måndag, maj 25, 2015

BÄTTRE IDAG

Här står jag och börjar dagen med ett glas Proviva och funderar på om jag ska våga ta kaffe till frukost. Jag bestämde mig att våga och det gick bra, men jag drack inte upp allt.
Efter att ha småslumrat till och från i två dagar, kan jag förvånas över att jag sov som vanligt (med de vanliga återkommande uppvaknandena) hela natten. Detta trots att jag lade mig redan vid elva och att läsa fanns varken ork eller koncentration till, utan jag släckte och somnade direkt. Inte heller några problem att somna om efter de otaliga uppvaknandena.

Vaknade sedan vid åtta och låg och kände efter hur jag mådde. Inget illamående, men ett svagt sug i magen. Svårt att veta om det var det vanliga magsuget jag har, eller om det berodde på hunger. Efter en stund började tarmarna röra sig och jag tänkte... nej, nej, vad har det blivit för fel på mina tarmar? Men efter toabesök kunde jag konstatera att jag inte hade diarré idag. 
Hade först en tanke på att gå ut sådär tio minuter runt gården, bara för att röra på kroppen och för att andas in frisk luft.  Men när jag drog upp persiennen såg jag att det droppade i vattenpölarna, så jag la den tanken på is.

Just nu är det uppehåll och det är inte omöjligt att jag går en liten kort runda i sakta mak senare. Men idag verkar bli en sådan dag där tiden försvinner utan att man vet var. Jag går liksom i ultrarapid, men det gör ingenting så länge jag mår någorlunda skapligt. Magen är rätt lugn, jämfört med helgen, men allt jag intar om det så bara är några klunkar vatten verkar inte få plats, utan det känns som en propp i halsen och diafragman är hård och spänd. Funderar faktiskt på att för första gången under den här resan ta en näringsdryck i em. Garderade mig ju med allt möjligt innan första cellgifterna förra året. Men näringsdryckerna har jag aldrig behövt använda. Tack och lov är det jättelång ... tappade precis ordet, men de står sig länge i alla fall. 

Jag har ingen skonkost hemma, inte ens soppa. Jag hoppas sjukpengarna kommit in på kontot i morgon så jag kan handla lite soppor och annan lätt mat efter vårdcentralen.

Nu har jag inte varit igång knappt något idag än. Mest suttit här vid datorn. Borde ju dammsuga och torka av golven, men vågar inte riktigt ännu. Finns ju en risk att kroppen svarar med att bli trött och yrslig och magen med illamående. Väntar nog till onsdag eller fredag. 
Något annat som det är hög tid för, är att ägna lite omtanke till fötter och tånaglar och det kanske jag kan göra idag. Bara för att känna mig lite nyttig. Om inte tiden bara försvinner som sagt och det plötsligt är kväll. 

Det jag ska göra nu när jag publicerat det här inlägget är att uppdatera mitt sjukdokument, medan jag har senaste tiden färskt i minnet. Jag tänkte också skriva upp kortfattat vad som hänt under den här cellgiftsbehandlingen. Efter 14 dagar minskade diafragman si och efter ytterligare 14 så och sedan ökade den och det kom prickar och illamåendet blev värre och sedan började tarmarna spöka osv. Till läkaren. Tänkte att det borde vara lättare att se det så, än att försöka få en sammanfattad bild av mitt bludder. Jag är liksom inte så kortfattad och koncis när jag pratar *ler*. 

Telefonen ringde innan jag hade hunnit bänka mig vid datorn i morse. Ett 010- nummer så min tanke var förstås att det var onkologen som ville ändra något. Men det var skatteverket som undrade varför jag inte tagit upp en inkomst på 10 000 från försäkringskassan. Jag fattade noll och såg säkert ut som en gapande fågel. Man får ju känslan av att de tror att man med flit undanhållit att ta upp  det här, men hur lätt är det att göra det. Jag sa att jag varit sjukskriven över ett år och inte haft annan inkomst än från försäkringskassan och att jag räknade med att det som stod förtryckt  i blanketten stämde.

Tjejen jag pratade med var hur trevlig som helst, men tydligen hade de där 10 000 tagits upp som inkomst från näringsverksamhet. Jag fattar faktiskt fortfarande inte, men orkar helt enkelt inte bry mig. Fast jag fick ju tillfälle att en gång för alla ( hoppas jag ) ta upp det här med näringsverksamheten. Ni måste ju ha papper på, sa jag när jag sa upp F-skattsedeln. Jodå, sa tjejen. Men någon förklaring varför det blev som det blev fick jag inte. Hon skulle föra över summan där den skulle stå och sedan kryssa över näringsverksamhet. 

Man kan förstås tycka att jag själv borde ha kollat upp innan jag signerade, men orka det. Min deklaration måste vara den mest enkla och simplaste man kan tänka sig med en enda inkomstkälla... försäkringskassan och den summan skickar ju försäkringskassan till skatteverket. Så det borde inte kunna bli något fel. Att de sedan blandar in en näringsverksamhet som avvecklades för fem år sedan fattar jag som sagt fortfarande inte.     

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Bra att du rättade till taxeringen och att du är pigg igen!

Gretas Svammel sa...

Nja... Hans-E.. piggare, men inte pigg.