tisdag, november 08, 2011

ÅLDRINGSVÅRD och ANNAT

Det är väl bäst att ta en lite avklätt bild igen, annars tror ni väl att jag konverterat till skollärarinna *ler*. Bilden är från 2009. 

Varken vill eller ska orda så mycket om min numera dagliga sysselsättning. Det verkar som eleverna tar mig till sig iallafall och de som mest ger uttryck för det är....just det...de mest högljudda, gapiga och störiga. Man vet ju aldrig. De kunde ju lika gärna tyckt att jag var en dum kärring. Men jag blev till och med benämnd som snäll av en tuff 14-åring idag och detta inför hans kompisar. Ta det inte som skryt, men självklart värmer det mitt hjärta och lika självklart vill jag då dela med mig av det på bloggen. Visst testas jag, lustigt annars, men det är ju inte så många år sedan jag ständigt hade en drös med egna tonåringar runt mig. Och jag har själv varit ung. Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om min egen skoltid ha,ha. Pratade med en lärare om just det här idag. Att man inte ska göra sig till någon allsmäktig Gud eller överhuvud, bara för att man är äldre. När de här ungarna är lika gamla som vi kanske de har kommit bra mycket längre både erfarenhetsmässigt och kunskapsmässigt än vad vi gjort. Men det hänger på oss ATT de gör det.  

Förutom elevernas gensvar så är det de spontana mötena och diskussionerna under rasterna med typ vaktmästare, städare och syokonsult som gett mest hittills. Ja, lärarnas också förstås, men de följer oftast en mer sluten linje som inte övrig personal behöver göra. Måste även påpeka att maten är suveränt god. Nu är den inte lika billig för mig, som för lärarna så jag kommer inte att äta varje dag. Men de har ett vegetariskt alternativ varje dag och hittills har det varit så otroligt gott med mycket smak och kryddor. Att det sedan alltid finns vitkålssallad gör ju inte saken sämre *ler*.

Vi lämnar det och fortsätter med lite länkar. Det var väl länge sedan? När jag kom hem ikväll efter handling och kall promenad ( nu är vantarna på ) så for jag runt lite på nätet. Man får lite abstinens när man inte öppnar datorn förrän framåt kvällen. Men för min del är det nog bara bra. Hur som helst så var jag inne en sväng på Aftonblaskan och såg att de nu "gräver" i åldringsvården. Det är bra. Det gjorde Corren för ett tag sedan, men nu är det lärarna som är i fokus där. AB-länken går till en debattartikel. Varför är åldringsvården så dålig? Beror det på privatiseringen? Eller finns andra orsaker? Den enda erfarenheten jag själv har i den här frågan är att jag jobbat inom åldringsvården för många år sedan. Men mina föräldrar behövde aldrig hamna i den tack och lov, men jag kan inte låta bli att stundom fundera över hur den kommer att vara när jag behöver den ( om jag behöver den).

Nu ser jag ju samband mellan allt som försämrats i samhället de sista 10-15 åren. Vården, äldreomsorgen, skolan, unga brottslingar, ökningen av droger och nikotin, ökning av stöld, inbrott och rån mm. Lägger man därtill till pengaintressen, stressrelaterade sjukdomar och oharmoni, så bildar det i mitt huvud en ond cirkel som bara går runt, runt , runt. Man kan skapa vilka regler, omorganisationer, ökad straffålder, högre straff och lagar till förbannelse, ( även Fas3) så bryter det inte cirkeln ändå. Tvärtom ökar den i omkrets och går snabbare och snabbare. Jag kan tyvärr inte tolka regeringens avsikt på annat sätt än att det är precis vad de vill. De som inte orkar hålla sig kvar i fartvinden åker av, vilket då skulle betyda att bara de starka är kvar. Men så kan man inte bygga ett samhälle, anser jag, för styrkan är så individuell och all  slags styrka behövs. 

Oavsett om åldringsvården bedrivs i privat eller offentlig regi, så anser jag att  resultatet är avhängigt empati och intresse för sin uppgift. Tyvärr.... igen...så handlar det inte om det idag. Utan det handlar om pengar. Allt handlar om pengar och om ekonomisk vinst. Skit samma om människan kommer i kläm och råkar det dessutom handla om människor som inte orkade hålla sig kvar i cirkeln så har det totalt noll betydelse. Jag är inte enig i allt som står i artikeln eftersom den flyttar fokus från kärnan, men de sista raderna håller jag med om:

"Den som slår larm och som ser till att problemen blir lösta sköter sitt jobb professionellt och etiskt. Den som med öppna ögon låter vanvård passera ska inte ha jobbet kvar."

Det bör gälla överallt. Inom polisen, inom vården, inom skolan, migrationsverket och inom socialtjänsten. Det är så himla enkelt och självklart för mig.

Jag tycker visst mycket ikväll, men ska inte trötta ut er *ler*. Men jag funderar över den här manga och serieöversättaren Simon Lundström ni vet, som fällts för innehav av barnporr. Tecknad sådan. Nu har det väl varit uppe i Högsta domstolen, men jag har inte läst någon dom eller något resultat någonstans. Antingen är jag blind eller så är det inte klart. Hur som är jag intresserad av vad domen blev. För mig är det inget brott. Correns chefsredaktör skrev bra om det hela för ett tag sedan. Seriefigurer är inga brottsoffer.

Att wikileaks fått stänga sina hemsidor har ni kanske läst och att Julian Assange troligtvis blir utlämnad hit. Jag tycker fortfarande att det hela är så jäkla knäppt och att han borde få vara en fri man. Några minns kanske frågan jag ställde för någon vecka sedan. Vad allt det där spektaklet skulle tjäna till. Hittade Guillos krönika om just Assange. Läsvärd tycker jag.

En minut innan tv-n och Sommarpratarna börjar. Måste gå och sätta på den så jag iallafall hör. Tidigt sänggåendeblir det ikväll. Direkt efter GW Persson. Sov inte bra inatt så är rätt trött. Somnade vid 12 inatt, vaknade halv två och det var lögn att somna om. Låg bara och funderade på mitt liv, mitt fortsatta liv. Gick upp, drack mjölk, åt pepparkakor, la mig igen och läste till fyra ungefär. Somnade väl till slut och vaknade av klockalarmet kl.06.00. Blev alltså inte många timmars sömn. Ettan i morgon en sväng. Gav förslag till ytterligare en framåt sena eftermiddagen. Nu hoppas jag att den personen inte kan komma. I och för sig borde jag ha fått besked nu om det vore så. Kom nämnligen på att tiden går fort ha,ha. Har några nyinflyttade som jag gärna vill hälsa på innan de börjar jobba igen nästa vecka. Tyckte då att det var gott om tid, men upptäckte nu ikväll att det är ju för sjutton bara de här dagarna kvar.

Så troligtvis blir det ett besök i ettan och sedan lite köp av inflyttningspresent och så avslutas dagen hos dessa nyinflyttade avkommor. Ja, det är ju bara en av dem som är min avkomma förstås, men de känns som mina båda två *ler*. Kanske kommer även en tredje dit, men den har jag inte fått tag på än. Torsdag och halva fredag skolan igen och sedan Stockholmsbesök i helgen. Inget inlägg på fredag således.

6 kommentarer:

Benny sa...

Vacker bild Greta,jag var uppe i natt också kunde inte sova,sen la jag mig en stund vid 4.somnade om vaknade igen vid 7,må så gott kram
Benny

Svenne sa...

Du gjorde helt rätt när du la ut den bilden ;-)
Är övertygad om att du klarar jobbet med ungar och övrig personal på skolan, fattas bara annat!!!

Gretas Svammel sa...

Ja, så kan det vara...Benny

Gretas Svammel sa...

Man kan allt bara man vill...Svenne

Anonym sa...

...underbar bild att njuta av.....fler!

Gretas Svammel sa...

Vi får väl se...Anonym... *ler*