torsdag, maj 21, 2015

IDAG... RÖNTGEN

Här sitter jag och ser glad ut tidigt på morgon. Trött är jag också för sov bara 5 timmar i natt. Jag låg och läste till halv ett och sedan larmade klockan vid sex. Men jag tror faktiskt att jag sov dessa timmar i ett streck... tack vare Kortisonet måste jag tillägga.
Sol när jag gick till bussen. Så himla underbart.

Jag hade inte fått någon kallelse till den här tidiga tiden, men vid sms påminnelsen kom två tider så förstod att den här tidiga tiden var till röntgen av dosan. Genomlysning kallas det tydligen för, enligt skylten. Lite lurigt tycker jag allt att det är när de ska pytsa in kontrast via dosan. Men vore det farligt på något sätt så skulle de ju inte göra det och de kollade faktiskt att det var backflöde. Utan att jag behövde säga något. Sedan kom det en läkare som sprutade in kontrasten och tog bilderna. Fick väl inte det största förtroendet för honom, men spela roll. Enligt vad han kunde se där så var dosan helt okej. Men då har vi i alla fall kollat upp den.

Röntgensköterskan var gullig. Hon lät nålen i dosan sitta kvar så kunde de vid den andra röntgen av buk och lungor ge kontrast via den då också. Så slapp de sticka i armen. Fast jag hade nog föredraget det *ler*.  Och rocken behöll jag på och hon var med bort till datortomografin och pratade med dem där och hämtade kontrastvätskan åt mig och styrde. Det var nog inte bara för min skull, utan även för att hjälpa personalen  som verkade ha fullt upp idag. Jag skulle in vid elva, men kom inte in förrän tjugo över.

Jag roade de andra väntande med att dra fram en stol i gången och palla upp kameran och hoppas på att ingen kom dragandes med en säng eller liknande just då. Jag ville ju ha ett kort drickandes kontrast också, som jag har från de andra röntgengångerna.

När jag var klar var det så befriande och skönt att komma ut i solskenet. Åkte hem direkt. Åt spenat och ägg medan jag kollade av datorn och nyheter och annat. Sedan blev det balkongen äntligen, trots att jag borde undvika att pressa innan Kortisonet gått ur kroppen. Men så himla skönt. Några moln drog förbi då och då, men försvann relativt snabbt. Småslumrade lite där i solen.

Efter äggkokningen när plattan ändå var på, så gjorde jag lite hallonsås. Som såg jag senare mer blev hallonkräm. Hade i lite potatismjöl, vilket tydligen var helt onödigt. Men det går nog att äta mannagrynsgröt med hallonkräm *ler*. Men det blir senare. Nu ska jag se vad som ska bakas.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta, Trevligt att läkarbesöket gick bra. Du är vacker och pigg på bilderna. Våren är på väg!

Gretas Svammel sa...

Men hur läser du...Hans-E..? *ler*
Jag var inte på något läkarbesök.