onsdag, mars 24, 2010

PUDELN och ANNAT ( mycket länkar)

Damen Ask gör en pudel, det vill säga tar tillbaka sitt uttalande om färgglada kuvert till misstänkta sexköpare så att omgivning och familj skulle inse vilka svin de är och få dem att skämmas ordentligt. Men hjälper det egentligen? Hon har ju den åsikten, annars skulle hon aldrig sagt det hon sa. Det är ju inte första gången hennes manshat visar sig. För jag tolkar det som det. Speciellt män som betalar för en sexuell tjänst står väldigt lågt i hennes ögon och även de som erbjuder tjänsten.

Fast de som erbjuder tjänsten är offer, stackare och menlösa kvinnor som inte kan tillåtas prata i egen sak. Att hon mitt i det här blandar in unga kvinnor som tvingas till sexuella övergrepp, tyder på att hon inte har riktig koll, eller snarare hon vill nog inte se nyanser och skillnader. Blogge bla skriver lite om det i det här blogginlägget.


Det som kan skrämma mig lite är att det är justitiedepartementet med Ask i spetsen som efter påtryckningar från bla FN, gett justitierådet Anna Skarhed i uppdrag att utvärdera sexköpslagen. Till sin hjälp har hon tydligen en djupt kristen person. I uppdraget står att FN tex
rekommenderat genomförandet av en heltäckande, oberoende utredning av sexköpslagen och dess påverkan på människohandel och andra typer av våld som ofta förekommer i anslutning till prostitution. Kan man verkligen kalla dessa två för oberoende?

Det är ungefär som när medierådet nu granskade 17 barn och ungdomssiter. 5 blev inte godkända, 6 var tveksamma och 5 godkändes. Fyra av de fem godkända är kunder hos "Interaktiv Säkerhet" som var de som genomförde granskningen. De granskade sig själva, kan man säga.

Fortsätter med lite länkar när jag ändå håller på. I Umeå hade manliga handelsstudenter fest där lättklädda kvinnor poserade och det slickades choklad och annat från deras kroppar. Säkert en jättekul fest. Men det tyckte inte universitetsledningen när de fick kännedom om det. "– Det här vittnar om en unken kvinnosyn, säger universitetsdirektör Lars Lustig."
I höstas hade de kvinnliga studenterna fest där halvnakna män poserade. Det framgår inte om det vittnade om en unken mansyn.

Märkte att MSN-länkarna inte fungerade, så letade efter samma artiklar på Aftonbladetblaskan. Vet inte när jag började med det här inlägget? Säkert ett par timmar sedan. Har gått ifrån och gjort lite annat och så har jag ju letat rätt på artiklarna och så har jag tagit två kort under tiden också och förminskat och beskuret på photoshop. Har photoshop öppet för tänkte eventuellt fixa några mer kort från förra veckan. Jag tar några i taget. Kanske gör jag även nytt blogghuvud hit tills nästa byte.

Satt och blev sugen på ett glas vin, fast egentligen är det nog mat jag borde ha. Vill inte öppna en flaska, så tog en öl istället, fast det är inte lika gott. En känd, offentlig person betalade för en avsugning i somras. I rubriken basunerar de ut att det är en vän till kungabarnen?? Ska jag vara ärlig är jag tveksam till hela förfaringssättet. Polisen spanade på en adress där de visste att en sexsäljare höll till. I artikeln kallar de det bordell, vilket för mig är något helt annat. De såg killen gå in och komma ut. De följde efter när killen träffade en kompis och gick till ett kontor. När han sedan gick in på sturegallerian tog de honom. Klart killen i den position han är i var rädd att det skulle komma ut, så han erkände. Men varför erkänna något som ingen kan bevisa? Vilka metoder använder poliserna egentligen? Polisen slog sig säkert för bröstet över kapet.


Jag kunde ju inte låta bli att fundera, när jag satt här med frukostkaffet och surfade runt. Fundera på hur samhället vi lever i är. Fundera på hur media förmedlar nyheter. Haga Video som jag skrev om igår kallade de tex för "polischefens sexnäste." Varför som idag, är det viktigt att folket får veta att det är en vän till kungahuset som köpt sex? Varför är det överhuvudtaget viktigt att skriva om ett helt vanligt från båda håll frivilligt sexköp? Jag blir riktigt störd på den här attityden faktiskt. Då bör man ju även fundera över sin egen reaktion också. Vad triggar igång min irritation? Men det är inte så svårt att inse. Det är helt skilda sätt att se det handlar om och förminskningen och nedvärderingen mot de som frångår normen.

Läste även om tjejen som inte fick ta med sin tjejpartner på avslutningsbalen i skolan. Det här var visserligen i Missisippi. Men samma sak hände här i min stad. Minns inte om det var förra året eller året innan det. Minns inte heller hur det slutade, men det var skriverier om det och jag bara skakade på huvudet och undrade vilket århundrade jag levde i.


Lämnar media och mina funderingar för ett tag. Innan jag satte mig att blogga, som alltså var några timmar sedan, så hällde jag upp blåbär och jordgubbar för tining. När jag är klar ska jag ta lite sojayoughurt, blåbär och ingefära. Jordgubbarna tänkte jag peta i mig ikväll till tv-n. Sista Kvällsöppet den här säsongen (om jag inte tar fel).

Det blev som ni nog förstått en ledig dag idag. En dag som fått bli som den blev. Sov länge. Har påbörjat en ny bok, deckaren av EU politikern. Seg början med utskott hit och möten dit, så somnade inatt med boken i händerna i sängen. När jag vaknade var jag pigg och fortsatte läsa tills det till slut blev ett mord. Visste ju att jag kunde sova länge idag. Kan sova rätt länge även i morgon. Men efter preliminärbokade som inte hörde av sig och nya förslag till andra och rena rama röran, så började jag om från scratch och ska således träffa ett nytt ansikte i morgon. Allt löser sig som vanligt. Nästa vecka är klar och veckan efter den också och nästan även V.15. Känns skönt, även fast det ju kan ändra sig under resans gång.

Nu ska jag gå ner och kolla postfacket, innan jag sätter mig i soffan med youghurt och blåbär, för att skriva ner nattens dröm. Drömmarna har börjat komma tillbaka, vilket jag är glad för. Naturligtvis skriver jag inte ner alla mina drömmar. Bara de jag anser vara viktiga. Drömde inatt om att någon ville ha mina åsikter om en bil. Visade ett papper med massor av fel. Jag frågade vilken årsmodell det var. 54-a sa killen. Gör dig av med bilen tyckte jag medan någon annan sa att han skulle ställa undan den. (Jag är född 54). Var ju mer i drömmen, men just det här var så tydligt.

För några nätter sedan drömde jag att batteriet i min bil behövde laddas. Jag ändrade mig i drömmen och tänkte köpa nytt istället. Båda handlar ju om mig och min drivkraft. Väldigt tydliga symboler så att jag verkligen ska förstå.

Ett himla långt svammel blev det och jag kan förstå att ni är trötta på att läsa *ler*. Om ni ens orkat så här långt.

7 kommentarer:

Benny sa...

Skål Greta ölen såg god ut,jag ska själv gå ut o äta mat o dricka en öl eller 2 på fredag har blivit utbjuden av min syrra,s ny kille,han vill lära känna mig bättre.Berättade det för min syster,kul sa hon.Ännu en gång Skål
Kram Benny

Gunnar sa...

Jeg synes det er meget skremmende at personer med så ekstreme meninger som Ask kan være justisminister i dag. Jeg har jo også tidligere vært overgitt over hennes meninger.

Hans-Erik sa...

Greta, Jag läste allt, Det var ett bra blogginlägg. Bra att du sågar justitieministern. Hon verkar ju inte klok. Men om 20 år ´kommer man att skratta åt henne. Prostitution och sexköp kommer att vara lagligt och accepterat. Det har alltid funnits, finns nu och kommer stt finnas ett behov av sexköp/försäljning, då personerna inte vill ha känslomässiga bindningar

Gunnar sa...

Hans-Erik: Jeg skulle ønske at jeg var like positiv som deg.
Jeg er redd det vil ta langt mer enn 20 år før sexkjøp/sexarbeide er lovlig og akseptert, i Sverige og Norge.
Men jeg håper virkelig at du får rett i det du sier, det hadde vært herlig ! ;-)

Gretas Svammel sa...

Hoppas du får trevligt på fredag då...Benny

Gretas Svammel sa...

Ja...Gunnar...det är skrämmande med en justitieminister som har en sådan människosyn. Samtidigt är det glädjande att vi inte behöver känna oss ensamma i den uppfattningen *ler*. De flesta tycks vara ense i det fallet.

Gretas Svammel sa...

Njaa... Hans-E..kanske, kanske inte ändras attityderna på 20 år. Men jag tror som du att det går framåt i den frågan. Det ser vi redan bevis på.

Sedan är det nog mycket troligt att det som allt annat går i cykler, så om hundra år är vi tillbaka i förbudstänket igen. Fast vad vet jag *ler*. Vi lär inte vara med då iallafall.