tisdag, januari 05, 2016

LÄTT RÖRIGT MED PROVER och PILLER

Här sitter jag, fast det var igår. Det funkade allt med filen och flingorna. Ska försöka få i mig en skål varje dag, förutom mat och näringsdryck. Få se på torsdag om jag minskat i vikt ytterligare. Ökat vore väl en utopi att tro, men jag hoppas mest på att det är samma som sist.

De ringde från onkologen förut. En sköterska jag inte känner igen. Jag börjar bli lite trött på det här med okänd personal och olika budskap. Men jag lider även med dem, för vad ska de göra när det är ont om personal?
Jag skulle ha tagit blodprover inför torsdagens besök, sa hon. Nej, sa jag, blodprover tar jag bara varannan gång. Eftersom jag hade lappen med tiderna på köksbordet så rabblade jag datumen då jag tagit och inte tagit blodprov. Jag fick även världens hostattack när jag pratade.

Det var lustigt, tyckte hon, men det fanns ju inte heller inlagt på vårdcentralen. Labbtjejen kollade ju när jag lämnade urinprovet. Det var läkaren som ville ha innan utlämnandet av nya rosa piller. Jag får prata med honom, sa hon. Honom, sa jag, vem är det nu? Det var den läkaren jag hade från start och som jag tyckte var bra. Fast jag ändrade mig lite när han gav mig Karboplatin som han borde insett att jag var resistent mot och sedan försvann resten av året.

Hur som helst kunde de ta proverna på onkologen på torsdag, om det nu var nödvändigt. Du behöver inte ringa tillbaka, sa jag för hur det än blir så får jag ju veta det då. Egentligen ett ganska onödigt samtal, med tanke på hur dåligt med tid de har.

Det här med giftpillren är också lite knasigt mot hur det var sist jag fick dem. Jag skulle fått för en ny period sist jag var där, men då hade inte den läkaren skrivit ut några, så jag fick bara fram tills på torsdag. Mig spelar det ingen roll, men det verkar ju ställa till det nu när den här läkaren tar över.
Fast jag tycker det är ett måste att kolla värdena innan man matar mig med nya giftpiller.  Fast nya skulle jag ju ha fått sist och då fanns färska blodvärden. Ja, lite lätt rörigt kan jag tycka.

Jag inser mer och mer vikten av att dokumentera när saker görs och sägs och av vem och varför. Det är inte alltid fel med kontrollbehov *ler*.

Annars då? Ja jag förvånas över att jag inte börjat klättra på väggarna ännu. Men dagarna går förvånansvärt bra, utom de få då tristess och frustration slår till. Visserligen har jag idag inte gjort något annat än tittat på tv på förmiddagen, pratat i telefon, vattnat blommor, ätit och nu sitter jag vid datorn. Men tiden går fort, lustigt nog.  

Inga kommentarer: