söndag, februari 07, 2016

SÖNDAGSRADER

Gick upp halv tio idag och hämtade kameran och knäppte ett kort innan jag tog tag i dagen. Studerar mig väldigt, väldigt sällan i spegeln numera. Ser ju ändå hur armar och ben förlorat spänst och är skrynkliga på sina ställen. Nu tycker jag faktiskt inte att jag på den här bilden ser så avmagrad ut, vilket förstås gör mig lite glad. Det är de knotiga axlarna och de utmejslade nyckelbenen som ser trista ut och de mer och mer hängande bysten.

För tio år sedan vägde jag typ som nu, men då fanns ju muskler och spänst på ett annat sätt än nu.

Idag har kroppen inte varit med mig riktigt. Några timmar efter frukost hämtade jag en näringsdryck och några nötter. Direkt kom klumpen i bröstet/halsen. Svårt få ner näringsdrycken, men tvingade i mig det som var kvar. Det är jätteobehagligt med klumpen eller proppen eller vad jag ska kalla den. Ibland kan det lugna sig och ibland kommer det upp slem nästan direkt och ibland som idag så sitter den länge och man tror hela tiden att snart spyr jag. Kändes nästan som vanligt illamående.

Till slut reste jag mig från datorn för att sätta mig i fåtöljen och när jag rörde på mig blev det värre och till slut kom det upp både slem och näringsdryck och nötter. Efter en stund kom en ny omgång med bara slem. Jag fattar inte riktigt det här spyandet, vad det beror på. Blir en av frågorna till läkaren.
I samband med det här kom plötsligt värken tillbaka på båda sidor, så blev en stunds ojande för mig själv. Tack och lov släppte det efter ett tag.

Satt sedan i fåtöljen och hade ett långt samtal med en nära bekant. Fick veta nya saker som jag inte vetat innan. Jag skrev ju innan jag blev sjuk i Vita arkivet, hur jag vill ha begravning mm. Första gången jag skrev om det var redan på 80-talet. Nu bryr jag mig inte förrän jag känner att det närmar sig, då ska jag ändra lite vad gäller försäkringar och bankkonton bl.a. Tänkte jag alltså. Idag fick jag veta av personen som nyligen haft dödsfall i familjen att det tar bara en dag så är kontona stängda.
Nu har jag ju inget på kontona i stort sett, men om jag hade haft var det bra att veta detta, för då hade jag tagit ut det mesta innan jag dog.

En annan sak fick jag veta via en av cancerbloggarna. Att trots att cellgiftet inte tar så minskar cancermarkören. Det visste jag ju i och för sig och det är ju därför jag bett om den kompletterande markören. Men jag tror inte det är många cancersjuka som känner till det. Men det  jag inte visste var varför det var så. Enligt bloggerskans läkare mäter markören proteinet i cellen och när det minskar får man ett lägre värde, men cancercellen kan ändå fortsätta att leva rövare i kroppen. Det måste jag också höra med min läkare om. Blir en lång lista som vanligt med frågor.

Det högg till  i kroppen igår när jag såg nyheterna om att Bodil Malmsten nu också lämnat jordelivet på grund av den här skitsjukdomen. Jag hade väl nästan väntat det, men ändå inte. Hoppet var att hon skulle reda ut det och komma tillbaka. Jag har ju försökt följa hennes mående som ni vet via hennes hemsida. 

En skål grönsakssoppa fick jag i mig innan jag satte mig här efter fåtöljpausen. Och nyss hämtade jag en näringsdryck, en blaskig och som jag också fick i mig. Så trots starten med dåligt mående så kommer jag nog upp i 1000 kcal även i dag. Om inget händer i kväll förstås.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Du är snygg! Fin kropp och härliga naturliga bröst! Var stolt!

Gretas Svammel sa...

Ja, allt är ju relativt...Hans-E... *ler*