mån jag kan och har lust.

Halva förmiddagen ägnar jag åt frukost och dator. Egentligen är min tanke nu när jag har möjlighet och tid, att börja skriva på några nya projekt några timmar på förmiddagen. Men hittills har dels inte lusten och inspirationen funnits och dels har jag gjort annat vid datorn. Idag kom jag på att jag måste kolla mitt busskort tex. Har ju inget månadskort nu och var osäker på om jag hade pengar på resekortet då jag ska åka buss till vårdcentralen imorgon och även hem. Det hade räckt men inte till på måndag då jag ska till Lungmedicin. Sedan började jag pyssla med papper för letade efter det jag fick med hem från sjukan. Det rinner ur mig även idag nämligen så ville kolla vad som stod. Fattade det som att det var vanligt innan såren var läkta inne i mig. Men ska höra med dem på vårdcentralen i morgon också.

Samlag ska man undvika i sex veckor stod det också. Även träning och cykling ska man vänta med i minst sex veckor och man ska undvika saker som anstränger bukväggen... typ lyft och att bära tyngre saker. Nu tänker jag ändå passa på att handla lite i morgon, men bär det i ryggsäcken och åker ju buss hem. Det funkar nog. Ögnade som tur var igenom läkarintyget när jag höll på med att sortera papper. Jag hade för mig att jag var sjukskriven till sista april. Varför jag trodde det vet jag inte, mest logiskt kanske. Det är jag i alla fall inte, utan sjukskrivningen går ut 25/4 alltså på fredag. Hög tid att få det förlängt således. Skrev ett meddelande via Mina vårdkontakter till kvinnokliniken och får svar om tre dagar. Kan inte tänka mig annat än att jag blir fortsatt sjukskriven för är inte på långa vägar helt fit for fight. Dessutom ska jag ju göra nya undersökningar angående lungorna och jag ska även bli kallad för kontroll till kvinnokliniken.

Förutom det så tog jag mig även tid att maila några bokbloggar angående min bok och helt plötsligt var klockan nästan halv två. Innan jag började med maten så förpassade jag även vinterskor och jackor till respektive garderob.

Halv tre tog jag plats i min solstol med tallriken i knät och gaffeln i näven. Idag syns det åtminstone lite, lite efter solen, så imorgon kan jag ta en annan bikinibehå. Vid halv fem gick jag in, fast jag sitter ju inte två timmar i sträck för går in med tallriken och diskar och jag går in och hämtar vatten etc.

Mellan sex och sju sådär försöker jag ta min halvtimmes kvällspromenad. Tänkte jag skulle bloggat innan den i kväll, men började besvara mail istället. Och det spelar ju ingen roll när jag gör vad egentligen. Det var kul att gå ikväll, fast lite kyligt faktiskt. Jag gick med rak rygg och ökade på stegen utan problem. Tog bara 20 minuter ungefär så gick en extrasväng. Man blir glad när man så tydligt märker en förbättring.

Nu ska jag titta på sista avsnittet av Helt sjukt, spruta in lite proppförhindrande i magen, ta mina Alvedon men minskar nu ner ordentligt så till helgen hoppas jag vara tablettfri. Stygn och tablettfri. Ska man våga sig på ett glas rött då månntro? 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,

Det är skön rehab att läsa en bra bok. Du börjar ta färg! Trevligt med lite topless foto på dig. Har ett nakenalster på min.

Gretas Svammel sa...

Då ska jag väl ta och kolla vid tillfälle... Hans-E..