torsdag, oktober 01, 2015

NYTT GIFT och SKOGSBILDER

Nu är vi inne i riktiga höstmånaden. Bilden tog jag igår när jag i snigelfart tog mig upp till skogen. Men jag tycker inte att den riktiga färgprakten på träden har infunnit sig ännu och jag hoppas förstås att oktober bjuder lika fint väder som september gjort.

Idag ringde läkaren, den andra braiga läkaren som nästan är snäppet bättre. Han som tömde mig första gången. Nu hade de enats om att inte ta något av lungmedicins gifter som de inte är vana vid, utan ge mig Karboplatin varje vecka. Bara det. Jag protesterade förstås igen för enligt mig är jag resistent mot platinum eftersom det inte gjorde verkan sist jag fick det. Men de ville testa och jag är ju ingen expert utan får lita på dem. Det kan ju hända det hjälper mot lungorna i alla fall och som han sa att sist fick jag det var tredje vecka, nu varje vecka.

Jag var ju skeptisk mot de rosa pillren också i början, men de visade sig ju vara skitbra mot vätskeprocessen och illamående och diarré. Nu får jag se hur det blir med det framöver.
I eftermiddags nu ringde onkologsköterskan och jag får vänta till nästa måndag 12 okt på första dosen. Det innebär att vi troligtvis får skjuta på att utnyttja min present. Det var helgen innan den 12:e som vi preliminärbokat. Jag hade hoppats på att få börja nästa vecka eller denna. Men har vi väntat så länge kan vi vänta ett tag till. Jag vill ju gärna kunna röra mig någorlunda och kunna andas någorlunda.
Antagligen inte så mycket biverkningar, inte håravfall men illamående och magvärk är vanligt.

Jag återgår till skogen. Det är roligare *ler*. Det är nästan lite meditativt att gå med små, små steg utan stress och med ett antal uppehåll för att andas i fatt ( om man nu kan kalla det för det ) så tog jag mig till första stigen.

Jag gick inte in så långt. Jag roade mig med att hitta bra ställen att palla upp kameran på och fota. Det är inte så ansträngande och samtidigt njöt jag av omgivningen och lugnet.

Hittade en sten som jag kunde stå och vila mot och insupa skogsdoften och prata med universum.

Inte helt otippat så var jag helt slut när jag kom hem. Tog plats i fåtöljen för en halvtimmes vil utan att somna.

Idag har jag bara tagit det lugnt. Någon sol har jag inte sett idag så är glad att jag kom mig för att gå igår. Har ägnat mig åt uppdatering här och på hemsidan. Hemsidan tar tid för det är så himla knas med det mesta. Antagligen för att jag inte fattat hur man gör på bästa sätt. För varje grej jag ändrar så ändrar sig det jag gjorde först. Men till slut fick jag till det. Men det går inte att ändra textfärgen på länkarna så jag kommer inte att ändra till grått nästa månad och inte till vitt i januari, för då syns inte länkarna. Är ju inget som världen går under för, men det stör mig likväl.

I morgon ska jag snigla mig iväg till affären och sedan ta bussen hem. Garnet finns för avhämtning så löser ut det också. Undrar hur länge det ska dröja innan jag kan transportera hem mina matvaror till fots?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Fantastiskt fina höstfärger. Bra att dina läkare har pratat sig samman, om bra vård för dig.
Läckert nytt blogghuvud! Du har fina bröst!

Gretas Svammel sa...

Hade fina bröst är nog mer sant...Hans-E...

Unknown sa...

Greta,
Var stolt! Du har fina bröst!