måndag, april 18, 2016

RUTINER

Det är riktigt punkligt klockslaget jag brukar vakna efter några timmars sömn. Runt halv tre och då är jag hungrig och törstig och då kan jag även få i mig både vätska och fast utan att strupen kör ihop sig. Utom idag. Men istället för att vräka i mig kex och pepparkakor så ringde jag efter rån. Som inte fanns så fick två knäcke. Vet inte om det blev för mastigt.

Frukosten vid åtta tog sedan lång tid att få i sig, fast var ändå god. Hade sällskap under tiden av kvinnan jag nämnde i går. Mamman till dotterns bästis. Hon skulle titta upp även i morgon då hon jobbar i närheten. Och det går ju bra. Vid fem, halv sex kommer det två barn och underhåller mig en stund, om jag förstått saken rätt.

Jag vet inte hur magra benen ser ut på kortet. Men både armar och ben är ganska magra nu. Fast jag upplever att magen börjat öka i omfång. Men så länge den inte stör så får det vara. Allt handlar ju om det.... det bästa för mig.

Tog upp det med läkaren som var inne på förmiddagen, både magen och viss annan försämring typ som andnöden. Lite jobbigt nu att borsta tänder och duscha då jag måste vara utan syrgasen lite och sedan flämta för att få luft. Jag får gå efter hur jag känner, men det bästa enligt läkaren är då att höja morfindosen till två även på morgon och ev lugnande. Men jag vill vänta i det längsta. Lugnande är inte aktuellt just nu och mer morfin gör mig orolig för hallucinationer.

Idag har personalen pysslat om mig väldigt. Kanske ser de något som jag inte ser. De kommer in och frågar om de kan göra något för mig, samtidigt som de inte vill störa i onödan. Själv ser jag mig inte så annorlunda idag än tidigare förutom att vissa saker är lite mer ansträngande. Men då inhalerar jag lite  och försvinner bort i morfindimman lite osv.

Jag har ju, vilket väl inte förvånar någon, skapat rutiner även här. Vill ju ha struktur över dagarna. När jag vaknar i arla morgonstund så dricker jag vatten och äter lite. Lägger ner huvudet och sover förhoppningsvis en timma till. Vaknar igen och de två senaste nätterna har då nattsköterskan tittat in och pratat bort en stund. Hissar upp huvudänden och skriver i mitt block. Inhalerar några gånger och sittandes upp så försvinner jag då och då bort i minuterskorta små slumrar.

Tiden från ca 04.30 fram till 08.00  då jag får morgonmedicin och frukost går fort eftersom jag inte är riktigt medveten om tiden. Läser i boken, slumrar, läser osv. Men kommer ihåg vad jag läser och boken är jättebra. Få se om jag hinner läsa ut den. Är väl gränsfall, men det vet man inte. Till frukosten ser jag nyhetsmorgon med avbrott då dagsköterskorna kommer in och eventuellt läkaren.
Vid halv elva börjar jag fundera på påklädning och då behöver jag hjälp med att gå på toa. Jag går själv men vill ha någon här inne och då sköljer jag ansiktet med kallt vatten och borstar tänderna. Fast idag orkade jag inte tänderna.

Kläderna bestämmer jag med barn kvällen innan och de lägger fram dem.. Sedan tar det minst en halvtimma då jag sitter på sängkanten, smörjer in mig och klär på mig. Får hjälp med bäddning. I morgon ska jag duscha tänkte jag om jag orkar. Har ändrat från var tredje dag till var fjärde dag.
Sitter sedan kvar på sängkanten, inhalerar några gånger förstås efter den ansträngande proceduren. Plockar fram korsordet och väntar på maten som kommer runt 12.00.

Försöker peta i mig lite mat. Idag gick det inte bra. Det är så konstig smak på maten, eller om det är min mun. Fast frukosten är ju himla god. Pennepasta och quornfärssås åt jag idag. Ingen höjdare och dricker jag sedan vatten efteråt så får jag dras med klumpen i bröstet, som stundtals är jätte obehaglig. Ibland kommer små rap som lättar, men inte alltid. Nickar ju till även när jag sitter på sängkanten, så matproceduren tar minst en timma.

Lägger till slut undan korsordet, vilket kan ta sin tid från tanke till handling. Lägger mig till rätta i sängen och plockar fram datorn. Sitter sedan med den fram till besök eller strax innan. Typ till halv fem och då kommer maten igen vid fem. Innan jag jackar i det mobila bredbandet lägger jag in kort och fixar på photoshop. Har inte usb uttag till både kameran och bredbandet.

Kommer något barn från jobbet vilket de oftast gör så äter vi ihop. Vid 20-21.00 åker aktuellt besöksbarn hem till sig, om det inte väljer att se något på tv ihop med mig. Men ska de upp tidigt dagen efter så bör de hem och sova. Kvällsmedicin vid 20.00 som oftast dämpar hostan och rosslingar en aning.
Jag hämtar sedan lite kraft till ca 22.00, är tyst, ser tv, dåsar bort.

Ringer efter personal runt tiotiden, kan vara halv elva också. De bäddar upp sängen medan jag hasar ut till toa och borstar tänderna. Det mesta har barn hjälpt mig med, typ dra ner persiennerna, släcka taklampan, fylla på vatten, hämta spottmuggar.
Jag tar på nattskjortan och personalen får lägga bort dagens använda kläder om jag inte ska ha dem dagen efter. Brukar köra två dagar med samma, sedan byta, men inte lägga dem i tvätten utan jag använder dem ytterligare två dagar längre fram. Onödigt vetande, men det brukar jag ju vara bra på haha.

När jag inhalerat några gånger och anser att andningen är okej så kryper jag ner i sängen, tar en halv snabbverkande morfintablett, fäller ner huvudänden och somnar direkt. Då brukar klockan vara mellan 22.30 och 23.30.
Sedan börjar det då om vid halv tre ungefär.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Du är en tapper kvinna!

Gretas Svammel sa...

Äsch då...Hans-E..
Jag kollade in dina nya bloggbilder. Kul att variera modell.

Unknown sa...

Tack Greta! Roligt att fota när det "klickar" dubbelt upp!