fredag, juli 31, 2015

ONKOLOGEN och STAN

Fjantiga jag. Peruken åkte allt på i sista stund. Men även fast det är mösskänsla så känns det så himla bra att ha hår runt ansiktet och jag känner mig mer okej med den på skallen.

Jaha, vad hände på onkologen idag då? Det var ovanligt lugnt, men det beror säkert på att det är semestertider och att det är fredag. Den här läkaren är lika bra som min vanliga. Det var alltså han som utförde min första buktömning i februari och det gjorde han helt suveränt.
Ny 4 veckors kur med de rosa Xelodapillren. Vi kör med de här sa han, så länge de ger effekt och jag mår skapligt. Fick bekräftat att jag är en testperson *ler*. De här pillren ges inte till äggstockscancer patienter, men eftersom de andra gifterna inte gett någon nämnvärd, långvarig effekt så hade de resonerat sig fram till att testa. Bröstcancer ges det till ibland.

Jag nämnde min teori om att tarmen kanske varit angripen och det kunde den mycket väl ha varit, sa han, Bukhinnan sträcker sig även till tarmen och precis som det blir cancerknottror på bukhinnan som jag har, så kan det även bli det på tarmhinnan. Och det syns inte på röntgen. Så helt fel ute var jag inte och något var det ju som gjorde att jag fick diarré. Som sedan försvann helt när jag började knapra de här rosa sakerna. Liksom magsuget och illamåendet. Men han tyckte det var lite märkligt för de allra vanligaste biverkningarna av de här nuvarande pillren är just magvärk och diarré, plus blåsor i mun och på händer och fötter. Nu kan jag inte ropa hej än för ju mer gift jag stoppar i mig ju större risk att jag drabbas av det.

Jag frågade om den här andra cancermarkören CEA och den används sällan för det finns inga ordentliga studier på den, som det gör på CA-125. Dessutom analyseras den inte här utan skickas tror jag till Huddinge och det tar flera veckor innan man får svar. Men ville jag ta ett sådant prov så fick jag det, sa han. Och det var ju precis det jag ville, trots att det inte finns något personligt referensvärde. Men jag tycker det kan vara kul att se hur jag ligger till jämfört med det rekommenderade värdet.
Jag skulle även få ta sänkan P-CRP nästa gång.

Det här läkemedlet Removab som jag läste om, som stoppar upp vätskebildningen i buken är avregistrerat. De hade testat det, men det var mer plågsamt för patienten än tömning. Man fick det direkt i bukhinnan via spruta och man låg inne en vecka med ordentliga biverkningar. Inget att ha med andra ord.

Han kollade vätskan i buken med ultraljud på magen, så slapp gynundersökning även denna gång. Det finns vätska, vilket jag ju visste och det lär jag nog sjutton få ha för alltid. Men inte så mycket.

Röntgen när den här 4- veckors perioden är slut, alltså i september någon gång och läkarbesök efter det, troligtvis i oktober. Ingen träff med läkare nästa gång jag hämtar piller således. Nu vet man ju aldrig vad som händer innan dess. Jag tar en dag i taget som vanligt. Men jag hoppas, hoppas att det här måendet fortsätter.

Vikten i stort sett oförändrad sedan sist. Jag trodde jag minskat ½ kg, men när jag kollade så vägde jag samma som idag efter förra tömningen.

HB värdet 133, som mitt normala värde och cancermarkören den opålitliga 21. Var 18 sist.
Fick sedan mina piller av sköterskan och tiderna. Då kom de på... när jag nämnde att jag skulle ta annan cancermarkör... att jag då måste ha skriven remiss med mig till vårdcentralen. Men det fixades till slut det också. Bara jag inte glömmer att ta med den nästa gång det är dags för provtagning.

Ja, sedan traskade jag ner till stan för diverse inköp. Någon klänning hade jag inte tänkt köpa, men gjorde det ändå för 50 kr på Hennes. Egentligen skulle jag kolla efter något att dra på mig över klänningen på kärleksfesten eftersom den hålls ute och augustikvällar kan ju bli lite kyliga. Men det hittade jag inget. Inte på Hennes i alla fall där jag har konto och eftersom jag inte har några pengar så kan jag inte köpa någon annan stans.
Kamerastativ inhandlades som planerat i alla fall, men fotopapper som jag också behöver fick vara för det var så jäkla dyrt. Några småflaskor vin blev det också.

Här sitter jag på resecentrum och väntar på bussen hem. Tjugo minuter gick rätt fort ändå. Satte sig en snubbe bredvid som stank sprit och som bluddrade om det ena och det andra.

Dagens skörd. Vin, stativ, gifttabletter och några bemärkelsekort från Åhléns. Där hittade jag en perfekt schal till festen. Men 300 tillåter inte min ekonomi tyvärr, om jag inte ska svälta en vecka.

Blev så jätteglad på onkologen för träffade på den tjejen som jag fick present av i höstas. Som jag kom så väldigt bra överens med. Jag har tänkt mycket på henne, men visste ju inte om hon ens var i livet fortfarande. Men det var hon och även hon mådde bra. Så bra som man nu kan må med den här  skitsjukdomen i kroppen.

Nu blir det soffan, piller med tilltugg och Tyst vittne. Skönt att det finns något att se så här på fredagskvällen. Jag önskar alla ni som läser en skön helg.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Fin vinbukett! Hoppas att der smakar gott!

Gretas Svammel sa...

Ja det hoppas jag också... Hans-E..