tisdag, november 27, 2012

REGN, FORTSATT SEXDEBATT och FAS 3

Idag har det ta mig sjutton regnat nonstop, vilket bilden får symbolisera. Den är tagen i sovrummet med ditlagd bakgrund. Mannen är inte svensk, så det är nog lugnt *ler*. Himla skönt var det att komma hem nu ikväll och efter lite styr  och  korttagning sätta sig här med en kopp varmt te och några crisp med mjukost och persilja. Köpte persilja idag för järnets skull.

Eftersom regnet aldrig verkade vilja upphöra, så bestämde jag mig efter besöket för att handla där jag har oasen. Visserligen är det en bit att gå till bussen, men inte hälften så långt som det är från samhället här och hem. Insåg när jag stod i affären och såg kön till kassorna att jag inte skulle hinna med den buss jag tänkt mig, men man kan säga att jag fick revansch på gårdagens bussväntande. Med full ryggsäck på ryggen och kassar i händerna och vantarna i fickan strävade jag på mot bussen i blåst och regn. Inte störtregn turligt nog, men tillräckligt för att hinna bli blöt. Paraplyt hade jag dels inte händer till att hålla i och dels blåste det ju också lite. Blött överallt på marken och stora vattenpölar, så funderade inte ens på att sätta ner kassarna och ta på mig vantarna.

Ser min buss när jag närmar mig hållplatsen och ökar på stegen. Fast tror inte att jag ska hinna. Den stänger dörren, blinkar och ska köra iväg. Nu var det rätt mycket trafik så medan den väntar på en lucka hinner jag fram precis när den börjar gasa och ska köra. Men chauffören ser mig och släpper in mig. Jag vet inte vad det är med bussarna nu, för det här är alltså den bussen som skulle gått för en kvart sedan. Alltså den jag tänkt från början. Nu blev det ju skitabra ändå...för mig och jag slapp vänta tjugo minuter på nästa.

Debatten om att straffa svenska sexköpare utomlands fortsätter tydligen. Jag fick inte in min replik, men Hagwall fick in sin och Linda Nordlund Librala ungdomspartiet. Det är ju lite lattjo eftersom en av kvinnorna bakom den tokiga åsikten är från Liberala kvinnoförbundet. Det är bra att det rörs om i grytan lite mellan varven. Jag hoppas verkligen inte att Frankrike nu är så dumma så de går på våran lag, vilket väl diskuteras nu. Jag vet inte hur Frankrike ställer sig till sina sexarbetare och hur påstridiga de är. I Danmark lyssnade de iallafall på sexarbetarna. Här i Sverige finns vi inte *ler* och om vi finns så ska vi nonchaleras.

I Radio P1 debatterade igår  DN:s Hanne Kjöller och Anna Steele Liberala kvinnoförbundet. Gå gärna in och lyssna om ni inte gjort det. Utan tanke på att vara dum så får jag uppfattningen ibland att vissa motståndare är motståndare för att just de inte kan tänka sig sexköp och för att de hört eller läst specifika propagandarapporter ( typ  Melissa Farley ) där siffror är saltade och där en hel del osanningar finns. Sedan kör de bara på för att liksom. De vet egentligen ingenting. Har aldrig träffat en sexsäljare eller sexköpare och tror att all prostitution är som i Lilja4ever och de vägrar ta till sig relevant kunskap om ämnet för de VILL tycka och tro som de gör. Anna Steele är en typisk sådan tycker jag, efter att ha lyssnat på henne. Nästan skrattretande stundtals. Tror till och med att Hanne vid något tillfälle också skrattade till.

Nåja, det lär ju inte bli något med det här, men som sagt bra att det rörs omkring. Jag väntar och har väntat ett tag nu, på Petras forskning. Den borde vara klar snart. Men den som väntar på något gott...osv.

Gott kan man däremot inte säga om Fas3. Yes, nu byter jag ämne *ler*. Min egen situation för tillfället förvånar mig väldigt, måste jag säga. Men jag är långt ifrån ledsen för det. Nu börjar jag nästan tro på att jag ska klara mig året ut. Fast visionen om att ha ett jobb i januari bleknar mer och mer. Men vem vet.

Jag var inne på Mikael Perssons blogg förut, via Politometern som vanligt, och läste hans inlägg om rättslöshet i Fas3. Där jag fick ytterligare en grej att fundera på. 

"Det som kom fram av diskussionen efter hand var att det grundläggande problemet med regelverket kring fas tre/sysselsättningsfasen är att frågan aldrig behandlades av riksdagen utan är endast en Förordning fastslagen av regeringen. Vanligtvis brukar olika reformer genomgå en omfattande politisk process via ett remissförfarande hos berörda instanser, utskottsberedning i riksdagen, en proposition utarbetas av regeringen, lagrådet tillfrågas etc. och som slutligen röstas om i riksdagen, så gjordes aldrig i detta fall."

Och om jag nu fattade rätt så på grund av det så har Fas3:are ingen möjlighet att kunna överklaga, om det skulle behövas. Vi står helt utan rättsligt skydd. Jag blir mer och mer konfunderad över hur Fas3 överhuvudtaget kunde bli till.  Uppdrag Granskning eller Kalla Fakta borde gräva lite mer ingående i det. Hur kunde regeringen köra över alla?

."....det verkar som att det ”inte” finns möjlighet för den som får en ”anvisning” att kunna ompröva/överklaga. Det är alltså helt stopp för individen att komma i åtnjutande av det vi kallar ”rättssäkerhet”. Det är alltså så att de människor som befinner sig i Fas 3 är således i ett ”utomrättsligt tillstånd” och får således inget rättsligt skydd under svensk lag.
Den som är ytterst ansvarig för denna rättsröta och den enda som kan göra något åt det är vår Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M). "

Ja, det får väl räcka för idag *ler*. Få se vad jag hittar på i morgon att skriva om. Då är jag hemma hela dagen, men tänker för den skull inte sitta och blogga hela dan. Jag har lite annat som jag föresatt mig att göra då. Sedan vet man ju inte hur det går med de föresatserna. Nu ska jag tvätta bort sminket, skala en morot och ta med till soffan och knapra på till GW Persson.

4 kommentarer:

Svenne sa...

Om jag gick bakom en kvinna som på bilden så skulle jag nog få stånd trots regnet;-)

Gretas Svammel sa...

Tror du det...Svenne... *ler*

Unknown sa...

Greta, Bra länk Det finns hopp om tillnyktring i denna fråga.

Tuff bild. Du är snygg och sexig!

Gretas Svammel sa...

Man kan alltid hopppas...Hans-E..
Lite tokig bild av en tokig kärring ha,ha.