onsdag, april 01, 2015

APRILSKÄMT, PROSTITUTION och ANNAT

April, april din dumma sill. Jag kan lura dig vart du vill. Första april idag och den dag på året då det är legitimt att luras. Ovanstående är något gammalt aprilskämt. Som jag nämnt tidigare kan man ju tro att det är första april flera gånger på året när det ena dumma uttalandet efter det andra ploppar upp från politiker och andra.
Jag hittade inget specifikt aprilskämt i min lokalblaska, men jag letade inte heller och dessutom sov jag länge i dag så började inte skumma nyheter förrän vid tio. Däremot hade de en artikel om vilka aprilskämt som idag förekommit i olika media. Lite fundersam varför de redan 09.40 avslöjade det. Förr fick man väl veta det först dagen efter. Eller är det något jag drömt? Såg sedan att även Aftonblaskan hade samma, så någon hade väl snott av den andra, eller så var det ett pressmeddelande. Herregud.... i så fall.

Hostat hela natten känns det som. Först på småtimmarna kunde jag sova lite längre stunder, så gick inte upp förrän strax efter nio. Skippar hosttabletterna från och med i dag som jag fick av onkologen. För att testa. Vissa dagar hostar jag mindre, men andra är det som tidigare och sedan vill jag se om magbesvären och tröttheten blir mindre. Det är ju så lätt att skylla allt på cancern och cellgifterna, vilket säkert har sin del i det hela. Men jag vet ju inte om tabletterna förvärrar det.

Idag har jag inte riktigt hunnit med. Vaddå hunnit med? tänker ni kanske. Jo, hunnit med det jag tänkt mig hinna med. Solen sken in genom fönstren mitt på dagen och min tanke var att sitta på balkongen tills reprisen av Korrespondenterna började 16.20 och fixa mat innan dess. Jag har inte varit i närheten av balkongen och maten fixade jag efter reprisen. Uppdatera hemsidan var tanken att göra efter frukostsurfen. Men så långt har jag fortfarande inte kommit. Ska ta det efter bloggandet nu.

Dagens mat. Sparade halva påsen med ris i går för att idag blanda det med wok. Inte sjutton hade jag någon wok i frysen, däremot några isiga sommargrönsaker i en påse som fick duga i stället, plus en halv, stor gul lök. Det var inte så dumt det heller och jag fick i mig hela portionen.

Vad har jag då gjort hela långa dagen, som jag inte upplever som så särskilt lång?  Jag tog ett kort på förmiddagen som jag sedan satt med en bra stund på Photoshop. Det kommer att pryda morgondagens inlägg. Inget sexigt eller sensuellt, så gör er inga förhoppningar *ler*.
En biverkan av gifterna är att man blir lite dum i huvudet. På riktigt. Man kan även få sämre syn fick jag veta på onkologen förra veckan när jag bytte till glasögon med större förstoring. De jag har när jag läser pocketboken. Det var en parentes bara.

Men det här med att huvudet inte hänger med som man vill. Jag var helt övertygad om att jag laddat ner gamla bilder till uppdateringen av hemsidan. Jag ser nästan framför mig när jag gör det. Men när jag klickade upp hemsidesmappen för att uppdatera fanns inga bilder alls.  Jag gick igenom alla tänkbara mappar ifall de hamnat fel och kollade även "Mina dokument". Inga bilder.  Antagligen tänkte jag bara då för ett tag sedan att jag skulle ladda ner bilder och så kom något annat i vägen. Eller så har jag raderat dem av misstag ifall de låg i en mapp någonstans.

Hur som helst så började jag då ladda ner från externa disken. För att på ett hum veta vilka jag laddat ner och vilka jag använt så kör jag nu år från år. Eller åtminstone i dag. Jag kanske ändrar mig en annan gång. Bilder från 2006 och 2007 blir det nu. De flesta är i ganska liten storlek, så jag satt sedan och ändrade storlek och skrev året på alla. Eftersom jag inte är så snabb av mig nu för tiden så tog det här nästan fram till Korrespondenterna började. Men nu har jag bilder till denna månad och till nästa.
Jag började också läsa några av mina sexnoveller och kanhända lägger jag ut en igen någon dag, så ni har lite påsk läsning.

Då och då förs det ju diskussioner eller vad man ska kalla det för ( påståenden kanske ) på sexforum, om huruvida en sexsäljare verkligen njuter av sexet, eller om det bara är pengarna som ger njutning. Naturligtvis är det olika person till person, beroende på ålder, erfarenhet, syfte etc. Vissa noveller skrev jag 2004 efter vissa sexmöten. Både då och fram tills jag slutade förra året så njöt jag sexuellt. Även om jag naturligtvis inte varje gång var i sjunde himlen och vände, så fanns ändå en viss njutning.  Några få, sällsynta gånger slog det väl fel, men utslaget på de år jag höll på så blir det knappt en promille. 
Just nu är jag varken kåt eller sexuell, men räknar med att det återkommer så småningom och får jag inte till det med sex och närhet på annat sätt så är jag inte främmande att då ha betalande älskare igen då och då. Fast då kanske ingen vill träffa mig ha ha.

Korrespondenterna handlade i det här avsnittet just om sexköp och det var därför jag ville se det. Fokus låg på Tyskland och till viss del Frankrike och att de flesta som jobbade på bordell var tvingade. Ofta tvingade av sin egen fattiga familj. Jag vet inte hur mycket som stämmer, men säkert är det så i många fall. Och visst är det jättebra att det uppmärksammas och att det finns organisationer som jobbar med det.

Men i nio fall av tio när sådana här program visas så är det de som far illa som tas upp. Min tanke när jag tittade på det var, att varför görs det då inte mer för dessa utsatta. I Sverige, I Tyskland, Italien, Frankrike, Rumänien etc. Alla pratar om hur illa det är med prostitution och framställer då alltid de som tvingas på olika sätt,, eller de som är minderåriga. Ändå verkar det som att myndigheterna inte tar tag i frågan. Förutom att de vill förbjuda prostitution eller köp. Till ingen nytta, vilket också sas i programmet. Varför ska ideella organisationer jobba med sådant här? Varför samarbetar inte länderna mer med varandra ? Varför utbildas inte poliser, politiker socialarbetare i den här frågan? Varför tillsätts inte mer resurser för att stävja trafficking? Hur jäkla svårt kan det vara. Det hjälper inte att bara ropa på förbud.

Frankrike håller tydligen nu på med hur de ska förhålla sig. Förbud eller inte. Det som framgick i programmet var att både sexsäljare, köpare och folket i gemen protesterar mot ett förbud. Vi får väl hoppas att de får gehör för det.

Nu är det bäst jag slutar svamla och hoppar över till hemsidan istället. Sätter inte på tv-n förrän 21.30 i kväll för att se Helenius Hörna med Reinfeldt.

Inga kommentarer: