torsdag, juli 22, 2010

UTE OCH GÅR...IGÅR. LERNFELT CYKLAR


Jodå, jag vet att det heter gick i dåtid. Men jag får skriva som jag vill *ler* och nu skrev jag som jag ville. Alla får skriva som de vill och alla får tycka som de vill. Det är bara lite synd, kan jag tycka, att vissa tycker utan att egentligen veta vad det är de tycker till om. En del verkar tycka saker bara för att andra tycker så, för att det är inne, eller för att bli poppis, eller för att sticka ut och vara avvikande, eller för att inte riskera att sticka ut.

På sin egen blogg, sin egen domän (även om det per automatik blir offentligt), i sitt eget kök, i fikarummet på jobbet, i tanken eller i ett gäng med kompisar har man rätt att tycka precis vad och hur man vill. Man kan tycka si ena dagen och så den andra, om man nu skulle vilja det. Man kan tycka utan att veta ett dugg om det man har åsikter om. Tycka för tyckandets skull.

Men skriver man en ledarblogg i en tidning med ett stort antal läsare, då tycker jag, att man bör (egentligen ska) ha någon kunskap om vad det är man tycker till om. Nu är det inte första gången som denna dam gör sig ironisk över prostitution. Nu ironiserar hon även över Camilla L och hennes åsikter. Hon hänvisar även till repliken på Louise och Lauras artikel i Expressen som om den skulle vara någon sanning i sig och något bevis för att det hon själv tycker är det enda rätta. Om nu denna dam verkligen ville säga något av värde, då skulle hon innan hon ruttlade ner dessa rader ha gjort lite resurch på nätet, tex läst kommentarerna hos Blogge. Kanske till och med läst någon sexsäljares blogg ha,ha. Men det vore kanhända för mycket begärt.

Nu är denna dam inte ett dugg intresserad av verkligheten, utan bara av sin egen tro. Vilket förstärks av viljan att besvara sina egna kommentarer, alltså oviljan. Hon svarade den första, men sedan fick hon inte det medhåll hon i sin inskränkta hjärna trodde. Ja, det var väl det jag ville ha ur mig nu på direkten, efter att själv ha sökt nu en stund efter vad de som är emot sexköpslagen har att säga om Camillas och Mariannes artikel igår. Poliometern är himla bra i det avseendet faktiskt.

En annan som också tyckt till om artikeln är vänsterpartisten Jonas Sjöstedt. Han är iallafall så ödmjuk att han tycker att Marianne har rätt att tycka vad hon vill....men att hon har fel. Sexköp handlar om makt, makt, makt. Läser man kommentarerna där, ja då blir man mörkrädd. Var även inne på ytterligare en blogg som jag inte sparade, men tjejen där undrade hela tiden varför Marianne tyckte så och tyckte si. Jag ansåg det vara ett värdelöst blogginlägg där tjejen troligtvis inte läst debattartikeln, eller inte förstår. För mig iallafall framgick det tydligt varför de anser att lagen ska skrotas.


Okej, så mycket det blev om det, som jag egentligen inte tänkt. Men jag behövde troligtvis få ur mig det. Varför söka efter oliktänkandes åsikter kan man undra? Men man lär sig av det också och för att kunna diskutera en fråga så måste man nästan veta hur andra med annan åsikt tänker och resonerar. Tycker alltså jag. Jag kan ju liksom inte ändra min verklighet. Jag vet hur jag mår, att jag inte säljer min kropp, att det inte handlar om makt etc. Och jag respekterar de som inte tycker som jag. Men jag har väldigt svårt för de som trampar på mig, osynliggör mig, ironiserar över min verklighet och gör den till en osanning.

Okej igen. Ska jag då kanske börja skriva dagens blogginlägg *ler*. Eller kanhända startar jag om helt. Ja, det gör jag.

2 kommentarer:

Gunnar sa...

Jeg synes det er merkelig at myndighetene er så fastlåst i påstanden om at sexkjøp handler om makt. Menns makt over kvinner.

Etter mitt syn, så er det dem som har et galt kvinnesyn, som alltid gjør kvinnen til et offer.

Gretas Svammel sa...

Ja...Gunnar...här håller jag med dig fullständigt. Läste även någonstans just det här resonemanget, som jag inte innan själv kopplat ihop.

Ser man det som makt så kommer ju den synen ifrån en själv typ.