torsdag, maj 07, 2015

GIFTOMGÅNG 9 båda sorterna


Ibland tar jag så många bilder att jag sedan vid Photoshop har svårt att välja. Idag var det så, men ofta blir det bara ett par och kanske bara en som jag tycker duger. Det beror lite på humör och omgivning. Idag var jag på gott humör och mina rumspolare verkade vilja vara för sig själva, så jag lät dem vara ifred och for runt med kameran och fotade istället.
Samma dag jag får gift och dagen efter mår jag i regel bra (den här behandlingsperioden) och det beror på Kortisonet och de andra medikamenterna jag tar på giftdagens morgon. Då är till och med smaken skaplig och magen lugn. 

Nionde omgången idag alltså och båda sorterna. Idag gick det som på räls, dosan funkade på direkten hallelulia och första halvtimman med Avastinet försvann i ett huj med prat med sköterskan och fotande. När det andra giftet var inkopplat som tar en timma, så läste jag i min "onkolog"bok och det blir mer och mer spännande så det kunde gott fått tagit en halvtimma till *ler*. 

Jag nämnde mina tvivel om effekten, men sköterskan vände på det hela. Lite typiskt ha ha. Om det inte hade effekt så skulle vätskan öka och inte vara stabil som nu. Ja,ja man kan se det på olika sätt. Jag köper det inte helt, jag vill att vätskan ska försvinna helt och diafragman och vikten bli normala. 

Vikten var exakt som för 14 dagar sedan och likaså omfånget av diafragman. Jag kanske har för lite tålamod ( i ett försök att tänka positivt ), om ytterligare 14 dagar har det kanske hänt massor. Vi får se.
Det här med mammografi ska jag ta upp med läkaren vid det framtida besöket, tyckte sköterskan. Ju mer jag tänker på det, ju mer ologiskt tycker jag att det är. Det blir nog att jag hoppar över den här gången.

Röntgenkallelse för att kolla dosan har jag ju inte fått. Sköterskan har sett att remiss är skriven, men sedan hittar hon ingenting. Brukar stå att remiss är mottagen, så den remissen försvann nog någonstans på vägen. Nu skulle hon se ( precis som jag sa sist ) om de har tid att göra den här röntgen samtidigt när jag ändå ska dit om två veckor.

Har ni druckit havremjölk med chokladsmak någon gång ? Jag hade det inte, men hittade det här sist jag handlade och köpte två stycken. Hade med en till matsäck idag och det var inte så dumt alls. Smakade typ som Pucko.

Dagens provsvar var bra, inga avvikelser. HB-värdet sjunkit från förra veckans 124 till 121. Men är fortfarande helt okej. En sak var kul, men säkert bara jag som tycker det är roligt. Jag beställde sådana där Chlorellaalger som jag nämnde för att testa om det kunde öka det basiska, vilket påstods. De hämtade jag ut efter att jag varit på vårdcentralen och tagit proverna i tisdags. Gissa vad mitt PH-värde är nu? Det har legat på 5, vilket jag tycker är lite lågt, men inom deras satta gräns som är 5-7.
Jag hade 7 nu, utan hjälp av några alger. Jättebra tycker jag förstås, men det sabbar ju avsikten med att testa om de här algerna stod upp för vad som påstås. Nu har jag ett PH som cancerceller och andra sjukdomsceller inte trivs i. Varför det ökat har jag ingen aning om. Det enda jag ändrat kostmässigt är ett salladsblad på frukostmackorna och det kan jag inte tänka mig gör sådan skillnad *ler*.

Undrar ni över cancermarkören? Jo minsann, den har sjunkit lika radikalt som den hade ökat sist. Från 45 till 31 idag och således under gränsvärdet på 35. Jag borde vara jublande glad och naturligtvis är jag jätteglad, men även lite tveksam. Det är också något jag ska ta upp med läkaren. Varför den ökar så mycket mitt i behandlingen för att sedan sjunka så markant fyra veckor senare. Sköterskorna kan mycket, men just sådana frågor kan de inte riktigt svara på. Kanske inte läkaren heller kan, men jag vill ju veta. Någon orsak måste det ju vara till att den åker jojo trots att kroppen matas med gift varje vecka.

Tog en bild utan peruken också, men provsvaret syns inte så tydligt här. Syftet var ett annat. Hur mycket folk än påstår att jag ska skippa peruken, så tycker åtminstone jag att jag ser femtio gånger bättre ut... minst... med hår vid kinderna. Och tio år yngre ut ha ha.
Nu förväntar sig de på onkologen att jag ska komma utan peruk nästa vecka då jag spräcker halvtid. Det ska jag göra också ( tror jag ), men peruken kommer jag nog att fortsätta använda lika flitigt som nu vid vissa tillfällen, tills mitt eget växt ut ordentligt. När nu det blir?

Jag tappar ännu inget hår, men det kan ju vara så att tillväxten stannat upp på grund av det ena giftet, Paklitaxelet. Nu ska jag tvätta bort mascaran och sedan sätta mig vid tv-n med lite upptinade hallon. Fast det är väl knappt man vågar äta frysta hallon nu, med tanke på de många aktuella insjukningarna.  Skit Icas frysta bär kokar jag, men jag köper inga frysta bär där om jag inte är nödd och tvungen. Garant och ekologiska äter jag utan att koka. Är det månne detsamma som att spela rysk roulett? 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta

Grattis till de fina provsvaren. Skönt att behandlingen ger effekt.
Du ser vacker och pigg ut på bilderna!

Gretas Svammel sa...

Vi får hoppas den fortsätter ge effekt...Hans-E... och då bestående effekt.