söndag, april 26, 2015

SÖNDAGSSVAMMEL

Söndag morgon kl.07.45 cirkus. Jag är inte så hurtig som jag vill inbilla mig *ler*. Vaknade 07.15 efter en ganska okej natt med bara några enstaka uppvaknanden. Solen tittade in mellan persiennen och jag låg och funderade på om jag skulle ta en promenad innan frukost, som jag gjorde förr. Kanske till och med försöka sig på rundan runt vattnet ( den korta ) . Har inte gått den sedan i somras.

Slängde benen över sängkanten, kollade termometern... 13 grader, men är på den sida där solen går upp, förberedde kaffet så det bara var att trycka på knappen när jag kom hem. Traskade sedan ut, men jag klär mig ta mig sjutton alltid för lite. Jag vill, även om verkligheten inte är så, att det ska vara så varmt att det räcker med tunnare byxor, t-shirt och tunn jacka. Helst skulle jag vilja kunna gå ut och gå i bara shorts och linne.
Gick inte vattenrundan, utan gick i ganska rask takt en mycket kortare bit för vinden var kall, solen gömde sig bakom moln och jag frös. Knappt en kvart tog det, sedan var det himla skönt att komma in i värmen igen, fixa frukost och sätta sig här vid datorn. Men det var i alla fall något och jag klarade nästan att hålla tempot hela vägen.

Nu sitter jag här med magsuget jag dragits med nästan hela den här resan. Lätta varianten i dag verkar det som. Var ute och hämtade en tunnbrödsknäcke med smör i hopp att det ska lätta lite, men känns inte som det gjorde någon nytta.
Deklarerade förut. Även fast papperen ligger på köksbordet så har jag ju en förmåga att ändå kunna glömma det totalt. Trodde jag skulle kunna sms deklarera, tror jag gjorde det förra året. Men i år stod det att jag skulle lämna in blankett för näringsverksamhet. Man blir ju lätt irriterad eftersom jag avvecklade företaget för fem år sedan. Loggade in på deras sida och tog bort blanketten, med info att jag inte har någon verksamhet.

Jag kommer att få tillbaka några tusen, men det kommer inte mig till godo tyvärr. Det gör bara att soc. minskar sitt bistånd med summan jag får tillbaka. Det kanske är rätt, jag vet inte. Lite surt känns det ju.
Räknade lite på månadens utgifter också. Jag trodde att jag skulle kunna pytsa in lite mer på Icakontona till mat nu när jag får 500 mer till hyran, men det ser ut att bli en knaper månad även denna. Henneskontot tillkommer denna månad efter inköpen sist, vilket jag haft med i planeringen, men sedan kommer 400 att gå till tågresan till avkomman. Det kan tyckas dumt när jag knappt inga pengar har när räkningarna betalats. Men jag prioriterar faktiskt det före mat. Det kanske blir både första och sista gången som jag kan hälsa på och umgås bara vi två där personen nu bor. Jag hoppas förstås inte det, men man vet ju ingenting ens om den närmaste framtiden längre.

Önskan om en liten gåva kvarstår förstås och kontonumret står kvar här till höger högst upp. Jag skulle önska att jag slapp tigga och det trista är att det alltid är samma 2-4 personer som hjälper mig. Jag har mellan 250-300 läsare och nog tror jag det är fler än fyra som träffat mig flera gånger och "känner" mig och som har mer medel än de kan göra av med.  Men jag vet ju att jag är långt, långt ifrån ensam om att leva under det som EU kallar fattigdomsgränsen, som visst är på 10.800/mån. Så det är ju inte ert ansvar *ler*, utan det är systemet som är fel. Men det här är enda sättet jag för tillfället kan komma på för att då och då kunna stärka ekonomin en smula. 

Igår gjorde jag klart det sista med städningen... bytte duschdraperi, städade toa, handfat och väggar i badrummet, spikade upp tavla, bar ut en del till återvinningen, dammsög och torkade hall och badrum. Ja det var nog ungefär det. Glömde speglarna så går över dem idag. Annat jag tänkte ägna dagen åt är en tur till cykelboden och pumpa cykeln. Kikade in i går för att se så de stod kvar och det gjorde de. Den andra cykeln som inte går att pumpa ena hjulet på, vet jag inte om jag ska lägga energi på. Är en bit att gå till närmaste cykelmoj, men en vacker dag kanske jag får ett infall.

Om lusten håller i sig så printar jag nog också ut några bilder på minimänniskorna för att byta ut i den ram jag har. De växer ju så fort och jag tycker det är roligt att ha så aktuella bilder som möjligt. Nackdelen är bara att flärparna bak på ramen till slut lossnar när jag ständigt böjer upp och böjer ner dem. Skulle kanske också kolla upp hemsidesmappen, det är ju snart den första. Om diafragman kunde fortsätta minska några cm så vore det kul att fota lite nytt. När lust och ork visar sig samtidigt. 

Slutligen så kan man nog vara glad att KD är ett så pass litet parti. Ebba Busch T är visserligen riktigt snygg, tycker jag, men jag vet inte om jag skulle klara att leva i ett land som hon styrde och hade majoritet över. Nu lär det aldrig hända tack och lov.      

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Du ser sportig ut. Motion är bra både för huvudet och kroppen. Bra att du gnetar på trots din tuffa behandling.

Gretas Svammel sa...

Man gör så gott man kan ...Hans-E... *ler*