måndag, mars 23, 2015

TRYCKET

Det är ett spännande liv man lever för tillfället. Att aldrig veta hur man ska må nästa dag. Men ganska påfrestande också. Jag tycker fortfarande att det var snudd på osannolikt att jag mådde så bra i fredags ( förutom onda skrällhostan som kom på kvällen ) och till viss del i lördags. I lördags hade jag ju kruttorra, värkande läppar, blåsa på tungan och fadd smak. Men jämfört med dagarna innan var det inte mycket att gnälla över. Igår hade all kraft runnit ur mig och trots att jag sov nästan hela dagen så kunde jag sova även i natt. Förutom när hostattackerna kom förstås.

I dag är jag fortfarande lite trött, läpparna börjar bli normala, blåsan är borta, men istället har jag ett sår under näsan. Man skulle kunna tänka sig att jag hade en släng av förkylning, men det är inte mycket att spekulera i för man vet aldrig vad som beror på vad. Hostan håller i sig förstås. Och småfrysandet. Höger skuldra ger sig även till känna igen. Inte hela, mest åt armhålan till. Oroade mig för att det skulle bli som natten till i torsdags. Men än är det bara ett uthärdligt ömmande och så hoppas jag att det får förbli.

Nu visar sig solen i små korta glimtar, men när jag traskade ner till vårdcentralen halv tio så småblåste och snöade det. Lusten att gå ut var ganska obefintlig, men jag var ju tvungen. Testade ett par av mina mer tighta jeans idag och blev glad att det funkade att ha dem också igen.

Tog blodtrycket idag. Tro nu inte att jag hade armen just som på bilden *ler*. Jag trädde i hela armen när jag tryckte på start.

Blev inte nöjd med resultatet, för högt undertryck och pulsen alldeles för hög. Ändå hade jag suttit och vilat både i väntan på blodprovstagningen och precis innan jag tog trycket. Tog om det och då blev resultatet 94/72 och puls 97. Pulsen är i högsta laget tycker jag och nu blev övertrycket för lågt. Men det får vara som det är och jag lämnar båda resultaten i morgon.

Löste sedan ut ett gäng sprutor till och kortison och annat som kanske annars tar slut under behandlingen. Passade på innan högkostnadsskyddet går ut i april. Ska ta ett gäng sprutor till tänkte jag innan jag måste betala. De kostar ju över 900 kr asken och jag tror det är 30 i varje. Köpte också Descutan till kvällens och morgonens desinfektionstvagning. Normalt håller ju sjukan med det, men nu hann de inte skicka. 159 kr kostade det och det var ju tur att jag även hade fått en liten slant i helgen så jag kunde betala det. Fast annars hade jag tagit det på faktura så det hade löst sig ändå.

Att åka in tidigt i morgonbitti och lägga sig på operationsbordet igen, hade jag mer än gärna velat slippa. Jag hoppas de vet vad de gör den här gången också och att jag inte får ont i nacken som sist. 

Jag har suttit och petat i mig en veg. Pan pizza medan jag skrivit och tror att jag ska lägga mig i soffan och vila en stund nu. Tycker att jag kan göra det utan dåligt samvete.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Du ser fin ut i tajta jeansen. Lycka till vid operationen

Gretas Svammel sa...

Tack... Hans-E..