fredag, maj 29, 2015

SEXKÖP, UNGAS OHÄLSA, FAS 3, LÄNKAR och FUNDERINGAR

Nej då, jag putsar inga fönster idag. Så energisk är jag inte och det var ju inte länge sedan jag gjorde. Bilden är från -012 höststädningen i oasen. Men den kan ju få symbolisera vad jag ska göra när jag är klar med inlägget. Nämligen städa av, dammsuga och torka golv. 

Tänkte ägna det här inlägget åt lite länkar, så det blir nog ytterligare ett inlägg senare under dagen, när städningen är klar och den kokta torsken i magen.

Först en debattartikel i Aftonblaskan av en Fas 3:are. Den är bra, så läs den. Läser man sedan kommentarerna så ser man hur okunniga vissa är. Någon skriver att ingen tvingar en till detta. Att det bara är att gå till socialen. Så är tyvärr inte verkligheten. Är man arbetslös och ber soc. om hjälp så krävs att man är inskriven på AF och de ska ha namn på handläggaren med mera.
Någon annan att man kanske inte borde studera 12 år utan att ha kontakt med arbetslivet. Den personen kan inte ha läst artikeln ordentligt .Debattören är 55 år, varit arbetslös i fyra, studerade 12 år efter grundskolan. Vad tror den som kommenterade att hon gjort mellan 28 och 51?? 

Sedan var det ju det här med sexköp, som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Även fastän varken Fas 3 eller betalsex just nu är aktuellt för mig så finns ju under de bättre dagarna engagemanget kvar. Lustigt vore det ju annars. Fast med gifter nästan ständigt i kroppen så orkar jag oftast inte bry mig så mycket. På ett sätt kan det vara lite skönt att inte fylla huvudet med så mycket som jag normalt annars gör *ler*. Fast visst reagerar jag ibland på saker.

Jag reagerar tex. på att man i flera år kan diskutera och ondgöra sig över något problem, men inget görs. Det kan göra mig riktigt frustrerad. Undersökningar visar si och studier så och politiker och myndigheter ojar sig att så får det inte vara. Men det är så jäkla mycket fagra ord, men ingen verkstad.
Två exempel syftar jag på nu, men det finns flera. Ungas psykiska ohälsa fördes på tal redan i mitten av nittiotalet. Inget har förbättrats eller gjorts. Tvärtom så ökar självmorden bland unga, fler unga säljer sex, fler unga har självskadebeteende osv. Hur jäkla svårt kan det vara att lägga pengar på vår nästa generation?
Det andra är människohandel som varit uppe till diskussion ett otal gånger under åratal tillbaka. Vad gör man åt det, förutom att prata? Ingenting. Nu är det aktuellt igen med tanke på våra kära, fattiga tiggare.

Förbjud kriminaliserat tiggeri tycker gamla Bettan Ask. Men hallå! Vi har väl redan en lag mot människohandel. Ska vi ha en lag på lagen? Samma som vid sexköp. Jag tror, inte helt säker på årtalet så här på rak arm, att det skrevs in i sexköpslagen 2005, människohandel vid sexköp, sextrafficking. För mig så urbota idiotiskt att blanda in den i sexköpslagen när vi har en lag mot människohandel. Varför då inte strukturera upp lagen mot människohandel till vad syfte det gäller.... prostitution, asfaltläggning, städning, restaurangjobb, bärplockare, hushållsarbetare och nu tiggeri. Fast konstaterar man att det rör sig om människohandel, så borde det vara skit samma vad personerna tvingas till.

Nu är väl den här lagen vår mest oeffektiva lag. Hur mycket resurser läggs ner för att upptäcka människohandeln? Trots att det förmodligen pågår runt oss hela tiden och trots att det handlar om folk som tar skada. Men prata om det går bra. Prata om hur hemskt det är och att man måste göra något. Men ändå görs ingenting. De få gånger det upptäcks får gärningsmännen ofta ett lågt straff och för det mesta har de kumpaner som bara kan fortsätta verksamheten. Offren får sällan det stöd som behövs i form av professionella samtal och är det utländska personer så skickas de i regel hem för att fastna i nya människohandlares klor.

Kanske kom jag ifrån själva ämnet, men ändå inte. I min lokalblaska här om dagen läste jag om en avhandling av Linda Jonsson.  
"Linda Jonsson, socionom och doktorand vid Linköpings universitet, har intervjuat 15 unga kvinnor som på det här sättet ( nätet) hamnat i relationer där de sålt sex i utbyte mot pengar, droger, kläder eller tekniska prylar."

"Bekräftelsebehovet, att bli sedd, har oftare varit grundorsaken till att flickorna inlett samtal med okända vuxna, som längre fram visat sig vara ute efter sex. I många fall har flickorna varit utsatta för övergrepp och andra svåra händelser, men har ofta mötts med misstro när de sökt hjälp. Alla hade haft kontakter med socialtjänsten eller barnpsykiatrin och beskrev hur de känt sig överkörda och missuppfattade."


Det här är ju inget nytt. Hur länge ska man hålla på att göra avhandlingar och studier som visar samma resultat, innan man börjar åtgärda problemet. Jag har flera gånger och under många år skrivit om studier och undersökningar som visar hur svårt det är för unga med problem att få hjälp och stöd. Inte bara unga tjejer utan det finns även unga killar som mår piss och det vet ju alla.
En första sak kan ju vara att ta bort sina skygglappar, göra sig av med fördomar, lägga sin egen moral åt sidan och våga fråga och våga prata med ungdomen. Ta sig tid. Och inte skära ner på skolpsykologer och skolpersonal.

Sista länken från Expressen, intervju med prostitutionspolisen Simon Häggström, efter att han lagt ut ett sms på Facebook. Ett sms från en sexköpare som blivit fast.  Han behöver också i hög grad ta bort sina skygglappar och lägga sin moral åt sidan. Det är förvånande att en polis så ogenerat visar att hans eget tyckande färgar hans agerande. Jag som trodde att poliser skulle vara neutrala. Är det här okej, så är det lika okej att kalla utlänningar för apjävlar. Enligt mig är ingetdera okej.

Han har ingen förståelse för de som betalar för en skön stund. Skiter totalt om deras liv slås i spillror.

"Tar ni åt er?
– Nu kanske jag låter cynisk, men i ärlighetens namn känns det inte så jättemycket. Vi möter ju inte bara männen utan kvinnorna som säljer sex också. När man gör det förstår man vilka som i själva verket är offer – och det är kvinnorna."

Har han pratat med de här kvinnorna? Känner de sig verkligen som offer? Några kanske, vad vet jag och vad gör han för att hjälpa dem i såfall. Skulle tro.... ingenting. Det enda han är ute efter är att ta fast köparen, som kanske precis har gett sexarbetaren han kom från en  underbar stund.
Det vore bättre om han koncentrerade sig på misstänkt människohandel och att försöka leta fram de män som kontinuerligt söker barn/unga vuxna att förgripa sig på. Men det är väl för jobbigt och tidsödande och ger kanske inte lika många fjädrar i hatten och pengar till staten.

Nu har halva dagen gått och nu ska jag nåla fast min halsduk på ett lakan innan jag dammsuger. Om orken finns kvar efter städandet så återkommer jag. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Sexig bild! Du har en fin rumpa!

Det är otroligt att PK folk kan ägna så mycket energi på att försvara sexköpslagen. Det borde vara varje myndig människas ensak att bestämma om den vill köpa eller sälja sex. Det är en tjänst som utbyts utan känslomässiga relationer. Det är en stunds kroppslig och mental njutning utan känslomässiga bindningar eller krav. Jag är naturligtvis attraherad av kvinnan jag har sex med, men det är ju inte lika med en långvarig relation.

Gretas Svammel sa...

Den rumpan har ändrats sig nu.. Hans-E..
Vad gäller sexköpslagen är det omöjligt för fastlåsta individer att se saker på annat sätt än deras eget. Lika omöjligt för mig att se något positivt med lagen.