onsdag, mars 25, 2015

LITE FUNDERINGAR.... om mjölk bl.a.

Som ni vet tycker jag ju relativt ofta saker om fenomenen i vårt samhälle. Ofta sådant som berör mig själv eller min omgivning. Något jag inte brytt mig så mycket om ( egentligen inget alls ) är våra mjölkbönder och mjölkföretag. Nu tänker jag inte engagera mig i det, men funderade lite efter att ha läst en artikel i lokalblaskan idag.

Nu kan det här vara en lite långsökt fundering, men ändå logisk. Jag liksom många med mig är emot handel och samarbete med länder som har lagar och regler som går helt på tvärs med ens egen moral, empati och rättvisekompass.
Att jag för många år sedan helt plötsligt började sluta äta kött, berodde till stor del på hemska djurtransporter och djurhållning i vissa länder. Men mjölk köper jag varje vecka ( ekologisk ) utan att ens reflektera och ost är i stort sett det enda pålägg jag använder.

Att mjölkbönderna har det kämpigt ekonomiskt har inte undgått mig. Arla är enligt artikeln världens sjätte största mejeriföretag och som mjölkbönderna är beroende av för att få ut sin produkt.  "Företaget finns i Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Belgien och Luxemburg med 12 500 bönder som är kooperativets ägare. Länder där reglerna kring djurhållning kan skilja sig."

Det var ovanstående citat från artikeln som fick igång mina tankar. Vi vet ju att flera av de här länderna inte ömmar lika mycket för djurens bästa som Sverige gör. Långt därifrån. Parallellen till arabländerna var därför inte så konstig, för att vara mig. I ena fallet handlar det om mänskliga rättigheter, i det andra om djurens rättigheter.
Nu är det ju nästintill omöjligt att klara sig utan den stora jätten Arla för bönderna. Men hur kul kan det vara för de som månar om djurens bästa att vara tvungna att ingå i ett kooperativ där man vet att djur far illa på ena eller andra sättet?

En annan sak jag reagerade över under frukostsurfen var det här. Hur ojämställt det egentligen är på flera plan i vårt land. Trots skryt om hur jämställda vi är.  Män med hemmavarande Alzheimersjuka fruar får mer hemtjänsthjälp än kvinnor med hemmavarande sjuka män. Helt otroligt.

Nu tror ni väl eftersom jag funderar till höger och vänster, att jag mår rätt bra idag. Men så är det inte riktigt. Har en stund suttit med en svag huvudvärk och halsen känns av även idag. Magen började även spöka lite smått nyss, men tror det beror på att den vill ha föda. Orkar inte laga något, så blir något från frysen. Sedan ska jag vila en stund. Försöka visualisera hur mitt hjärta pumpar lugna, regelbundna slag och att jag har ett blodtryck på 120/60 och en puls på 60-65.

Något solande på balkongen blir det inte för så mycket sol är det inte. Men säkert varmt och skönt ute. Bannar mig själv lite för att jag inte tar en promenad, det är ju bra även för blodtrycket. Men har inte ens kommit ut för att fixa tvättiden. Googlade förut vad som räknades som högt tryck. Är det över 140/70 räknas det som högt och pulsen bör ligga mellan 60-70.  Så nu gäller det att försöka att själv återfå normalt tryck och puls, så jag slipper mediciner för det mitt i alltihopa. Det räcker som det är, tycker jag.  

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
Jag gillar mjölk. Och vill ha svensk mjölk.
Öl får gärna vara Tyskland

Gretas Svammel sa...

När det gäller öl... Hans-E... så påverkas ju inte djuren i alla fall *ler*. Bara den som inmundigar den.