torsdag, januari 21, 2016

BÄTTRE NU ÄN DÅ

Nu ska man inte hålla på att titta bakåt för mycket, vilket jag tror att jag inte heller gör. Men ibland kan det kanske vara bra för att få perspektiv på nuet. Man glömmer ju så väldigt lätt tack och lov.
Bilden är tagen för nästan exakt ett år sedan, den 20/1-015. Dagen efter läkarbesök, där jag fick besked att det krävdes mer cellgifter, fast det bara gått en månad efter avslutad behandling. Väldigt svårt att ta in, då min bild var en helt annan. Jag ville ju se mig som "frisk" nu och bli som vanligt. Hela jag sa bara nej, nej, nej. Trots att jag fysiskt inte mådde bra.

Jämfört med då, så mår jag ju bättre idag. Hur det är att må riktigt bra har jag glömt. Även om jag är så himla trött på min begränsade rörlighet, på tungandning och andfåddhet, på den evinnerliga hostan, slemmet, spyattackerna med slem utan vanligt illamående och på avsaknaden av lust både till mat och annat. Vad är värst... ökning av bukvätska och växande mage med diverse värk och otymplighet, eller att bli andfådd vid minsta rörelse? Jag vill nog påstå det första. Det andra kan jag ju faktiskt påverka till viss del genom att hålla mig still, även fast det är frustrerande. Jag har ingen värk för tillfället, det är bara ibland som skuldrorna ger sig känna och idag har jag både hår och ögonfransar vilket påverkar det psykiska måendet positivt.

Så jag ska väl inte gnälla så mycket *ler* och jag vill ju gärna tro att metastaserna i lungorna kommer att krympa så jag inte är så fast som nu. Om det inte blir av nuvarande gift, så av något annat jag testar. Nu är det bara att invänta röntgen i februari och resultatet av den.

Jag bloggar lite tidigare idag mot vad jag gjort de sista dagarna. Det är inte säkert jag sätter mig vid datorn mer i dag. Snart ska jag gå och göra spenatsoppa ( om jag kan ). Jag brukar ju köpa stuvad spenat och äta ganska regelbundet, men när avkomman före jul skulle köpa spenat åt mig så blev det hackad spenat. Det har fått ligga i frysen tills nu för köpte på mig extra vispgrädde sist jag handlade, med tanken att försöka få till soppa på spenaten. Det blir säkert bra med kokta ägghalvor till.

Sedan ska jag slå in födelsedagspaketen och kanske sopa av golven om jag har ork till det. Om inte blir det vilostund i fåtöljen.

Inga kommentarer: