tisdag, april 28, 2015

ONÖDIGT STYR HELA DAGEN


Så seg man är ibland. I det här fallet är man = jag. Sitter och styr med en massa onödigt och tiden bara försvinner. I och för sig hade jag inte planerat in att göra något annat i dag än att besöka vårdcentralen och handla. Mår lite bättre idag, magsuget finns där men inget illamående, så min inre domare tycker att jag nog borde ha gjort något mer nyttigt än att göra det jag gjorde.

Degade till mig redan i morse/ förmiddags. Istället för att gå ifrån datorn efter frukost och sedvanliga morgonsurfen och traska iväg, så började jag kolla inlägg här på bloggen från april/maj-013. Fick för mig att kolla hur vädret var så här dags då. Jag borde känna mig själv vid det här laget och veta att jag inte bara kan kolla inlägg 28/4 -013.... okej, så var vädret ... och så är det bra med det. Jag skummade igenom hela april och början av maj. Klockan var över tolv när jag väl kom iväg för att ta mitt blodprov. Hade ju ingen blodtryckstid att passa idag.

Bilden är från maj-013. Och vädret då var väl ungefär som nu. Jag var i huvudstaden den 28 april och då var det sol. Dagen efter haglade det här. Men gud vad jag var hurtig då i maj. Uppe och intervallade innan frukost och gick sedan ändå en tur till skogen framåt kvällen. Bestämde mig att ha en datorfri vecka och nyhetsfri tror jag det var också. Datorfri vecka kanske man skulle ha nu också, men tror det blir svårt när jag inte har dagarna planerade med annat som jag hade då.

Jag kom iväg ut till slut i alla fall och ska man prata dagens väder så är det ju så himla tråkigt. Jag tog ullkavajen för att inte frysa ihjäl när jag gick. Men när solen befann sig bakom tjocka moln borde jag ha haft både mössa och vantar *ler*. När den sedan behagade titta fram några minuter så var det riktigt skönt för solen är ju varm. Tänk om man kunde schasa bort molnen.  

Handlade efter vårdcentralen och så när som på en hundring så gick det på hela veckoransonen som jag bestämt ska vara högst 500 kr. Jag kommer att komma över den summan den här veckan för måste handla lite mer, på Ica då, för att belasta båda Ica kontona och för att jag inte kan bära hem allt på en gång. Fast det kommer säkert att jämna ut sig. Nu var det en del basvaror som behövdes fylla på, typ kaffe, ost, ägg, tunnbröd, potatis, lingon. Sånt jag inte köper varje vecka.

En godhjärtad och snäll person förstärkte min ekonomi efter mitt gnäll nu sist. Ingen fattar hur mycket det betyder att slippa att ständigt oroa sig över om och vad jag kan handla och att hela tiden snåla och prioritera bort. Jag hoppas verkligen att jag blir fit for fight igen ( åtminstone något år, helst många ) så jag kan återgälda den handfull skara som hjälpt mig.

Ser man på bilden så tycker man väl inte att det är att snåla *ler*. Det här är det extra som åkte ner i korgen idag. Men jag tyckte jag var värd lite lyx, nu när jag kunde unna mig lite. Egentligen är det väl bara laxen som kostade för mycket för min plånbok och saltgurkan som gick på 17 kr. För en enda ynka gurka. Det andra är billigt, men ändå lyxigt för mig med färska i knippen. Rädisorna ska jag äta i kväll med lite salt. Jag är nog lika galen i rädisor som jag är i kål, när de ser ut så här.

I eftermiddags satte jag mig här vid datorn igen, då visade datorklockan 14.30. Tänkte att jag skulle kolla läget på balkongen vid tre ifall det skulle gå att lapa lite sol. Men nästa gång jag slängde en blick ner i högra hörnet visade den 16.15. Började känna mig smått hungrig men tänkte jag gör det och det och det. Ja ni vet. Vad jag gjorde? Struntsaker.

Först fastnade jag på SvD :s artikel om gamla sedlar. Jag har sparat några tior, femmor och en femtiolapp och några gamla två och femkronor. Antagligen är det inget värde i dem alls och lär väl inte heller bli, men kanske kan vara kul för de efterlevande om femtio år eller så. Sparade även ett ex av Corren 2/1 2000, då när vi gick över till nytt millenium.  Men den har den avkomma fått som ville ha den. Hade en kartong med gamla saker som alla gick igenom för några år sedan och de fick välja om de ville ha något av det. En del blev kvar men jag har inte förmått mig att kasta det.

Sedlarna då. Det står lite om dem under bilderna. När de gällde bl.a. Så jag började kopiera över det till ett Word dokument och spara ner bilderna på de sedlar jag har sparat. Tänkte det kunde vara kul att ha det papperet ihop med sedlarna. Fast just nu vet jag faktiskt inte vart jag gömt dem. Men de finns. Någonstans.

Sedan utan någon anledning alls så hamnade jag på you tub och där kan man ju bli sittandes länge om man är på det humöret. Det är ytterst, ytterst sällan jag är på det humöret. Sparade ner Brolles  "In the Ghetto" och konverterade till mp3 fil. Klickade upp Movie maker med tanken att lägga in halva låten på bilden på mig till dagens inlägg. Men jag har glömt hur man gör, eller så är jag dum i huvudet just nu. Fast det ser inte riktigt lika ut som det gjorde förut. Jag fick till något till slut och då var jag jättehungrig men ville testa hur det blev. Det blev inte bra, när jag lade in det här, så man kan säga att det inte ens blev en tummetott. Jag raderade det.  Men dagen försvann *ler*.

Satte på några potatis innan jag började blogga, som är kokta nu och bara väntar på mig. Ska göra potatismos direkt på tallriken och äta med laxen och saltgurkan. Länge sedan jag var så sugen på mat.  
Inget att se på tv förrän 21.30 då det är reprisen på serien "The team".  Tycker den är rätt bra. Att jag inte ser den på ordinarie tid beror väl på att jag ser något annat då, som jag inte minns så här på rak arm. Sedan är det ju bra att ha något att se på, kvällar som dessa.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Ser nyttigt ut på bilden. Hoppas trösten släpper med fler soliga dagar.
Du ser läcker ut på bilden!

Gretas Svammel sa...

Det var då det...Hans-E...
Nu ser jag mer säckig än läcker ut *ler*.