fredag, juli 12, 2013

DET BLEV FREDAG TILL SLUT

Jodå det finns en symbolik med bilden. Vissa av läsarna förstår den, ni andra behöver inte förstå för för er är det helt oväsentligt. Bilden tog jag när jag kommit hem idag. 

Idag hann jag med den buss som jag från början trodde jag skulle hinna med från jobbet. Det är väl tredje gången på fem veckor jag lyckats. Och det är andra gången jag lämnar jobbet nöjd och tillfreds. Det är inte mycket, men det är bättre än ingen gång alls. Just för tillfället har jag ju nu i två dagar haft överskott på tid eftersom en av de "skötebarn" jag ansvarar för äntligen fick relevant vård. Det "skötebarnet" återkommer kanhända nästa vecka och då blir det som vanligt igen. Men nu passar jag på att ägna tid, mycket tid till de andra, vilket uppskattas otroligt mycket. Jag masserar värkande kroppsdelar, jag sitter och pratar, jag pysslar om, jag bryr mig...från hjärtat och jag ser ju hur det lilla jag gör blir ett stort,stort lyft för personen det gäller. Munnar spricker upp i leenden, ögon glittrar, aptiten återvänder och faktiskt så lindras värk. Då kan man inte annat än känna sig nöjd och glädjas med dem. 

Dagens matintag blev det här. Ser kanske inte mycket ut, men är inte så himla pjåkigt näringsmässigt. Jag har bytt ut Husman mot Sport ( eller varvar ) så en Sport och två crisp med mjukost, keso och lax blev det.  Rökt lax nu, inte gravad som inte är ätbart *ler*. Jag förde över gårdagens bilder till datorn förut och det är ju skit. En del fick jag som vanligt bara radera, men snart måste jag göra något drastiskt åt fettet. Tog några bilder bakifrån och nu börjar det vecka sig även på ryggen. Ska det verkligen behöva vara så ha,ha ? Jag äter mina naturöstrogen ( som jag testar nu ), springer i trappor, dricker vatten, försöker få i mig protein, har aldrig varit vän av socker, glass, godis, läsk. Är måttlig med vete ( också test nu ), dricker visserligen några glas rödvin (max tre dl ) cirkus var tredje, fjärde dag. Lika svårt som jag har med socker och sött, lika svårt har jag med fett. Det finns en liten fundering att testa att äta feta saker, fleromättat fett förstås, men jag fixar nog inte det och inte vet jag vad jag i såfall ska äta. Laxen är ju fet och jag använder grädde till äggröra tex. Kruxet är att jag äter lax och äggröra på sin höjd en gång i månaden. Knappt det. Ost äter jag dagligen och försöker köpa med högre fetthalt.

Ja,ja, det här är inget intressant för er, men det börjar gå mig åt huvudet faktiskt och det kanske är där felet ligger. När de här jobbarveckorna är slut och om inget annat tillkommer, så ska jag svälta i två veckor. Nää...det klarar jag inte, men jag tänker så när jag ser vissa bilder på mig själv.

Jag kan ju försöka se mig som min balkongblomma *ler*. Fast den passar nog bättre in på mina "skötebarn". Först vissen och på väg att dö på grund av slarvig omskötsel.

Sedan näring ( min egen urin ) och vatten och den piggnar till och blommar upp igen. Det var den här bilden jag tog igår.

Sommarväder även idag, men jag bestämde mig för att trotsa det i eftermiddag. Tanken var att sätta mig här vid computern och fixa både gårdagens bilder och förra helgens bilder och få till bildspelet från förra helgen som jag lovat ungarna. Ja, tanken är fortfarande detsamma för jag vill få det gjort och få bort det från "görande"listan. Men....det tar ju tid och jag vill veta att jag har tid att slutföra det om jag påbörjar det och jag vill inte sitta hela natten med det. Det skulle jag i och för sig inte klara heller då jag gick upp fem i morse. Så nu börjar det bli ett litet inre stressmoment. Tänker jag logiskt är det ett onödigt stressmoment, men jag är inte alltid logisk när det gäller mig själv och mina egna krav *ler*.  Städa av var en annan sak jag funderade på att göra i eftermiddags. Ibland tror man att man ska hinna massor.

Det enda jag gjort är att bestämma musik till bildspelet från Stockholmshelgen och föra över gårdagens bilder och fililura lite på diverse tänkbara bakgrunder. Jag tog dem ju som vanligt framför en dötrist dörr eftersom det är bästa platsen att palla upp kameran utan att behöva fixa och dona. Mailen har jag klarat av också och jag har även fart runt lite på vilda webben. Nu känner jag inte för något annat än att  bara slappa i soffan och zappa på tv-n. Finns inget att se, men nyheter tror jag inte att jag sett på hela veckan. Kanske lägga mig och läsa. Bara vetskapen att jag kan är underbar och att veta att jag inte måste upp i ottan i morgon.

Nu vaknar jag säkert tidigt ändå i morgon och jag hoppas nästan det. Jag längtar efter en tidig morgonpromenad. Förra helgen blev det ju ingen sådan, eftersom jag var borta då. Det blev det ju andra promenader, men det är inte samma sak. Jag har sett rubriker och jag har hört folk säga det....att det ska vara sommar även i morgon. Men jag är väl lite rädd för att bli besviken, så jag väntar och ser. Om så sker, då vet ni vart ni har mig *ler*. Vid badet och jag tar säkert med kameran då.

Bild från igår och med den önskar jag alla läsare en TREVLIG HELG.
 

4 kommentarer:

Svenne sa...

Jag trodde Blomstra var bra till mina växter men det är tydligen nya rön nu enligt dig;-)
/Kraaam

Unknown sa...

Greta,
Visst är det trevligt då arbetet ger lycka hos andra människor. Du är en ängel tror jag.

Jag kollar också vikt dagligen. Vill inte ha gubb/ölmage. Finns bara en metod. Vanlig mat och motion. Din metod kommer att fungera. Men det är också snyggt med kvinnor som har former.

Spännande att kvinnourin ger så vackra blommor. Men är nog inte konstigt. Jag vet att fittsmak ger mig kraft och lycka.

Trevlig bild! Du har snygga ben!

Gretas Svammel sa...

Inte enligt mig....Svenne...utan enligt tjejen på Nyhetsmorgon som ger tips om blommor och blad.

Gretas Svammel sa...

Jag tror det finns forskning på det...Hans-E...att välbefinnandet ökar när vi gör gott för andra.