onsdag, augusti 05, 2015

ÅSKA, ONDSKA och AMNESTY

Vaknade vid fem i morse och det lät som en stor sten rullade på taket. Tänkte först att vad sjutton styr grannarna med, sedan att det kunde vara inbrott hos grannen under mig. Men ganska direkt efter de tankarna förstod jag att det var åskmuller jag hörde. Jag vände på mig och sov vidare till åtta.
Nu skiner solen, men det verkar vara tunna molnskikt över den. 24 grader enligt termometern.

Jag blev sittandes vid datorn och har alltså inte kommit iväg ut ännu. Men ska vad det lider. Jag har bland annat suttit och letat efter ett kärlekscitat som jag såg för ett tag sedan, när jag letade efter en annan sak. Jag tänkte använda mig av det till det jag ska göra till festen, men skrev inte upp det för det var så talande och sunt så jag trodde jag skulle komma ihåg det. Nu borde jag ju veta att mitt kom ihåg inte är det allra bästa alltid, för naturligtvis mindes jag det inte alls. Jag googlade samma som jag trodde att jag googlade sist när jag letade efter en bild och helt apropå stötte på de här raderna. Men inte sjutton hittade jag det. Inte förrän jag kom på att googla kärlekscitat, då fann jag det. Och då kunde jag förstås inte låta bli att scrolla igenom och kolla alla.

Ett exempel är detta. Tycker det är ganska talande i den tid vi lever nu. Jag funderar ganska ofta faktiskt på hur illa det är ställt i världen just nu. Inte minst hos oss. Men jag kan förstå att det ibland kan vara svårt att låta bli att mata rädsla och hat. SD:s kampanj visar det ganska tydligt genom det uppror det skapade.
För övrigt förstår jag inte hur det kan ha blivit så mycket ondska i världen. Jodå, jag vet att ondska alltid funnits och kanske var den än värre förr. Men nu finns den nästan i var och varannan människa, ung såsom gammal. Jag tycker att jag dagligen matas med händelser där avsaknaden av empati finns. Och då menar jag inte bara IS och gänguppgörelser. Och även personer som borde vara goda visar sig inte vara det, typ poliser och väktare och andra. Så klart det finns goda och bra människor också, men de verkar bli färre och färre.

Samhällsklimatet spelar naturligtvis en stor roll och jag skulle kunna skriva mycket om det. Men det ska jag inte. Jag tänkte uppdatera sjukdokumentet och eventuellt inlägget här på bloggen om "Återfall och nya cellgifter" innan jag beger mig ut. Få se hur mycket klockan blir. Det är ju inget jag behöver göra just idag, fast ska jag hela tiden tänka så, då skulle det aldrig bli gjort *ler*.

Min dator har varit knäpp de sista dagarna. När jag går in på Corren och Aftonblaskan tex, går det inte att scrolla. Sidan låser sig och det kommer upp " återställ websida" alternativt "stoppa skript". Gör jag det fyra fem gånger så kan det om jag har tur funka till slut. Oftast har jag inte tålamod. Var inne och ändrade lite inställningar igår, men det hjälpte inte. Andra sidor är det inga problem med. Någon som har ett förslag på orsak?

Jag letade fram inslaget om Amnestys ide att legalisera sexköp. Var fyrans nyheter som tog upp det. Inslaget ligger kvar en månad. De ska ha konferens i Dublin om det nu i helgen tydligen. Enligt Amnesty vill de legalisera för bättre säkerhet för sexsäljarna och de anser att personer som köper sex kan få bättre självkänsla. Naturligtvis, men det behöver jag väl inte ens påpeka, så handlar det om det frivilliga sexköpet.
Nu vet jag inte om de menar legalisering eller avkriminalisering, trots att de säger legalisering. Det är ju som bekant en viss skillnad på det och jag personligen föredrar avkriminalisering. Hur som helst ska det bli intressant att se vad och om det blir något med det.

4 kommentarer:

BC sa...

Prova att byta webläsare .

Unknown sa...

Greta,
Bra att Amnesty tar upp denna fråga. De har ju gott renommé. Sexköp/försäljning mellan två myndiga personer ( som gör det av egen vilja) skall staten inte blanda sig

Gretas Svammel sa...

Jag har Explorer...BC... och senaste uppdateringen såg jag när jag kollade förut. Jag vågar mig inte på att byta. Försökte med google crome nån gång minns jag och det blev så lustigt och jag irriterad. Men tack för rådet.

Gretas Svammel sa...

Ja det är jättebra...Hans-E... ska bli lite spännande att se vad för resultat det blir.