tisdag, december 23, 2014

SOCIALBIDRAG och ÖVERRASKANDE JULKORT

Dan före dan. Äldre bild men vet inte från vilket år. Inte från i år i alla fall ha ha. Nu sitter jag i myskläder som jag haft en vecka och som jag ska förpassa till tvättkorgen när jag lägger mig i natt. Innebär att jag sover naken utan trosor i natt och startar morgondagen med en dusch och troligtvis växlar jag över till massagestrålar för att få en endorfinrusning. Är det julafton så är det. Som pricken över i har jag en vit stickad mössa på ett kalt huvud och ett par glasögon på näsan.
TV-n står på inne i rummet. Finns inget speciellt att se varken ikväll eller i morgon, men jag låter väl Kroners uppesittarkväll få rulla på som sällskap.

Läste att allt fler får socialbidrag och allt fler får det i långa perioder. Ja visst är det snett, så himla snett. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, socialbidrag ska inte vara istället för arbetslöshetsersättning, a-kassa och sjukersättning. Det ska vara en tillfällig hjälp i nöden. Nu har jag ju själv fått sälla mig till skaran som får socialbidrag. Inget jag är stolt över och det satt väldigt långt inne, men ibland har man inget val.

Jag är förstås jätte tacksam för det jag får och fått, även om det inte räcker ihop ändå. Den här månaden fick jag info om, att jag inte skulle få ersättning till elräkningen som ska betalas nu. Det är ändrat till att jag nu får 300 i månaden, vilket de beräknat är lagom för mig. 900 i kvartalet alltså, min elräkning brukar vara på mellan 1000 och 1200/kvartalet. Jag är glad för det jag får, men kan ju tycka att det är lite dumt att börja med det, den månad som elräkningen kommer. Vore mer jysst att börja nästa månad.... första månaden på kvartalet.
Dessutom drog de sjukersättningen två gånger, så blev inte mycket jag fick. Jag förstår tanken med det, så finner mig i det. Tidigare har de dragit sjukpengarna som jag fått månaden innan, eftersom jag inte kan vänta att skicka in soc.ansökan tills jag fått sjukersättningen för samma månad. Då hinner jag inte få pengarna i tid till räkningarna ska betalas. Nu ändras ju inte sjukersättningen så mycket för var månad så nu drog de plötsligt även bort decembers ersättning som jag inte fått ännu.

Det löser sig väl som det alltid gör, hoppas jag. Det finns ju de som har det värre än jag. I värsta fall får jag ringa hyresvärden och be om uppskov med halva hyran, men jag ska inte tänka på ekonomi och räkningar förrän måndag eller tisdag nästa vecka. Jag fick ju några hundra av systrarna när de var här och jag har snålat på det jag fick av snälla bloggläsare för ett tag sedan. Idag fick jag även ett överraskande julkort med en liten sedel i. Personen måste läsa här eftersom jag fick det, så Tack. Enligt kortet var det från som jag brukade säga " en ny stjärna", som gjorde mig äran med ett besök för flera år sedan. Så var lite kul och uppiggande och gjorde mig glad. 

Tyckte att ni skulle få se trollet *ler*.  Jag hoppas inte mottagaren har tid att läsa morsans svammel i dessa juletider. Om personen nu överhuvudtaget brukar göra det, men sådant kan man aldrig veta. Skulle köpa en tialott, för det ansåg jag mig ha råd med, men fick en minitriss som också kostade tio kronor. Något nytt, i alla fall för mig.  Skylten kom jag på idag, vände på den förstås när jag tog kortet så inte texten kom med. Klistrar nog även upp en bild på personen på baksidan. Det är inte mycket till present, men det är välment och gjort med kärlek. Nästa gång den här avkomman har födelsedag firas det jämna år, så då hoppas jag att jag har råd med en bättre present.

Sallad med kokta ägg och lite räkor blev dagens mat. Hällde upp ett halvt glas vin, tänkte att det kanske kunde vara gott, trots att jag inte var sugen. Vill ju så gärna vara normal och mitt vanliga jag. Men det var inte speciellt gott och det enda resultatet var att jag blev trött. Så blev en halvtimmes slummer på maten. Just nu är jag inte ett dugg trött i bemärkelsen sömnig. Ska ta en kopp te och några skorpor och sätta mig och se vad de styr med på tv-n. Låter som de har kul stundtals.

Blir ett inlägg i morgon också. Julafton för mig nu när ungarna är stora och inte är här, är ju som vilken dag som helst. Men jag ska göra en Jansson och äta med rödkål. Kanske testar ett glas öl till det och se om det är godare än vin. Fast det är nog inte möjligt *ler* då jag inte är så förtjust i öl. Skiner solen blir det en promenad med stavarna igen. Man ska aldrig ge sig.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Greta
December och januari brukar vara tuffa ekonomiska månader.
Trevligt att du börjar få upp livsångan igen.
Sover också naken både ensam och med sällskap i sängen
Sexig tomtemor.

Gretas Svammel sa...

Julkommerserar man mycket vad gäller mat och klappar...Hans-E... är det säkert så. Man kan nog inte jämföra en socialbidragares situation med hur det brukar vara för folk i gemen.