måndag, december 23, 2013

DAGS FÖR DOPPA SNART

Lägger väl ut den här uppifrån tagna bilden idag då. Det är den enda lite julaktiga bilden jag tagit i år.
Da'n före dopparedan och om ett par timmar ska jag åka in till mitt krypin för att förhoppningsvis själv få lite doppa redan idag. Jag skriver förhoppningsvis för man vet ju aldrig hur ett möte utvecklar sig. Men det är en känd, trevlig kund som gör mig äran idag, så helt otillfredsställd lär jag inte bli. 

Jag åker in en timma tidigare för att hinna betala en del räkningar och uträtta ett ärende. Det tar inte en timma men bussarna går bara en gång i timmen. Tar med kameran ifall lusten och fantasin infinner sig.

Klickade in på en besökslänk förut. ( besök hit till bloggen ). Klickade mig därifrån vidare ännu ett snäpp och hamnade på gamla Fråga Olle dokumentärer. September 2009 handlade ett program om sex till salu. Jag kommer ihåg det och minns att jag tyckte det var så odramatiskt och bra och Olle är så himla sund i sitt resonemang. Jag blir så glad över att höra någon säga så kloka saker. Speciellt då det är någon med profession, som vågar frångå de åsikter som samhället förväntar sig att de ska ha. Bl.a. säjer han någonstans i slutet att man måste skilja på det som är påtvingat och det som sker med egen vilja.

Reinfeldt borde se programmet för att få åtminstone lite verklighet till sina färgade glasögon och fiktiva romaner. Jag läste nyss att det är fler och fler som anser att Sverige går åt fel håll. Nej... inte just i sexköpsfrågan *ler*, men överlag. Det gör mig också glad, att folk börjar vakna. Hoppas de hinner bli riktigt klarvakna tills valet.

Såg i bloggstatistiken att bland sista dygnets lästa inlägg återfanns ett par gamla blogginlägg. Ett som jag skrev nationaldagen 6 juni 2008, där jag redan då skrev om min sviktande patriotkänsla för mitt eget land. Varför någon letar fram ett snart sex år gammalt inlägg vet jag inte. Det andra äldre inlägget förstår jag bättre, ifall man googlat något aktuellt ord. Den länken tar jag i morgon.

Över till annat. Den här killens ilska förstår jag precis. Jag skulle själv ha blivit fly förbannad. En sketen skolfotograf ska väl för sjutton inte sätta sig över en elev och börja agera som någon auktoritär överförmyndare. Fotografen tyckte inte att killens tröja var passande så han satte dit Nalle Puh istället. Enligt mig borde han få sparken. Har man med barn och ungdomar att göra så inte bara bör utan man ska dels kunna konversera med dem men främst kunna möta dem där de är. Jag själv var lika provocerande som tonåring, om inte värre. Idag kan man ju le lite åt sina idéer, men då var det himla viktigt att gå min egen väg. Jag tror den här killen om tjugo-tjugofem år också ler lite åt sin tröja. Men nu är nu och det är det som räknas. 

Kanske är det på sin plats att nämna Kärrtorp också innan jag går och kletar på lite mascara. Stor uppslutning kunde jag läsa om i medierna. Det är bra. Jättebra. Det goda kan segra över det onda. Jag tror att de flesta tänker sunt och vill väl. Men visst finns det dåliga element och osunt tänk även bland de som är emot rasism. Trots att jag gillar Timbuktu så anser jag att han visade dåligt omdöme i låten som för ett tag sedan omdebatterades. Igår stod en annan rappare och sjöng en motbjudande text. Det är inte sunt agerande att i ena stunden tycka att SD beter sig svinigt och sedan i nästa stund bete sig likadant själv. Hur tänker man då. Är det bara okej beroende på vem som är svinig? Hur goda är ens tankar då?

2 kommentarer:

Svenne sa...

När jag ser Nalle Phu så har jag nog sett dom flesta videor som givits ut tillsammans med min dotter om och om igen, det var tider det. Så här inför julen när jag ändå tänker bakåt. Nicke Lilltroll var min favorit att lyssna på när jag var barn. Köpte faktiskt en cd med honom på senare tid och både jag och dottern tycker den är jättebra.
Sen det där med dopp i grytan gillar jag bara om det är i den rätta grytan den ska doppas i;-)

Gretas Svammel sa...

Nicke Lilltroll...Svenne... var min favorit också. Mossa, mossa på er alla människobarn. Jag har alltid gillat tomtar och troll.