måndag, oktober 26, 2015

LITE BLANDAT

Idag har jag varit ute och sparkat i löven. Det var skönt men lite kallt om händerna tyckte jag och solen var inte framme hela tiden. Jag inbillade mig i går att det var lite mer space i lungorna. Men det fick jag ta tillbaka idag. Jag kom inte många meter förrän det började ta emot att andas. Det kan till viss del ha berott på att jag kanske inte gick riktigt så sakta i början som jag brukar numera. Fast jag gjorde det sedan efter att ha stått och flämtat ett tag.

Ungefär 20 -25 minuter tog rundan i min takt. Jag hade först en fundering på om jag skulle lunka ner till affären och handla. Men efter att ha gått igenom frysen så räknar jag med att klara mig med mat till fredag då jag ändå ska till vårdcentralen. Idag blev det resterna av vegpytten. Det tog tid att få i sig för det tog stopp efter några tuggor. Jag kände ju igen det hela, men hoppas förstås som vanligt att det bara var en tillfällighet. Sist jag drogs med det problemet var innan buktömningen i juni. Har jag otur kan det tyda på att vätskeprocessen i buken blivit mer aktiv och det lär jag märka på omkretsen ganska snart. Men än så länge ser jag det som en tillfällighet.

Mina ungar är för gulliga. Jag fattar inte att det blivit sådana fantastiska människor av dem *ler*. (man får skryta om sina barn ). Jag beklagar mig aldrig inför dem vad gäller ekonomin, men när skruttungen var här förra måndagen så låg ju tröjstickningen på soffbordet. Jag sa då att jag kollat på tröjor men att det var så dyrt, så jag beslöt sticka en själv när jag till slut hittade billigt garn. Idag kom en gåva på posten från dem allihop. Köp en tröja, garn, mat eller vad du vill, stod det.
Nu blir jag rätt snål när jag har kontanta pengar, men jag behöver ny tröja och ska ta mig sjutton se om jag hittar någon i morgon. Om jag orkar ta stan efter giftet.  Det är jag värd tycker jag. Resten sparar jag till nästa nödperiod.

Jag gick igenom räkningarna förut. Den här årstiden kan jag väl tycka att tiden gärna får gå fort så det blir vår snart igen. Men när det gäller räkningarna så är tiden mellan de ska betalas jättekort. Det verkar gå ihop sig den här månaden i alla fall för har varken el, tele eller TV-licens nu. Nu får jag inte soc. pengarna förrän 28:e, så betalar dem inte förrän då.  

Jag skickade efter GW Perssons bok som jag nämnde. Började läsa den i helgen och blev förvånad över det "mjuka" språket och lätta drivet. Har inte läst något av honom tidigare och trodde nog den skulle vara mer svårläst. Nu har jag inte kommit så långt ännu, men den verkar vara bra.

Slog till med två billiga pocket också som inte är nya. GW-s bok var inte heller dyr fast den är inbunden 99kr. Jag betalar dem på två gånger så det belastar inte ekonomin så väldigt. Tanken var att ta en av de här till "onkolog"bok, men känner att jag inte orkar fokusera på två historier, så drar med GW-s lite otympligare.

I Dalarna står en buss med flyktingar. Ja nu vet jag ju inte om de är kvar, men jag läste förut att de vägrade lämna bussen. Jag vet inte.. om jag hade lyckats fly från krig och elände och klarat av en riskfylld flykt, om jag skulle börja ställa krav så fort jag kom till en mer trygg plats? Om jag känner mig själv rätt så skulle jag nog mer känna tacksamhet. Men jag kan inte uttala mig om deras situation som jag inte vet något om. Det var bara en tanke.

Jag hade räknat med att bli klar tidigare med dator och bloggande och hinna måla klart tavlan innan 21.00. Låta den torka i natt, så jag kunde ta bort färger mm från bordet i morgon. Men jag sätter mig nog ändå får jag se hur långt jag hinner. Jag ser allt Morgans mission och tycker det är bra. Men jag ser det efter Ängelby på tv 24. Då har jag något att se då *ler*.
   

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Du är duktig som kämpar på! GW är en bra författare. Gillar honom skarpt

Gretas Svammel sa...

Man gör så gott man kan...Hans-E... *ler*