torsdag, december 30, 2010

NYÅRSBILDER FRÅN FÖRR

Nu så, är det snart kväller här också. Jag hoppar från det ena till det andra och så dyker ytterligare något upp däremellan och så drar det med sig ännu något osv, osv. Men nu ska jag bara blogga här och sedan ta mig an mailen. Sedan ska jag softa i soffan framför tv-n ( sista delen av den isländska serien)  till midnatt. Då om jag orkar tänkte jag skriva ännu ett inlägg här. Lite årsresume utifrån årets bilder. Det blir då nyårsaftonens inlägg. I morgon får datorn förbli avstängd.

Jag tillbringar årets sista dag och 2011 års första dag i mitt eget sällskap vad jag vet nu. Ju äldre man blir, ju mindre märkvärdigt blir sådana här helgdagar. Iallafall för mig. Förra året var jag borta på fest, annars blir det här nog fjärde året jag är för mig själv, efter det jag flyttade till eget för nio år sedan. Känns nästan som det vore nitton *ler*  Jag är både förvånad men även glad att inga smällar satt igång ännu. Brukar annars vara ett evigt smällande både dagarna innan och även efter nyår.

Bland mycket annat har jag i dag plockat bort allt vad som hör till julen. Så himla skönt. Jag vet att ni säkert tycker det är för tidigt. Innan jag skaffade familj var jag likadan. Adventstakar tex ville jag ha bort direkt efter fjärde advent. De hörde liksom inte till julen, enligt mig, utan till tiden före. Sedan blev jag ju inte ensam om att bestämma, så under familjetiden fick allt vara kvar till efter en familjefödelsedag strax efter nyåret. Men nu bestämmer jag själv igen.

Så jag har gått upp och ner till källaren ett antal gånger. Tog med ett gammalt album upp för en av ungarnas respektive ville, när han var här,  veta hur exet och jag träffades. Det kan vara svårt att förstå att vi överhuvudtaget blev ett par då vi är så väldigt olika. Men det fungerade jättebra till mångas förvåning. Hur som helst så scannade jag in några kort på oss från begynnelsen för att maila till dem och göra historien lite mer levande. I samma album hittade jag kort på mig från nyåret -82 och fick då iden att visa er hur jag såg ut då. 28 år sedan. Tydligen var det poppis med permanentat hår ha,ha. Jag är nog inte helt nykter heller.





När jag då ändå var inne på gamla nyår så gick jag in på den externa disken och lägger in ett kort från 2003 och ett från 2002. 2002 tillbringade jag tolvslaget i öknen med en flaska vin. Inte ensam. Men det nyåret glömmer jag aldrig. Helt fantastiskt. Naken med bara en fleecetröja mot nattkylan. 


Jag har också idag försökt få klarhet i tryckningen av boken till eftervärlden. Det lutar åt att jag får korrigera alla bilder och sedan anlita någon annan. Jag ska dra den här historien när allt är klart och det har lagt sig.

Betalat de flesta räkningarna har jag också gjort via nätet. Tanken var att gå bort till banken och fixa de manuella, men jag orkade bara inte gå ut. De får vänta tills måndag. Vissa prognoser lovar sol i morgon och då måste jag iallafall gå ut. Jag har inte sett och inte känt solen sedan 10 dec. Inte lustigt att man är som man är *ler*.


Fick samtal i eftermiddags av en orolig person som hört att det brann i området där jag bor. Jag går ju liksom i min egen bubbla här och hade inte ens hört brandbilar. Men tittade ut åt båda håll utan att se någon brand. Kollade sedan lokaltidningen på nätet och visst hade det brunnit och hyresgästerna i hela huset blev evakuerade och en förd till sjukhus med rökskador. Men det var ganska långt ifrån min privata bostad, däremot rätt nära oasen. Men inte det huset som tur var. 

Någon lek med gårdagens bilder har jag inte hunnit med alls idag. Men det är ingen brådska för bilderna till nästa byte på hemsidan är klara. Gårdagens blir till februaribytet. Undrar om man kan ana våren då?

2 kommentarer:

Svenne sa...

Dina bilder är alltid njutningsfulla!!!
När brandkåren är i närområdet och släcker så är man inte så modig längre oavsett om man är man eller kvinna, eller hur???

Gretas Svammel sa...

Nää...Svenne...man ska ha respekt för både eld och vatten ( och vissa naturfenomen)