fredag, december 25, 2015

PAKETINSLAGNING och DADELBOLLAR

Ingen dator förrän i eftermiddags i dag heller. De flesta öppnade väl paket igår, jag slår in paket idag *ler*. Jag är ganska nöjd med vad jag med små medel lyckats få till. Och att jag hann få det färdigt.

Sedan har jag gjort något jag aldrig gjort förut, chokladbollar med dadlar. Jag kände mig trött och jag kände av ryggen, så tänkte först strunta i det. Men så satte jag bara igång, vilket inte ryggen blev bättre av direkt. Det är inte bara när jag rör mig som den börjar ge sig till känna, det räcker att jag står lite längre. Nu är det ju lätt att tänka att allt beror på skitsjukdomen så fort man känner något i kroppen. Ofta är det ju på grund av lungorna, men  nu kan det lika gärna bero på dålig muskulatur eftersom det är mitt på ryggen och ner mot ryggslutet.

Lite lätt illamående till och från har jag också känt av. Det kan vara biverkningar och det kan vara att jag tar gifttabletten före frukosten på morgon, alltså på fastande mage, på grund av att jag sover så länge, typ till halv tio. Jag sover fortfarande inte en hel natt, utan vaknar titt som tätt av den här jäkla hostan.

Gick bra att mixa dadlarna, 16 stycken tog jag. Blandade sedan i havregryn, ungefär 1½ dl, vaniljpulver ( inte vaniljsocker ) och nästan lite väl mycket kakao blev det. En skvätt vatten på det och så mixa igen. Hade sedan i lite starkt kaffe. Enligt många recept ska det vara kokosfett eller kokosmjölk, men en av de som kommer tål inte kokos.

Sedan var det bara att rulla. Tänkte bara rulla dem i havregryn, men såg så trist ut så blandade i pärlsocker också. Visserligen tar det bort lite av det nyttiga, men ,men. Blev inte så många, men blir två var i alla fall och ett smakprov till mig i kväll. Tror inte småfolket gillar choklad, i alla fall inte den äldre av dem. De får väl ta en klementin eller pepparkaka i så fall.

Den påhittade Janssonen gick förstås inte på långa vägar att jämföra med riktig Jansson. Men den gick att äta, både igår och idag och resten kastade jag. Ska bli spännande att se vad jag får för mat i morgon. Då är det ju ungarna som styr. Jag vet ingenting. Den minsta hade först tanke på att komma som idag efter att ha firat jul med pappan. Men ändrade sig sedan för att eventuellt vara med kompis idag. Så de droppar väl in pö om pö i morgon. Hoppas jag hinner vakna bara. Fast det lär jag göra om jag känner dem rätt.

1 kommentar:

Unknown sa...

Greta
Mycket godis! Chokladbollar är gott!!