söndag, juni 07, 2015

BRA och DÅLIGT

Nu är det söndag och skruttungarna har återvänt till sitt. Jag ska ta en raid ut till tvättstugan en sista gång vid 18.30. Underbart att träffa småfolket. Den äldre av dem har nu kommit in i åldern då mycket av det man säger möts med varför. På stockholmska. En östgötsk bondkärring som jag tycker förstås det är extra gulligt *ler*.

Två andra ungar kom som bestämt vid 08.00 i går morse för att frukostera ihop med oss och umgås fram till lunch. Sedan hade de annat inbokat och vi andra åt lunch.
Efter det började jag må sämre och sämre. Värk i magen på ett annat sätt än tidigare och uppstötningar då och då, plus jättetrött helt plötsligt. Jag blir rent ut sagt förbannad att det ska vara så här. Buksmärtor, kräkningar, illamående, trötthet hör till biverkningar av det här nya giftet. Ja, egentligen ger väl de flesta cellgifter ungefär sådana besvär, fast alla inte drabbas.

Inget kul för 08-ungen och de små liven att se mig så. Liggandes som en sill i soffan och inte ens orka läsa en saga. Vädret var ju någorlunda skapligt i går, så de var sedan ute i två timmar då jag slumrade till i omgångar. Framåt kvällen började jag må bättre igen. Men vid 21 var det dags att tillföra kroppen en ny tablett. Man blir lite smått hatiskt mot tabletterna, för just då trodde jag att jag skulle må så där i fyra veckor.

Men idag har jag mått skapligt tack och lov. Inget soffliggande alls. Dottern fixade i stort sett allt innan de åkte, till och med dammsög. Det som är kvar är att plocka ur diskmaskinen och bära ut madrass och täcke till förrådet. Inget jag behöver göra idag.  Så det var bara att ta plats vid datorn och lägga in alla helgens kort, 73 stycken. Fast många kommer jag att radera. Har Photoshop uppe nu, så när jag hämtat tvätten fixar jag dom nog. Beskär, numrerar och namnger och sparar ner i märkt mapp.
Sedan blir det soffan och tv. Och en hatiskt tablett lite senare.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Synd om dig att du skall lida så här.

Men trevligt att dina barn hälsade på dig

Gretas Svammel sa...

Ungarna ger energi...Hans-E..