tisdag, februari 08, 2011

ASSANGE

Trött så in i bängen och lite tung i huvudet. Idag beror det inte på massagen jag gladde en person med under tidiga eftermiddagen, eftersom jag var trött redan innan. Inget dubbelt idag, som väl var bra planerat med tanke på mitt mående. Har ju annars varit det de senaste tisdagarna. Men jag ska försöka hålla den här veckan relativt lugn.

Sitter med dubbla tröjor. Vet inte om jag fryser för att jag är trött eller om det är något skit i kroppen som spökar, eller om det helt enkelt är en allmänt ruggig dag. Jag tror det sistnämnda *ler*.

Var inne på kvällsblaskorna för att se om de kommit fram till något resultat vad gäller Assange. Men det skulle visst dröja till fredag. Var inne och läste förhörsprotokollet  som Blogge länkat till. Det tog sin tid trots att jag inte läste ord för ord, mening för mening. Slutsatsen enligt min tolkning och då bör man vara införstådd med att det tolkas olika vad som egentligen är våldtäkt och vad som inte är det. Vi har sänkt ribban väldigt här i Sverige, vilket förstås bidragit till att vi ligger högt på listan över våldtäktsbrott. I själva verket är det kanske bara hälften, om ens det som verkligen är en våldtäkt. 

Jag anser iallafall efter att ha läst förhören att inget är våldtäkt. Våldtäkt för mig är när någon förgriper sig på mig trots att jag tydligt sagt nej eller visat på annat sätt att jag inte vill, eller är oförmögen att protestera. Jag skrev tydligt för enligt uttalandena i förhören av tjejerna är det svårt att veta hur tydliga de var. Kanske räknade de med att en man är tankeläsare. Men jag kan tycka att Assange borde ha förstått även om inte ordet nej uttalades. Men det är ändå svårt, för vissa kvinnor vill verka svårfångade och det visar ju ett uttalande av Anna....efter detta långa förspel så blev det inget. Då var hon alltså besviken.

Den andra tjejen blir både beskriven av andra och beskriver själv att hon var smått betuttad i Assange och var själv pådrivande i försöket att komma i närheten av honom. Men och det är enligt mig, den anledning som startat hela denna karusell, är att hon är/var hypokondriker vad gäller smitta och att bli gravid. Hennes ex säger att hon var extremt noga med kondom under de 2½ år de var tillsammans. Jag förstår om hon vill undvika graviditet och av egen erfarenhet vet jag att alla inte vill äta p-piller. Jag har själv aldrig gjort det.

Det finns inget bevis att han kom i henne utan kondom, mer än att hon tror det och tycker det verkade så. Hon är ung, ganska oerfaren får jag intrycket av när jag läste och när verkligheten kommer ifatt blir hon rädd. Rädd för att ha blivit med barn och rädd för att ha fått HIV. (funderade när jag läste varför just hiv och inte klamydia som ju är mycket vanligare). Hon sjukskriver sig dagen efter, går till apoteket och köper dagen efter piller. Men istället för att beställa tid till att testa sig, så kontaktar hon Anna för att få tag på Assange, då han inte svarar i sin telefon. Hon känner inte Anna, men det var Anna som hjälpte henne att få träffa Assange.

Det är nu det börjar. Istället för att själv testa sig begär hon att Assange ska testa sig, annars polisanmäler hon. Anna som själv upplevt Assanges bufflighet stöder henne och ja resten vet ni. De går till polisen. Utredningen läggs ner. Marianne Ny och Borgström tar upp den och på den vägen är det.

Naturligtvis är Assange inte utan skuld på så sätt att han utnyttjade sitt kändisskap och genom att kanske ha en annan erfarenhet och annan syn på det sexuella än vad de här tjejerna hade. Han håller fast Annas armar står det och där vet bara de själva vad som hände. Själv kan jag bli mer upphetsad av det ibland. Men om Anna tydligt visar att hon inte är med på det, så ska naturligtvis Assange sluta. Just här är det väldigt oklart och efteråt är det ju liksom inga problem att låta honom få fortsätta bo i hennes lägenhet och sova i hennes säng. Jag tror inte heller att Anna egentligen hade några planer på att polisanmäla honom, trots att det här är bevisat att kondomen gick sönder och att han kom i henne. Men att en kondom går sönder är inget brott, fast här i Sverige kan det kanske bli det.

Att omvärlden anser att vårt rättsförfarande är tokigt är inte så konstigt när det handlar om sexbrott. Jag såg rubriken på AB-s hemsida där Reinfeldt uttalar sig...jag beklagar att kvinnors ställning väger så lätt. Jag förstår inte riktigt hur han tänker. Ingens ställning ska väl väga lätt, varken mannens eller kvinnans. Båda är individer och ska dömas eller ses utifrån det. Inte dömas för att domare, åklagare mm är radikalfeminister och ser kvinnan som ett svagt oskyldigt offer.

Skulle någon göra något mot mig mot min vilja, skulle jag bli vansinnig. Men så verkar fallet inte riktigt vara här. Sedan är ju hans egna teorier om att att Usa är ute efter honom en annan historia. Kanske är den inte helt tagen i luften. Om Sverige ger dom Assange så blir det kanhända en fjäder i hatten. Med tanke på Wikileaks så är han utan tvivel ett orosmoment. Inte bara för Usa.

Jaha, så mycket det blev om det då. Jag som är så trött. Men det gick av bara farten. Nu ska jag iallafall strunta i datorn. Mailen får vänta tills i morgon. Mentalist har hållit på ett tag ser jag på datorklockan och ögonen sticker. Men nu är jag mer varm än kall. Ska fixa en koppsoppa och inta soffläge. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar jag... Om dom här tjejerna inte upptäckt att han legat med dem båda. Om dom fått fortsätta inbilla sig att dom s a s hade ensamrätt på mannen som ju närmast har rock-stjärne-status. Hade dom då anmält. Anmälan luktar försmådd kvinnas hämnd tycker jag.
Det hade ju varit mycket enklare att gå iväg och testa sig själv för hela raddan av STD. Kan man ju tycka.

Gretas Svammel sa...

Jag vet inte...Anonym...det är lätt att tycka utifrån sin egen person och egen erfarenhet. Men hade inte den ena tjejen varit så paniskt rädd för smitta, så kan man ju fundera på om det ens blivit någon polisanmälan.

Egentligen inget att spekulera i. Det viktiga är att rättsväsendet gör rätt, vilket jag ifrågasätter så här långt.