måndag, november 09, 2015

MÅNDAG, MÅNDAG

Jag har inte kommit ifrån datorn ännu, sedan jag satte mig här med frukosten vid halv 10. Jo, jag har förstås tagit små pausar och gått ifrån typ 5-10 minuter. Vet knappt vad jag gjort under den här tiden, mer än förnyat virusprogrammet, vilket inte är det lättaste när inte tillräckligt med pengar finns på kontot och det dras bara från mitt vanliga bankkonto och för jag över pengar från Ica eller "tiggar"kontot så räknar soc. det som inkomst och drar bort det från bidraget jag får. Jag löste det till slut.
Datorn är ju ett bra sätt att fördriva tiden när jag inte kan göra så mycket annat. Eller bra och bra.... det kan man ju diskutera. I min situation är det väl bra, annars är det förkastligt. Gud vad jag ska ut och gå den dagen mina lungor har mer kapacitet än de har nu. Trot den som vill haha. Då kanske det är tio grader kallt och snö. Men jag räknar i alla fall helt kallt med att återfå normal andning, även om det tar tid innan någon på allvar tar tag i det. Man kan ju inte vänta hur länge som helst på att ett gift som jag för ett år sedan var okänslig mot, ska göra verkan plötsligt. Det ska bli intressant att se vad röntgen visar. 

Brukar normalt nu för tiden gå upp mellan halv åtta- halv nio. Men idag var hon över nio.

 Hade två ljusare brödskivor kvar i en påse och fick för mig att rosta dem. Händer som ni vet inte speciellt ofta, men variation förnöjer.

Trots att det inte är speciellt nyttigt, var tanken att ha på lite, lite marmelad över osten. Tills jag såg bäst före datumet. Då åkte den i soppåsen istället, men det visar hur ofta jag använder marmelad. Fick bli en paprikaskiva istället.

Jag försökte mig på att byta i sängen förut. Även det lilla tar på krafterna. Jag är inte klar än. Men det gamla är borta och efter lång paus vid datorn blev täcket istoppat i det rena påslakanet. Nu är det bara att fixa kuddarna och få dit lakanet som är kvar.

30 oktober beställde jag  träskor för 249 kr... de jag ska måla på. Jag vet inte om jag behöver oroa mig ännu, men jag har inte fått dem än. Man betalade direkt nämligen, något jag är lite skeptisk mot, men jag har fått mail med att de är beställda och jag har fått kvitto på att de är betalda. Fast man vet aldrig, det är så mycket skit överallt. Jag avvaktar veckan ut innan jag kontaktar dem så får vi se.

"Lyckliga landet" med Strömstedt tycker jag är en bra låt med en jättebra text. Men jag måste ha missat syftet med programmet Så mycket bättre. Jag trodde man skulle tolka de andra artisternas låtar på sitt eget sätt, inte att man skulle skriva helt ny text. Även Sven-Bertil gjorde det. Översätta befintlig text och kanske lägga till eller ta bort något ord kan vara okej. Men en helt ny text trodde jag inte var okej. Men så fel jag hade.

Jag köpte en sötpotatis, en liten bit selleri och en palsternacka sist jag handlade. Två skrumpna morötter hade jag hemma och istället för purjo tar jag vanlig lök. Det här ska jag nu gå och skala och skära och koka ihop med grönsaksbuljong. Det kan bli soppa, det kan bli gryta beroende på hur mycket vatten jag tar.
Imorgon är det förmiddagstid som gäller på onkologen, så får ställa klockan.

Visst ser väl det här ut som knoppar? Det är orkidén jag fick av 08- ungen i våras som hon då trodde skulle blomma om och det gjorde den också. Den blommade hela sommaren tills för kanske någon månad sedan bara, då inga blommor fanns kvar. Funderade då på hur jag skulle göra, om jag skulle kasta den. Men jag lät den stå kvar och nu ser det ju ut som att den kommer att blomma om en tredje gång.
Jag vill också vara som en orkidé som blommar om och blommar om, efter varje bakslag. Det kanske jag är också *ler*.  
   

4 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Du är smart kvinna, som fixar betalningarna! Hel surfdag för dig alltså!
Gillar du nya GW boken? Jag har inte läst den än. Om du är trött på GW så har jag ny novell på bloggen att lätta upp med.

Lycka till på Onkologen

Gretas Svammel sa...

GW boken kan nog bli bra... Hans-E.. men den är just nu lite seg så läser en pocketdeckare bredvid.
Var inne och läste din novell, det är bra med fantasi... eller var den självutlevd *ler*.

Unknown sa...

Greta, Trevligt att du gillade novellen Bashistorien är självupplevd. Sedan har jag bytt namn och gjort lite tillägg och kryddning för att göra den lite mer läsvärd. Den måste vara variation i längre berättelse. Du kan ju jämföra med en porrfilm. Inte så spännande att se ett par i 10 min missionär, 10 min doggy, 10 min fittslick osv

Gretas Svammel sa...

Det är bra ... Hans-E... med egna upplevelser att hämta inspiration ifrån.