tisdag, december 22, 2015

AVASTIN FÖR TREDJE GÅNGEN

Jag tappade lusten lite för ett tag. Först satt jag och slumrade till vid datorn, sedan ringde telefon. Fick ett besked som visserligen var väntat, men likväl inte kul. Den här skitsjukdomen skördar sina offer. I det här fallet en ganska nära bekant som på ett sätt varit involverad i familjen, så ungarna påverkas en aning.

Nåja, vi lämnar det. Tredje omgången Avastin idag och idag var det "min" vanliga sköterska. Jag fick vänta en halvtimma för det var försenat från apoteket. Jag kom ihåg att påminna om min sjukskrivning som går ut den sista december. Jag slängde även ur mig en fundering jag haft. Om luftrörsvidgande skulle kunna vara till någon hjälp när jag rör mig. Tanken kom då jag hade ont i bröstet. Men troligtvis hjälper det inte eftersom hindret sitter i lungorna. Men hon skulle vidarebefordra frågan till läkaren vid tillfälle.

Jag börjar tro att det här jag får nu inte hjälper heller mot just lungorna, men jag kör på några gånger till för det har ju inte blivit sämre och magen är ju mycket bättre.
Blodstatusen kan inte vara bättre. HB ligger på 142 och inga avvikelser på något annat än albuminet som är lite lågt. Orsak till det kan vara något med levern eller njurarna, eller undernäring.

En avvikelse till var det denna gång. Cancermarkören, den vanliga CA-125. Den kompletterande dröjer ju innan man får resultat. För fyra veckor sedan var den 71, som enligt mig är högt. Ska inte gå över 35 om ni minns. I juni hade jag 18. Idag hade jag 133. Det är aktivitet bland cancercellerna minsann. Inget roligt resultat alls, men jag låter det vara och avvaktar nästa om fyra veckor. Fortsätter den öka så får jag be om en läkartid innan den planerade i slutet av februari.

Nästa tråkiga resultat var vikten. Nästan ett kilo på två veckor har jag minskat. Jag måste komma på något fettrikt förutom grädden och som jag kan få ner. Fet yoghurt eller fil kanske, om jag kan äta det nu.

Gick av i stan efteråt och rådfrågade på Panduro om lack. Det slutade med att jag inte lackar träskorna. Fast de var osäkra och slog i hobbyböcker. Men jag hittade en blogg när jag sökte, av en som spraylackat sina och när hon varit ute med dem så krackelerade det. Så vi kom överens om att lack på läder inte är bra. Avkomman behöver ju inte ha sina när det regnar, så håller det nog ett tag ändå.

Lunkade sedan ner till Åhlens för att köpa julpåsar till trollen och då kom ryggvärken. Eller det var värk i nederdelen av högra skuldran. Det lättade efterhand när jag kommit hem, så tydligen kommer det när jag rör mig lite mycket. 
Få se hur det blir i morgon för då är tanken att jag ska dammsuga och torka golven. Det kommer att ta hela dagen, om jag ens fixar det. 

Klockan går ser jag. Ska hinna ta bort mascaran innan veckans brott, så slut för idag.  

Inga kommentarer: