onsdag, augusti 12, 2015

KÄRLEKSFEST och AMNESTYS JA TILL AVKRIMINALISERINGEN AV SEXKÖP

Sveper en actimel innan frukost. Gjorde förstås ingen verkan så där direkt, men det jag känner av i magen är än så länge helt hanterbart och det är inte ihållande. Det är bara en anings störande då jag ett tag nu inte känt av något alls. Men inget varar för evigt.

Kör ett i mina ögon tidigt inlägg idag. Variation ni vet. Solen har inte spruckit igenom molntäcket riktigt än och frågan är om det kommer att göra det. Men jag tror det. Jag skulle vilja stanna upp tiden. Snart är det redan höst och jag vill inte det. September kommer väl att gå bra, men sedan. Vackert visserligen med höstfärgerna men mörkare och kallare och ännu kallare och ännu mörkare vartefter. Jag är väl knäpp men jag längtar redan till vår haha. Om ekonomin tillåter och måendet är okej så funderar jag på att gå någon kurs i höst. Jag måste få stimulans utifrån och utmana hjärnan lite. Men vi är inte riktigt där ännu.

 När jag bloggat klart ska jag dammsuga och torka av golven. Eventuellt blir det en promenad... beror på vad klockan är. Tänkte sedan fixa papper som ska in i pärm, ordna till det lite på skrivbordet och även göra klart det jag ska göra till festen på lördag. Det sista kan det vara lite plock med. Fick ett mail med frågan vad kärleksfest var för något. Kanske är någon mer som undrar. En fest för att bekräfta och förstärka kärleken mellan i detta fall två personer. Man kan kalla det bröllop om man vill *ler*, men jag är lite anti mot det så för mig är det en kärleksfest. Personligen delar jag gärna med mig av min kärlek till allt och alla och jag är glad att det här blir en avslappnad fest där kläder, mat och annat materiellt inte är viktigast. Utan att umgås och trivas tillsammans. Platsen som är ute i skogen vid en sjö kommer att göra sitt till för att den sinnliga kärleken ska flöda. Enligt prognosen ska det bli fint väder också, men de har naturligtvis garderat med tält att inta middagen under. Och det finns en liten stuga med toalett för den nödiga.

Detta om detta. I morgon lovas fint väder och då kan det bli bad om lust och ork finns. På fredag ska jag ägna lite kärlek till mina fötter och tånaglar och även naglarna på händerna ska klippas och målas rosa. Sedan ska jag plocka ihop och packa ned det som ska med för vi åker antagligen rätt tidigt på lördag för ena avkomman som jag åker med ska fixa med förstärkare med mera i festskogen innan vi fortsätter till vandrarhemmet och fixar till oss för att sedan ta taxi till skogen och festen. Jag hoppas jag orkar vara med tills solen går upp.  
Nästa vecka har jag ingen planering för ännu, men jag kan nog få ihop så jag har något varje dag att göra även då. Om jag sedan gör det är en annan sak.

Över till mänskliga rättigheter och Amnesty. I tisdags hade de konferens i Dublin och majoriteten röstade JA till att verka för en avkriminalisering av sexarbete. Jag anser att det här är ett stort steg, även om det lär dröja länge, länge innan vi ser någon förändring här i Sverige. För svenska Amnesty röstade förstås nej, vad annat kunde man väntat.
Amnesty försvarar sin nya policy med att den är det bästa sättet att skydda sexarbetare från exempelvis sexuellt våld, trafficking, ofredande och påtvingade HIV-test. Policyn har utformats tillsammans med bland andra sexarbetargrupper, HIV-aktivister och antitraffickingorganisationer. Organisationen ser det som en mänsklig rättighet för ”två vuxna att i samtycke sälja och köpa sex”.
Det sista har ju jag och många fler hävdat i åratal och att blanda ihop det med våld och tvång är en kränkning i sig kan jag tycka. Både för mig och för de som verkligen blir utsatta för tvång. Vi har andra lagar för våld och tvång. Jag borde som vuxen och vid mina sinnens fulla bruk vara i min fullaste rätt att själv besluta om jag vill knulla gratis eller för pengar, utan att bli ifrågasatt, stigmatiserad och sedd som ett offer.

Det finns även ett uttalande på Amnestys hemsida om Sveriges syn.
   För Svenska Amnesty innebär beslutet dock inte att vi kommer att arbeta för en total avkriminalisering, varje land bestämmer själva om de kommer driva frågan vidare. 
Svenska Amnesty har varken tagit ställning för eller emot den svenska sexköpslagen och vi har inte gjort något eget utredningsarbete på Sverige. Samtidigt konstaterar vi att stater har ett ansvar för att följa upp och utvärdera tillämpningen och effekterna av den lagstiftning som antas.
Vi får se om det blåser upp en debatt nu. Det vore bara fördelaktigt om sexköpsfrågan blir aktuell igen. Det råder fortfarande stor kunskapsbrist och framförallt viljan att se utanför sin egen moraliska box. Väldigt många blandar tyvärr ihop äpplen och päron.  
 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Smart att starta dagen med en nyttig drink.
Trevligt med kärleksfest! Perfekt för man och kvinna som funnit varandra och vill dela allt med och dessutom
fungerar bra sexuellt tillsammans med.
Bra att Amnesty tar ställning för att samhället inte skall lägga sig i frivilliga avtal mellan två myndiga personer om utbyte av sexuella tjänster. Det skall gå att kunna ha sexuell samvaro baserat på avtal. En expert löser en annan människas behov

Gretas Svammel sa...

Ja det är verkligen ett steg i rätt riktning som Amnesty gör... Hans-E..