söndag, februari 28, 2010

DAGEN SI och DAGEN SÅ


Ena dagen är det si och den andra är det så. Idag är det så. Alltså vaknade sent, sent. Hörde inte när nattgästerna gick upp och begav sig till sina respektive jobb. Plockade, pysslade och styrde lite efter frukosten innan jag bänkade mig här en stund.
Slog mig när jag såg datorklockan att jag glömt bort programmet om Media bluff eller inte, som jag sett ett par gånger och som började 14.20. Fast det är inte direkt någon förlust. Det är ett program man både kan ha och vara utan. Idag ville jag kolla nyhetsrubrikerna, mailen och blogga innan jag vandrar ut till tvättstugan. Mellan maskinerna tänkte jag fortsätta med skriverierna på skrivdatorn och sedan är det Foyles War och efter det blir det troligtvis en stund till här.

Igår var det si. Klockan 11.30 hade jag hunnit med en promenad, en dusch och hårtvätt, bryggt kaffe och dukat fram frukost åt mig och ungdomarna som var här. När jag blivit ensam framåt sena eftermiddagen flyttade jag skrivdatorn från skrivplatsen till köksbordet. Tycker inte att det har känts helt okej vid platsen jag ordnade vid sista ommöbleringen, så tänkte testa köket istället.

Vet inte om det blev så stor skillnad. Det kanske är mitt inre jag ska möblera om för att få ron att sitta och skriva. Jag har svårt att fokusera har jag märkt. Är i tankarna vid projekt jag ska göra sedan och sedan och efter det osv. Man kan säga att jag drömmer och planerar istället för att få något gjort här och nu. Rycker upp mig med jämna mellanrum, sätter fart och är jättearg på mig själv. Men efter ett tag är jag någon annanstans igen i tankarna.

Men lite blev gjort. Tog paus och kikade på Beck, som jag ju sett tidigare, men det blev ändå ett sätt att rensa tankarna. Stängde av när folket kom tillbaka och när alla lagt sig tog jag plats bakom skrivdatorn igen. Ändrade strategi. Ansträngde mig till max för att inte läsa utan bara köra på. Jag måste ju ändå korrekturläsa både en och två gånger när allt är klart. Men det är typiskt för mig att vilja kolla, ändra och få allt rätt direkt, fastän att jag vet att det egentligen är onödigt arbete. Fast efter ett tag löpte det förvånansvärt bra, så snart har jag kommit ifatt den uppgjorda planen *ler*. Gav upp när ögonen var dimmiga av trötthet så jag knappt såg vad jag gjorde. Helt förståeligt att jag sov länge idag.

Idag blir det naturliga pauser när jag ska ut och hänga tvätt. Så jag räknar med att komma långt även ikväll.

Läste under min nyhetsrubrikskoll att Top Notch fått påhälsning. Inte bara av flera poliser utan även av kronofogdefolk och alkoholhandläggare. Kan man inte komma åt dem genom otillåtna sexutövanden så får man helt enkelt finna ut andra sätt. För en sådan här klubb är ju inte acceptabel i vårt samhälle. Lady night eller vad det heter, är ju däremot helt okej. Det riktar sig ju till utsvultna kvinnor och inte till män. Någon måtta får det ju vara *ler*.

2 kommentarer:

Hans-Erik sa...

Greta, Typiskt politiskt korrekt tillslag. Samhällets är ibland väldigt omtänksamma. Men jag är övertygad om att det kommer en dag då verkligheten är i kappa Sverige, dess politiker och myndigheter.

Gretas Svammel sa...

Ja kanske kommer verkligheten ikapp...Hans-E...eller så blir det tvärtom, att lagar och regler tar över verkligheten.