torsdag, december 10, 2015

AVASTIN NR: 2

Det är nåt lustigt. För tredje dagen i rad blir ögonen tunga som bly efter en kvart vid datorn. Jag sov inget i går kväll som jag trodde jag skulle. Men jag virade in mig en pläd och satte mig i fåtöljen och knäppte på tv-n. Just nu sitter jag och plockar i mig en färdigrätt med couscous, falafel och grönsaker medan jag skriver.

Andra omgången med Avastinet idag. Jag kom in en halvtimma innan min tid. Jag är ju ibland på plats alldeles för tidigt på grund av busstiderna. Ytterligare en helt okänd sköterska idag. Bad henne kolla upp när röntgen och läkarbesök är planerat och när det är dags för cancermarkör för jag ska ha remiss då till vårdcentralen.

Hon kom tillbaka och meddelade att det var efter tre månader. Jag tyckte det var lång tid innan besök med läkare, men det lär ju bli kortare ifall inte giftet tar som det ska. Cancermarkören då, sa jag. Det blir då också, sa hon. Nä, det kan inte stämma, sa jag och kände mig lite bitchig, fast jag var snäll förstås. Det brukar vara typ var fjärde vecka och som tur var kom en av de ordinarie sköterskorna in för att styra med sin patient och styrde upp det. Vi brukar ta efter varje cykel, sa hon. Då blir det vid nästa provtagning då, sa jag eftersom jag ska ha nya tabletter nästa gång.

Jag tyckte nästan lite synd om den nya sköterskan som säkert bara var inkallad och inte kunde gyn-onkologens rutiner. Hon försvann och kom tillbaka efter en stund och sa att hon nu lagt in SCA 125 till nästa provtagning och remiss behövde jag inte. Så trött man blir när man inte har de vanliga insatta sköterskorna. Inget fel på den här tjejen, hon visste ju inte om mina idéer. Jo, sa jag, jag ska ha remiss till ett kompletterande markörprov CEA, hör med de andra därute. Jag fick min remiss och såg att det var läkaren jag hade sist som skrivit den. I vanliga fall skriver "min" sköterska den.

Glad när jag vägde mig. Inte minskat sedan sist. I normala fall skulle 62 kilo till min längd inte vara något alls att oroa sig för. Innan jag fick barn vägde jag 58 kg som var helt perfekt, sedan höll det sig runt 60-62 kg. Men det går inte att jämföra normala fall med läget nu. Vill inte att jag ska gå under 60 kg.

Men kanske kan jag hålla det i shack nu, för dietisten föreskrev som det tydligen heter en månads förbrukning av olika näringsdrycker. Jag fick två med mig hem. En lite mer mjölkig med choklad och en mer blaskig med hallon och svarta vinbär. Den med chokladsmak tog jag när jag kom hem.
Det bästa är att jag inte ska hämta dem på apoteket som jag trodde och behöver inte kånka på dem hem hit. Jag får alla hemlevererade nästa vecka. Suveränt. 259 kronor för en månads förbrukning där hon räknade med att jag tog två per dag. Nu tar jag kanske bara en om dan då jag orkar fixa mat. Får faktura.

Jag måste säga att det är service och att man verkligen kan vara glad över att bo i Sverige när man är sjuk och när det fungerar som det ska. Jag blev glatt överraskad. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Bra att du får bra vård! Bra med näringsdryck så du håller vikt!

Gretas Svammel sa...

Ja det blir nog bra... Hans-E..