tisdag, mars 24, 2015

NY DOSA

Jodå, jag överlevde den här dagen också. Gick bättre än sist faktiskt. Bra läkare. Jag sov mesta tiden så gick fort, fick alltså mer lugnande när de satte in nya dosan. Upplevdes fortare alltså.  Ingen nackvärk och inga skakningar som sist. Men så kul är det ju inte.

Jag var där strax före halv åtta. Fick min säng, skjorta och strumpor nästan direkt och blev hämtad till operation kvart i ungefär. Väl där blev jag omhändertagen direkt. Förvånad vilket jag sa. De stod liksom och väntade på mig hela teamet. Läkaren förklarade hur han såg på det hela och jag tänkte i mitt sinne... nej, nej. Men jag fick lite förtroende för killen som inte tänkte göra som kollegan gjort. Han tänkte sätta dosan högre upp och inte gå in på halsen, utan vid nyckelbenet. Dessutom fick jag en mindre dosa sa han när det var klart.

Någon egentlig förklaring till att den första inte funkade fick jag väl inte, mer än att böjen vid halsen var för skarp. Men jag blev lätt förskrämd när jag bad att få se slutbilden och frågade förstås varför förra katetern var så böjd på mitten. Fick bara något kort svar att det ser lite konstigt ut. Men så såg det inte ut direkt efter att förra dosan var insatt, så frågade om hostan kunde ändra på katetern, men det trodde han inte. Och logiskt verkar det inte troligt eftersom den ligger i en ven och venerna ändrar ju liksom inte läge. Kanske såg jag bilden då i en annan vinkel, jag vet inte.

Han satte alltså först dit ny dosa på vänstra sidan och tog sedan bort den förra. Ni ser på bilden att nya sitter högre upp. Strecken är så som katetern syntes på bilden. Nu är det bara att hoppas att det fungerar behandlingen ut. Ser ni såret under näsan *ler*.
Jag känner i ( utanpå ) halsen när jag sväljer, så kutar upp axlarna vid varje sväljning. Känns även lite där förra dosan satt, så tror faktiskt jag ska en Panodil senare innan jag lägger mig. Både för den skull och för skuldrans skull.

Skuldran känns alltså fortfarande och det är ett skit när jag hostar. Men det är ganska uthärdligt, om än jäkligt irriterande.
Kom hem vid fyra och har suttit vid datorn sedan dess. Blev ju ingen morgonsurf i morse. Hade med två mackor som sist, som jag åt glupskt vid halv elva -elva när jag var tillbaka på rummet. Borde väl äta något nu i kväll, men är inte minsta hungrig och frågan är väl varför jag måste tvinga i mig något just i kväll. Får äta ordentlig mat i morgon.

Det känns lite trött och dimmigt i huvudet, så vill bara lägga ner mig i soffan. Se lite tv och sedan lägga mig i sängen och läsa lite i min bok. Läser nu Coelhos nya " otrogen". Lite annorlunda för att vara av honom, men rätt bra. Har ju även "onkologpocketen", men den får vänta till torsdag.
Himla skönt att ha en dag emellan hemma i morgon, innan jag ska dit igen. Måste gå ut och se om det finns någon tvättstugetid till fredag eller lördag, för nu är tvättkorgen full. Två omgångar sängkläder bl.a. Måtte jag bara må någorlunda bra i helgen.

Glömde kameran hemma i morse, men gick ju bra ändå. Skulle väl ändå bara ha blivit liknande bilder som sist. Men på torsdag får jag inte glömma den. Då är det tredje omgången gift... båda sorterna, och i morgon är det 15 veckor sedan jag slutade förra behandlingen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta,
Fint att det fungerade bra på sjukhuset. Klart att du skall ha bra vård och omhändertagande. Koppla av och ha det skönt i morgon!

Gretas Svammel sa...

Vår sjukvård är oftast bra... Hans-E... men undantag finns ju tyvärr.