onsdag, maj 27, 2015

LITE AV VARJE

Man kan tro att det varit en kanondag idag om man ser på bilden. Men vinden som gav sig till känna ibland var kall och himlen som i går med mest moln. Men däremellan var det skönt och man får väl vara glad för det *ler*. Jag tog i alla fall en kortare tur idag på sådär 20 minuter. I normal takt och utan kamera skulle den väl tagit 10.

Måendet är som igår, inte mycket besvär med magsug och illamående, men proppmättheten och tunga diafragma"stenen" finns där.

Drog på mig rosa linnet, som inte var riktigt så tight som jag trodde det skulle vara. Men tillräckligt för att "stenen" skulle synas. Förstå att man pustar och stönar när man rör sig, typ böjer sig, reser sig, tar på skorna osv. Tog kortet till min dokumentation, men förstås även för bloggen. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger nästa vecka och skrämmande att få veta röntgensvaret. Någon form av ändrad behandling borde det väl bli. Tycker jag alltså. Men vi får se. Känns ibland som jag är någon slags försöksperson som man testar det ena och andra på. Fast så är det förstås inte. Men det skulle vara kul att veta hur många procent som gifterna inte tar på. Jag kan väl omöjligt vara den enda.?

Efter promenaden stack jag in näsan i cykelboden för att se hur man tar bort framhjulet på cykeln. Ingen tanke att göra det idag, men någon annan dag. Jag tror jag ska fixa det. Letade sedan här inne bland cykelgrejerna för hade för mig att jag skulle ha ett lagningsset. Och jag hittade det. Men om det fungerar vet jag ju inte. Jag vet inte om sådant kan bli för gammalt. Köpte nog det här när jag flyttade till eget -01. Värt att testa i alla fall och med min skrala kassa sparar jag in lite pengar.
Den andra cykeln vars ena hjul inte går att pumpa med min pump, funderar jag på om det inte borde gå att köpa ny ventil till. Ska kolla Claes Ohlsson nästa gång jag är i stan.

Sedan fick jag iden att en gång för alla bli av med den här förgrömmade halsduken. Egentligen ska man nåla fast stickade plagg och lägga i press, men jag tänkte ta den enkla metoden och pressa ut den med strykjärnet. Genväg som blev senväg kan man säga. Den rullade ihop sig lite i kanterna ändå efter ett tag, så när jag får lust någon dag får jag väl göra som man ska.

Tog med en skorpa och en actimel och satte mig här för att fixa kort och blogga. För ett par timmar sedan alltså. På statistiken här på Blogger kan man se vad besökare sökt på. "Tablett mot magsyra". Så jag googlade det för att se om bloggen kom upp då. Men inte gjorde den det. Däremot andra sidor som jag förstås inte kunde låta bli att gå in och kolla på.

 Fastnade på den här, ett forum. Satt och plöjde igenom kommentarerna, som var måånga. Tycker faktiskt jag fick lite mer insikt i mitt magproblem. Att jag inte trott på magkatarr är för att jag varken har halsbränna, sura uppstötningar eller rapningar. Men väldigt många i kommentarerna uppger de symtom som jag har, sug i magen och illamående och proppmätthet och även diarré kan förekomma. Nu har jag ju inte haft diarré förrän den sista tiden och det här jäkla omeprazolen som onkologen proppat på mig några gånger kan ge diarré. Dessutom var det många som liksom jag inte blev hjälpta av nämnda medikament.

Nu är det väl med det här som med det mesta annat, alla är olika. Det som hjälper den ena är kass för den andra. Man får pröva sig fram. Om det nu är magkatarr jag har, som då orsakats av cellgifterna enligt mig, så tänker jag nu avstå från lök, kål och liknande. Ett tag. Både den här sista gången i helgen och gången innan hade jag ätit vitlök, plus kål och lök. Inte alls säkert det har med saken att göra, men varför chansa. Vitlök är ju annars bra för mycket.

En annan sak som återkom flera gånger i kommentarerna var Silicol, som då hjälpt. Jag var inne och kollade apotekets hemsida men det fanns inte där. Men däremot på Life butikerna. Det innehåller kiseldioxid. Låter lite kymigt *ler*. Tro nu inte att jag är så dum att jag börjar äta något sådant här utan att rådfråga med läkaren först, men det kan ju vara bra att veta. Det kan ju hända att ändrat kosthåll och mitt morgonglas med Proviva hjälper. Fast jag tror ju också att vätskan i buken förvärrar det hela eftersom (tror jag) den skjuter upp magsäcken. Proppmättheten har säkert med det att göra i alla fall. Fast vad vet jag, jag bara spekulerar och försöker hitta orsaker. Jag har ju haft fel förr ha ha. Men vem sjutton går och tror att det är cancer man har? Hypokondriker kanhända.

Jag hade tänkt skriva om sexköp också, men det blir tillräckligt långt ändå det här. Få se om jag gör det en annan dag. Nu ska jag göra lite äggröra och äta med en tomat till. Jag vet inte om det räknas som hårdsmält, men jag tror äggröra är rätt skonsamt för magen. Stekt ägg däremot hade nog inte varit så lämpligt.
Medan jag slafsar i mig maten har jag fötterna i skurhinken, med vatten. Jag tog bort nagellacket förut, så känner mig tvingad att fixa fötter och tånaglar. För strumpor vägrar jag ju att ha imorgon. Vi är ju för sjutton i slutet av maj månad.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Ser fint ut i vårbacken. Fixade du punkan?

Gretas Svammel sa...

Men... Hans-E... fixa punkan ska jag göra en annan dag skrev jag ju.