torsdag, september 24, 2015

INGET BESKED och LITE FAS 3

Var inne på Facebook sidan jag ibland kikar in på. Nu när Fas 3 ska avvecklas så börjar hitte på företagen, de numera så kallade sociala företagen bli skraja. Så pass att de nu uppvaktar regeringen. De vill låta det verka som att de värnar om de stackars arbetslösa slavar de huserar, fast det är deras egen existens de är rädda för när de inte längre får statliga bidrag i form av anordnarbidrag för varje arbetslös.

Jag hoppas verkligen inte Ylva Johansson med kompani går på det där. Kan man inte få sin verksamhet att gå runt utan gratisarbetare och statliga bidrag då ska man baske mig inte ha någon verksamhet.

7.2 miljarder har staten pungat ut till anordnare sedan 2009 enligt arbetet.se. Utan krav på redovisning. Pengar som inte gett några jobb för de arbetslösa, men som gett försörjning till skrupellösa anordnare som velat sko sig på de svaga. Jag hoppas verkligen det blir en ändring nu.

Jag har inget emot statligt subventionerade löner under en period till praktikanter och de som behöver arbetsträning. Men det ska då vara på seriösa, etablerade företag som inte går under om bidraget tas bort.




Det var det om detta. Även om jag inte är riktigt lika engagerad nu som när jag själv satt fast i skiten, så har jag ju ändå samma åsikt nu som då. Fas 3 ska bort så fort som möjligt.

Inget besked från onkologen i dag heller. Det är värdelöst att gå och vänta så här och jag har varken lust eller ork att ta mig för något. Skulle behöva skriva ut lite papper, men är snål om patronerna. Jag har fixat till presenten till helgens kalas, så den är bara att stoppa i en påse. Pratat i telefon med bland annat min gamla släkting som bor här i krokarna. Hon måste ha ett sjätte sinne, vilket inte förvånar mig. Sist hon ringde var samma dag jag sist var på läkarbesök och nu ringde hon två dagar efter senaste läkarbesöket. Hon ringer alltså inte ofta, men två gånger har hon prickat in precis. Gången innan minns jag inte, men det kanske var likadant då.

Satte på soft musik och försökte mig på en stunds avslappning i fåtöljen. Men det var inte så lätt, för det var hosta och harkel var femte minut typ.

Det är ganska tomt i kyl och skåp och frys nu. Men fick till lite mataktigt även idag... couscous med gröna ärtor de sista, en halv tomat och en liten burk tonfisk. Jag hoppas verkligen sjukpengarna kommer in i morgon så jag kan handla. Får ta med mobilen ifall de testar att ringa på den om jag inte svarar på min vanliga telefon. Förstår att det kan låta tokigt för de som alltid har mobilen med sig. Det är väl typ alla utom jag haha.

Ett äpple ligger och skramlar i fruktskålen och det får bli tilltugget till tv-n sedan. Det där nya "Modus" igår tyckte jag inte var någon höjdare. Det var ingen fart och flera tysta scener och Peter Jöback gjorde ju det hela lite skrattretande. Men det kan ju ta sig vartefter så ska ge det en chans till.

Hittade isglassen i frysen. Den jag köpte för länge sedan för att dämpa smakförändringen jag hade då. De försvann ju när jag började med de rosa giftpillren, så glassen kom aldrig till användning och jag glömde bort den. Men idag rev jag i alla fryslådorna och där låg den och liksom sa... ät mig. Så då gjorde jag det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, synd om dig som skall och vänta på läkarsamtal. Gammal isglass väcker sommarminnen!

Gretas Svammel sa...

Väntan hör till...Hans-E..