måndag, mars 30, 2015

STILLASITTANDE DAG MED DATOR och PAPPERS STYR

Var är våren? Det här är visserligen från i morse, men ingen större skillnad nu och så här dassigt väder ska det tydligen vara hela påsken. Sedan hoppas jag verkligen att solen och värmen återvänder med full kraft.

Hållit mig inne idag, fastän kropp och muskler är i behov av att röra på sig. Men det blir både i morgon, på onsdag och på torsdag, så tyckte att jag utan dåligt samvete kunde vara stillasittande idag. I morgon promenad till vårdcentralen, på onsdag tandläkaren och lite flanerande på stan och på torsdag onkologen. Och rätt att slappa på fredag igen... om jag vill och känner för det då.

Hostan och slemmet håller i sig. Hade inte förväntat mig något annat heller, men hade ju varit så skönt att slippa just det eländet. Känns i bröstet både vid hostning och vid djupandning, men skuldran håller sig fortfarande lugn. Tack för det. Idag spökar magen lite igen med även lite lätt illamåendekänsla mellan varven. Hanterbart, men inget kul. Trött i kropp och själ. Annars mår jag bra.

Har i stort sett tillbringat dagen framför datorn, så inget soffvilande idag. Betalat räkningarna och kunnat satt in lite på Ica krediten så jag kan handla i morgon. Inte handlat på nästan två veckor. Fast förrförra helgen när ungarna var här så fylldes kylskåpet med både mjölk, ägg och ost och en del annat, men nu har det varit ganska tomt några dagar. 
Soc. pengarna var insatta på kontot, men jag har inte fått det vanliga brevet om beviljat bistånd. I telefon sa hon att hon beviljade högre hyresgräns, men att hon måste ta upp det med de andra. Är väl kanske därför det dröjer. Jag kan ju egentligen inte vara hundra ännu att det beviljas högre hyresgräns, trots att jag fick det just denna gång.

Annat jag gjort är att ringa Folksam. Både försäkringar och pension jag har där dras via autogiro. Men nu hade jag en räkning plötsligt att betala manuellt. Vill ju inte betala något som jag inte vet vad  det är.  Men det löste sig genom samtalet och var inget konstigt. Det har tidigare dragits varje månad via autogiro, men ändrades när jag sa upp privata pensionsförsäkringen och fick därför nu inbetalning på tre månader. Nu är det fixat och allt dras som förr via autogiro varje månad. 

Jag fick brev från Försäkringskassan idag. Nu har jag hamnat där, som jag läst många andra farit illa av. Mina sjukdagar är slut i april och jag kan ansöka om fortsatt sjukskrivning. Hur det går vet man inget om *ler*. Jag har ju läst om de som varit bra mycket sjukare än jag som nekats och tvingats till att bli arbetssökande. Jag gick i alla fall in på deras hemsida och laddade hem ansökningsblanketten och fyllde i direkt på nätet och skrev ut. Ska posta det i morgon. Håll tummarna. Jag skrev ut två exemplar så att jag har ett eget så jag vet vad jag skrev om det blir tjabbel. 

Vid halv fem tyckte jag det var dags att få i sig något ätbart, trots att jag varken var hungrig eller sugen. Tvärtom eftersom jag var smått illamående. Ingen lust och ingen ork att laga något, fast har både några potatis och i frysen både en torskrygg och stuvad spenat och en påse broccoli. Spenat är ju inte så ansträngande men att koka ägg kan vara lite småjobbigt... just nu i alla fall. Till min lycka hittade jag ett par bitar hemgjord pizza från när ungar var här för flera veckor sedan. Hade hoppats att magen skulle lugnat sig efter lite mat, men så blev det inte riktigt. Inte värre heller för den delen. Men det är snudd på om jag ska ta en illamåendetablett, eller om jag ska stå ut. Avvaktar nog tills jag lägger mig.  Vet inte om det är gifterna som slår till så här långt efteråt, eller hosttabletterna. Behöver ju inte vara något av det egentligen eftersom magen till och från spökat hela tiden.

Nu ska jag anamma kraft och gå och duscha av mig. Lite bökigt med förband på både höger och vänster bröst och vid vänster nyckelben. Får nog dras med det en vecka till, antar jag. Kanske att det högra åker på torsdag. Hoppas kan man.

Sedan ( efter dusch ) kan jag slänga mig i soffan med en mugg varm havremjölk och kolla på tokiga Parneviksfamiljen. Behöver nog få mig till livs både tokigheter, skratt och lite positivitet.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Du är ju riktigt flitig. Trots din behandling.

Nu vill jag ha vår med värme, sol och vårdamer med bara ben

Gretas Svammel sa...

Ja vem vill inte ha vår... Hans-E.. och kunna gå med bara ben *ler*