måndag, februari 01, 2016

EN DEL CANCERLÄNKAR MM

Det gick ju ganska bra både att handla och att få hem matkassarna. Men jag har börjat gå ännu saktare än förut. Nästan så att jag stannar upp när jag byter fot. Blodtrycket okej 115/75 och pulsen 82 så den var lite mindre än den brukar vara. Säkert bara tillfälligt för den växlar ju mellan 85 -95 typ.
Jag läser tre cancerbloggar som jag sparat på datorn. Jag har nämnt dem här efterhand som jag hittat dem. Ja cancerbloggar finns det ju en uppsjö av, men det är inte många som ger mig någon mening att läsa dem. Den här bloggerskan har inte samma cancerproblematik som jag, men hon får också Avastin där högt blodtryck är en av biverkningarna. Hennes är uppe på 168/108 läste jag. Nu kan ju hon ha högt blodtryck i normalfall, det vet jag inte, men det här med biverkningar är ju så väldigt individuellt.

Den andra bloggen som jag hittade före jul har min cancerform, men kanske inte samma typ. Jag har ju den slembildande typen. Den här kvinnan tömmer som jag bukvätska och nu tömmer hon även lungan.
För rättvisans skull länkar jag även till den tredje bloggen som jag hittade först. Då när det plötsligt stod om bukhinnan i röntgensvaret oktober-014. Gemensamt för alla tre är det positiva tänket, vilket jag i och för sig tror att väldigt många cancersjuka har. Trots att man naturligtvis åker ner i tvivel och mörker emellanåt, det vore lustigt annars.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/ida-lever-med-obotlig-cancer-lever-livet-fullt-ut-3281592
När jag nu är inne på positiva cancerdrabbade så var den här tjejen Ida med i nyhetsmorgon igår söndag. Hon har verkligen rätt inställning trots att hon har obotlig cancer. Nu kan inte alla vara så här positiva för vi har alla olika personligheter. Men det är härligt att lyssna på henne tycker jag. Ni kommer till klippet om ni klickar på bilden.
När jag googlade om slem i fredags så hittade jag att Malou denna vecka ska handla en del om cancer och tiden efter. Kollade nu om det var något idag och det var en 24-årig kille som haft testikelcancer. Drabbar oftast män mellan 20 och 40 och precis som vi tjejer bör kolla våra bröst så bör ni killar kolla era testiklar varje dag i duschen. Klicka in på länken så ser ni hur.

Det blev mycket om det och en del länkar. Tycker ni det är ointressant så bry er inte.

För att då återgå till översta bilden så är den lite positiv också, fast man kanske inte kan tro det genom att bara titta på den. Jag har ju som ni vet ingen aptit och är inte sugen på något. Men idag när jag lunkade förbi fruktkonserverna med min lilla vagn i affären så stannade jag plötsligt och bara stod och glodde på mandarinburkarna. Kände att det kanske skulle vara gott att hälla upp i en skål och småäta av till tv-n någon kväll. Så jag köpte en burk. Sköljer förstås bort sockerlagen.
Även vindruvorna drogs jag till. De var inte precis billiga, men jag tänkte att känner jag för en gångs skull sug efter något så ska jag banne mig köpa det. Det blir tilltugget ikväll.

Hittade också en 6% yoghurt. Grekisk yoghurt, men inte sådan på burk som man använder som creme fresh. Den har väl låg fetthalt har jag för mig för körde med den förr. Med så hög fetthalt skippar jag vispgrädden i. Vet ju inte än om den är ätbar förstås, men det är den nog.
På onsdag ska jag väga mig igen och det vore ju toppen om jag inte gått ned något.

Ser att det kommit snö igen ute. Men i förmiddags när jag väntade på bussen sken solen. Det var riktigt mysigt att stå där i solen, fast det var ju inte så varmt förstås. Men inte så väldigt kallt heller. Tror det var runt nollan. 
Nu ska jag hämta sista skvätten av näringsdrycken jag tog förut. Har börjat spä ut de tjockare med lite vatten. Tidigare idag åt jag resterna av gårdagens ouarngryta, som blev riktigt god.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Två bra länkar. Kvinnor är nog mer vana att kolla sina bröst än män att kolla sin pung och sina testiklar.

Gretas Svammel sa...

Tror jag också...Hans-E...det här var nytt för mig också.