torsdag, april 02, 2015

STRULANDE DOSA... IGEN, samt LITE SHOPPING

Ja, jag gav mig av mot onkologen vid tolvtiden idag. Ingen vidare vårvärme direkt och definitivt inget kavajväder. Det är ett fel med bilden, förutom magen. Det kan ni klura på ett tag, ifall ni inte ser det direkt.

Det har gått troll i mina dosor, för det osannolika hände. Inget backflöde. Hur lätt som helst att spruta in koksalt, så var inte stopp. Jaha, tänkte jag.... jag kommer att vägra en tredje operation. Då får det bli i armen som jag hade sist. Jag var ju lite emot det här redan från början, att ha ett främmande föremål i kroppen. Men när det nu finns där så vill jag ju att det ska fungera och det blir ett friare liv än med kateter i armen och infektionsrisken är näst intill noll.

Sköterskan höll på, men var sedan tvungen att ta hand om andra en stund och lät koksaltdroppet rinna så länge. Två rumskamrater med respektive partners hade jag på rummet i dag som fick sig några skratt på grund av min ickefungerande dosa. Den andra sköterskan kom in för att serva en av de andra på rummet, men hon kunde inte låta bli att först testa min dosa. Personalen tycker ju också att det här är så himla märkligt. Hon pumpade koksalt in och ut några gånger med spruta utan resultat.

Sedan var det som om djävulen flugit i henne *ler*. Hon lät sin egen patient vänta, vilken den gjorde med ett leende, medan hon dirigerade mig.... gör si, gör så. Alla i rummet åsåg det hela med spänd förväntan. Inget hände och själv var jag säker på att det inte skulle bli något backflöde. Sätt dig på sängkanten, sa hon plötsligt, vrid huvudet åt höger, åt vänster. Sträck händerna över huvudet. Inget resultat, men rumspolarna roades och jag gjorde allt hon sa, med lite extra överdrift eftersom jag hade åskådare.  Luta händerna bakom dig och brösta upp dig. Jag bröstade upp mig med mina små slappbröst och då jublade hon.

Det var nästan så att folket applåderade *ler*. Jag måste hämta xx ( min sköterska ), sa hon och småsprang ut i korridoren. Nu var min sköterska upptagen i telefon och kunde inte komma direkt. Jag tar ett kort, sa jag som jag kan visa henne.

Så till slut kunde giftet kopplas på. Undan för undan försvann de andra patienterna allt eftersom de blev klara med sitt gift och jag blev slutligen ensam på rummet. Lite spännande nu hur det ska bli nästa vecka. Men då kör jag sittande på sängkant och armar bakom rygg och bröstet i vädret direkt ifall det inte funkar då heller.

Proverna var helt perfekta, inget avvikande, HB-värdet sjunkit till 125 men är helt okej. Inget tryck togs idag och det tror jag är bra eftersom jag oroas av att det är högt. Fick fyra nya tider, men ska nu dit fredagar istället för torsdagar. De har hög belastning just på torsdagar har jag förstått. Det innebär vårdcentral och provtagning onsdagar nu. De fortsätter ändra sina rutiner för Avastinet. Nu ska jag inte ta trycket själv, utan boka tid hos sköterska på vårdcentralen varannan vecka som sedan skickar in resultatet till onkologen. Jag ska ringa på tisdag och se om jag kan få en tid så snabbt som till dagen efter. Annars får jag ta det själv och ringa in till onkologen, den här gången.

Det blev sedan en runda på stan, men kände att jag inte orkade gå ner utan tog bussen. Fanns inte mycket på Hennes som jag tyckte var något att ha och som kunde tänkas funka nästa helg.  Hade hittat en snygg klänning på nätbutiken för 79 kr som var slutsåld i min storlek. Min förhoppning var att den skulle finnas i butik. Men fanns ingen sådan klänning alls och såg nu att den var borttagen från hemsidan också. Jag får försöka hitta på något med de kläder jag har. Nu börjar jag ju mer och mer att kunna ha mina kläder igen. Jeansen jag hade idag trodde jag inte för några veckor sedan att jag skulle få på mig på länge. Men vätskan försvinner tydligen snabbt.

Men jag handlade lite ändå. Det som jag har på mig på bilden som är himla skön. Kommer nog att användas mycket i sommar. Hel shortsdress kan man säga. Ett par vita sneakers, ett slapplinne, solglasögon och billigaste hårtoningen. 250kr som allt. Eller om det var 350?  Rätt bra ändå.  Betalades inte nu utan köptes på Hennes kortet.
Annat jag hade med hem var fyra plastkrukor för 20 kr totalt till sommarblomstren jag ska så. Två presentpåsar till kalaset nästa helg och två kort som jag ska skicka till minimänniskorna vad det lider.

Blev ganska trött och kände av ryggen efter ett tag. Men skönt att jag ändå orkade med det. Hemma vid sextiden och efter uppackning och egofotning åt jag bandspagetti och quornfärssås, som jag tog upp från frysen igår. Sista färdiglagade jag hade i frysen. Var så mycket så räcker till imorgon också, fast trist att äta samma mat två dagar i rad.

Nu blir det lagom att slänga sig i soffan och titta på Debatt och Jordskott och vad det nu är jag brukar glo på, på torsdagar.
Felet med översta bilden är att jag inte sitter på kvasten. Kunde ju ha haft upp moppskaftet lite till. Men strunt samma. Det var bara en skojbild. Ni får en roligare tjej på kvast som avslutning. Taget från denna sida. med förhoppning att det var okej.

Inga kommentarer: