onsdag, januari 16, 2013

BARNDOM, UPPVÄXT, BROTT, STRAFF, FATTIGDOM, LJUSARE TIDER

 
Alla har vi varit små. Även jag. Är väl sådär 2 år på bilden. Som jag förstått från mina många år äldre syskon så visste jag vad jag ville och gick min egen väg redan då. Ömmade för alla djur...matade myrorna med sockerbit ( inte populärt hos de vuxna), bäddade åt spindlarna med löv ( idag skyr jag spindlar ), badade våra levande kycklingar ( alltså höll på att dränka dem ), pratade med fåglarna, hade en tam ekorre och en egen ko. Förutom kor hade vi också höns, katter, hund och häst. Borde väl även haft grisar, men det minns jag inte. Såg saker som ingen annan såg, gjorde jag också.
 
Hittade de här bilderna som jag visste att jag hade, nu i helgen. Var ju inte så vanligt med kamera och att ta kort när jag var liten på femtitalet, men fick för många år sedan av min moster några stycken bilder från när jag var 1 och 2 år gammal. Har flera gånger letat och letat utan att hitta dem. Förrän nu då, då jag tog in en kartong från förådet med gamla sparade saker. Där låg de i ett kuvert.
 
Vad vill jag ha sagt med det då? Jo, hur viktiga våra första år här på jorden är. Ibland verkar makthavare och vissa förståsigpåare inte ta någon notis om det. I flera avseenden. Det finns de som hävdar att man inte kan skylla saker man gör i vuxen ålder på en taskig barndom. Jag anser att man visst kan det och får de som hamnar snett rätt hjälp, stöd, uppmuntran och bekräftelse så kan man laga trasiga själar och faktiskt förhindra att det utvecklas till större och allvarligare brott. Att då som vissa föreslår, bla Beatrice Ask och Moderaterna, ta bort strafflindringen för ungdomar 18-21år, är enligt mig helt fel. De ska inte hamna varken i fängelse eller ungdomshem, utan få individuell, proffessionell terapi.
 
Jag vet inte, men omöjligt är det inte, att om gryningspyromanen som togs upp hos GW Persson igår, fått den hjälp han var berättigad till från start, då inte hade börjat begå dessa bränder. Jag accepterar inte att folk unga som äldre begår brott, men ibland har jag förståelse för det. Två helt olika begrepp och jag är inte motståndare till straff är bäst att tillägga. Vi tolkar ju så olika *ler*. Men straff enligt mig är inte att sitta av några månader,eller år och sedan komma ut med nya kunskaper och fortsätta begå än mer avancerade brott. Straff för mig är att förstå konsekvensen av det man gjort. För gryningspyromanen är det säkert precis som G W sa, för sent nu. Liksom för Breivik, men han...oavsett vad experter och psykologer anser...är på något sätt psykiskt störd. Ingen frisk människa kan göra det han gjorde mot för honom helt okända personer, därtill barn. Sedan kan man diskutera om han är född med störningen och borde fått hjälp i ett tidigt stadium, eller om den har tillkommit eller förstärkts under uppväxten på grund av brist eller avsaknad av något. 
 
Efter GW slog jag över till nyheterna på fyran och där togs Arbogaskjutningarna upp. En tragedi som jag faktiskt anser kunde ha undvikits om grabben hade uppmärksammats i ett tidigt stadie. Jag blir faktiskt lite ledsen att folk i maktposition inte fattar att man måste lägga krutet och pengarna och resurserna på dagis, förskola och grundskola. Det funkar inte att ha dagisgrupper på 20 ungar och kanske bara 2-3 vuxna, eller en skolklass på 15-20 elever, kanske mer och en lärare som ska både lära ut så att alla dessa elever kan ta till sig kunskapen ( en orimlighet eftersom människor dels lär sig på olika sätt och dels är olika snabbtänkta ), samtidigt ska läraren sköta föräldrakontakten, förbereda lektioner och prov, rätta prov, sköta annan adminstration, samt sist men inte minst vara ställföreträdande förälder. Alltså den som i skolan fostrar, sätter gränser, ser, hör, tröstar. Sedan kan Björklund gapa så mycket han vill om en mer aktoritär skola och tidigare betyg. Det hjälper väl inte de som behöver hjälp. 
 
Så, nu har jag fått ur mig det. Jag slog efter nyheterna, alltså när sporten började, över till Dox. Men jag klarade knappt inte av att se det. Handlade om någon rik familj som efter bankkrascher eller vad sjutton det var, blev tvungen att sälja av. Jag måste säga att jag har ibland lättare att förstå vissa brott, än att förstå hur pengar kan få människor att bli idioter. Hur kan en snygg, fd modell med ett leende på läpparna visa upp sitt hem med hundskit på golvet och en ödla som dött på grund av att den inte fått mat och vatten? Sedan ena barnets kommentar...- jag visste inte ens att vi hade en ödla???
 
För att då lite smidigt hoppa till det omvända....fattigdom...så tänker jag faktisk för ovanlighetens skull se Uppdrag Granskning ikväll, som då tar upp den så kallade barnfattigdomen. Finns det en sådan eller finns det inte?  Ja, allt är ju relativt. Som jag förstått så vill väl kvällens program ta upp överdriften med "problemet" barnfattigdom. Jag har tidigare skrivit om att jag själv värjer mig emot benämningar som barnfattigdom och barnvräkningar. Men jag vill absolut inte gå så långt att jag skriver att det inte finns fattiga människor, för det gör det. Fast kanske inte i så stor omfattning som en del rapporter vill visa på. Men helt klart finns det föräldrar som i dagens arbetslöshet måste välja mellan bröd till frukost eller blodpudding till middag. Men fattigdom räknas det kanske bara som, ifall man inte kan köpa något av det. Sedan finns säkert de som kallar sig fattiga om de inte kan ge sin son en dator eller dottern en iphone. Kan tänka mig att det är lite sånt som kommer att tas upp.
 
Mia Skäringer efter det. Har förhoppning att det kan bli kul. Behöver säkert den kontrasten efter Uppdrag Granskning *ler*. Reprisen av Palmeutredningen får avsluta kvällen.
 
Visst ja, ljusare tider.  Tog mig en runda i eftermiddags. Prövade vattenstigen, som helt naturligt inte var skottad. Men jag tänkte att så mycket snö har det ju inte kommit ändå, nu sist. Så pulsade i ett upptrampat spår i tjugo minuter innan jag vek av till grannområdet och fortsatte på plogade vägar tillbaka hem. Röd om kinderna var jag och frisk i sinnet kände jag mig när jag kom hem. Då var klockan ca tio över fyra och det var inte mörkt. För bara några veckor sedan var det mörkt klockan tre.
 
Googlade och fann en sida om solens upp och nedgång där jag bor. 15 dec 2012 gick solen ned 15.03. 16 jan -013...alltså idag... gick solen ned 15.42. Fast det var inte alls mörkt 16.10. Kan man lita på det här ha,ha? Hur som helst 40 minuters skillnad på en månad. 16 feb går den ner 16.55, nästan en timmes skillnad mot idag. Hallelulia.
 
Partiledardebatten igen. Men lugn, jag ska inte bre ut mig om den. Har ännu inte läst så mycket. Men jag kollade Politometern för att se om och vilka som ev bloggat om den. Många sossar, men även ett par moderater och vänsteranhängare. Jag ska skumma igenom de här bloggarna nu tänkte jag, innan jag lämnar platsen här och intar soffan. Tycker det är intressant att ta del av allas åsikter, inte bara de som går mina vägar.
 
Till sist och jag menar verkligen sist, ormen på planet. Har ni läst om det? Jag har ingen länk just nu, men någon upptäckte en pytonorm på flyget. När de var uppe i luften alltså. Om det är sant eller en skröna, vet jag förstås inte. Men min fantasi satte förstås igång direkt, så nu har jag ett tredje romanupplägg. Jag är säket inte ensam och med min senfärdighet så lär det aldrig bli något med det. Men jag blir inte förvånad om en skräckroman dyker upp med just detta tema.
 


4 kommentarer:

Svenne sa...

Vad bilden beträffar så var du lika söt då som nu;-)

Unknown sa...

Greta,
Tycker också att det måste finnas konskvenser då man gör brott även i unga år.
Ang barnfatigdomen var det hemskt att höra författarinan Susanna Alakoski att det är ok för en mamma att röka för 50kr/dag och sedan vägra betala 200 kr barnets skolresa.

Gretas Svammel sa...

Nästan sötare väl...Svenne...*ler*

Gretas Svammel sa...

Fast...Hans-E..är man rökare eller varit rökare så vet man hur svårt det är att sluta.
Men jag håller ändå med dig, barnens väl och ve går i absolut första hand.