onsdag, september 30, 2015

GÅRDAGENS SKRAMLANDE

Det ser ut att bli en lika fantastisk dag idag också. Jag ruttlar ner lite nu, för tänkte stoppa mobilen i fickan, ta kameran i handen och försöka mig på en promenad upp till skogen. Det kommer att ta hela dagen med den takt jag måste hålla nu och med pausar för att hämta andan. Men det kanske dröjer innan jag kan ta mig dit nästa gång och då är det säkert inte så fint väder som idag. Så det är bäst att passa på.  Jag hoppas jag klarar mig förbi hus och sommarstugor och fram till första skogsstigen. Det räcker för att känna skogsdoft och lugnet.

Ännu inget hört från onkologen. Kanske har de mycket att göra, eller så kan de inte enas om bästa behandlingen för mig. Men lite dumt av läkaren att säga att han ska ringa en specifik dag om det är svårt att hålla det. I det läge som jag och många andra i liknande situation är i, så är väntan något av det värsta faktiskt. Speciellt när man inte mår så bra och väntar på lindring.

Jag såg sista två timmarna av gårdagens skramlande. Knäppte över strax innan Hans Rosling stod på tur. Blev lite förvånad att Filip och Fredrik var där, alltså i SVT. Men det här sändes ju på diverse kanaler och på nätet och var väl inte en svt produktion. 
Jag tror det var hos Skavlan jag såg Rosling första gången och har gillat honom sedan dess.
Även Ginas tal var bra, tyckte jag. Och Bergkvist förstås haha. Han är inte rädd att säga vad han tycker. Regeringen har inte spenderat en jävla krona. De kunde lika gärna gå ner till Centralstationen och pissa på de här flyktingarna, sa han.

Han menade, vilket jag tror ligger en hel del i, att det är volontärer som gör mesta jobbet när flyktingarna nu väller in i landet. Även den här galan var ju byggd på oavlönade, engagerade och empatiska artistvolontärer. Jag kan tycka att det är ett hedervärt projekt som de rodde i land helt strålande. Nästan 40 miljoner drog de in. Hoppas bara att det mesta av pengarna når de som verkligen behöver dem.

Samtidigt kan jag tycka att vi tagit oss vatten över huvudet och jag är fortfarande tveksam till om givmildheten och godheten verkligen kommer från hjärtat, eller om det bara är en yta folk vill visa upp. I och för sig spelar det ingen roll om resultatet slutligen blir bra.

Men jag förstår inte varför vi i det här lilla landet måste slå oss för bröstet och välkomna alla som är på flykt när det visar sig att vi inte klarar av det. Migrationsverket bryter nog snart ihop, om det inte redan gjort det.

Läste i lokalblaskan om en av de som ska ordna boende för alla de tusentals på flykt som väller in, Willis Åberg. Han letar 400 lägenheter om dagen. Ett omöjligt uppdrag kan jag tycka och det är det nog också. Hur kul tycker han att det är att gå till jobbet på morgon? Resultatet blir som Kjell Bergkvist sa... att hundratals blir inkvarterade i något uselt boende med endast en dusch och en toalett.
Ska vi ta hand om dessa utsatta människor som flyr från krig, våldtäkter, tortyr etc. då ska vi göra det på ett värdigt sätt, anser jag. Inte bara öppna alla dörrar och säga kom in, kom in och sedan strunta helt i hur kalaset blir. Helt klart ska vi hjälpa, men på ett bra sätt och vi ska vara någorlunda förberedda när vi säger välkommen in.

Dessutom öppnar det här upp, precis som med Fas 3, för oseriösa aktörer som bara vill tjäna pengar på utsatta människor. Det måste ha gått att göra på ett bättre sätt från början. Det är som Gina sa inget som hänt just nu, utan det har pågått i flera år.

Ja, det blev mycket om det, men jag tror de allra flesta tycker något om den flyktingsituation som är nu.
Om ni undrar vad jag själv har gjort så måste jag tyvärr säga ingenting. Visst skulle jag kunna avvara 50 kr, men det verkar vara mest på sms och jag vet inte ens om det går att föra över pengar från mitt kontantkort och min gamla Nokiamobil. Jag är dessutom skeptisk till sådan insamling, vilket kanske bara är fördom. Jag vet inte. Det har ju hänt förr att insamlade pengar har förskingrats. Jag kollade faktiskt upp om det fanns något bankkonto och jag tror det var UNHCR som hade det ( kanske är fler ) och då var minsta summan 500, vilket jag inte kan avvara som min situation är nu. Jag tigger ju liksom själv för mitt uppehälle.  Tidigare gav jag ganska regelbundet till två organisationer som jag tror jag kan lita på eftersom de ger rapport om vad de gör. Det var SOS barnbyar och Läkare utan gränser.

Nu lämnar jag den här problematiken för att återgå till min egen. Som naturligtvis inte går att jämföra med flyktingarnas. Jag ska dra på ett par jeans och en tröja och se om jag orkar ända fram till skogen. 

1 kommentar:

Unknown sa...

Greta, Du är duktig som jobbar på med konditionsträning!